וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוכריה של נתניהו: מי יהיה שר הפנים הבא?

18.9.2014 / 10:42

יובל שטייניץ מצפה לשדרוג לתפקיד היוקרתי והחשוב, אבל גם גלעד ארדן נחשב מועמד טבעי, אם לא יעזוב לאו"ם. האם תיתכן הפתעה, ואיך יאיר לפיד עשוי להרוויח מהמהלך?

צילום: אבי כהן, עריכה: מתן חדד

הודעת הפרישה של גדעון סער פותחת קרב על תפקיד שר הפנים, שבו צפויים להשתתף גורמים בליכוד - ומחוצה לו. בתוך הליכוד סביר להניח שמי ששימש בעבר כשר בכיר, יובל שטייניץ, יצפה לשדרוג מעמדו, וגם גלעד ארדן, אם לא ייקח את תפקיד השגריר באו"ם, נחשב מועמד טבעי לתפקיד בשל בכירותו במפלגה. בסביבת סילבן שלום, שהיה אף הוא מועמד טבעי, מיהרו הבוקר להבהיר שהוא לא רוצה בתפקיד. בשורה השנייה בליכוד, סגני השרים צחי הנגבי, גילה גמליאל ואופיר אקוניס, וכן יו"ר ועדת החוץ והביטחון זאב אלקין ויו"ר הקואליציה יריב לוין ודאי היו שמחים להתמנות לשרים - אם לא בתיק הפנים, אז לפחות בתיק שיפנה השר שישודרג.

עוד על פרישת גדעון סער:
הפצצה של גדעון סער: כך לא נשמע נאום פרישה
"אעזוב תפקידים, אבל לא את הדרך שלמענה לחמתי"
תדהמה בליכוד: "הופתענו, מעריכים שסער עוד ישוב"

גדעון סער וגאולה אבן. ניב אהרונסון
גדעון סער וגאולה אבן, הבוקר/ניב אהרונסון

אחד התרחישים המדוברים הבוקר בליכוד הוא סבב תיקים שבמסגרתו יבחר ארדן להישאר בארץ ויקודם לשר הפנים. במקרה כזה, את מקומו כשר התקשורת תתפוס לימור לבנת, שמילאה את התפקיד בעבר, ואילו אחד מחברי הכנסת של הליכוד ימונה לשר התרבות והספורט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
גדעון סער וגאולה אבן. ניב אהרונסון
יתפנה לחיי המשפחה? סער ואבן מטיילים ברחובות תל אביב, הבוקר/ניב אהרונסון

שר בכיר אחד בליכוד שכבר פסל את האפשרות שימלא את מקומו של סער הוא שר התחבורה, ישראל כץ. "אני לא מתכוון לעבור תפקיד", הבהיר כץ בכנס פיתוח של "רכבת ישראל" שנערך בתל אביב. "אני מכבד את החלטתו ומאחל לו הצלחה בהמשך הדרך".

מפגש יוצרים עם גלעד ארדן. ניב אהרונסון
מועמד טבעי, אם לא יעזוב לניו יורק. ארדן/ניב אהרונסון

מוקדם מאוד להעריך מי אכן ימונה, אבל מה שברור כבר כעת, הוא כי נתניהו קיבל סוכריה גדולה (או שתיים) שאיתה יוכל לפתות שותפים קואליציוניים עתידיים. אם המשבר הפוליטי עם סיעת יש עתיד יגיע לכדי פיצוץ, ולפיד יעזוב את הממשלה, יהיה לו מה להציע לחרדים, יחד עם חלקים מהנדוניה של סיעת יש עתיד, ובכך אולי לעשות סבב תיקים מחודש. תיק הפנים גם ישמש אמצעי בידי נתניהו לקרב אליו מישהו מחברי הליכוד, דבר שעושה רושם שחיוני מאוד עבורו. נתניהו מוצא את עצמו מבודד בסיעתו זה זמן רב. למעט השרים יעלון ושטייניץ, וסגני השרים הנגבי ואקוניס, קשה למצוא מישהו שתומך בו בפומבי, ומבצע "צוק איתן" הוכיח זאת היטב. אחרי פרישת סער מצבו של נתניהו הורע אף יותר, ולא מעט מחברי הכנסת חשים שהוא מגביל את כוחם על מנת לבצר את שלטונו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו ייתן את הסוכריה לאחד מהם? שלום/מערכת וואלה!, צילום מסך

לעזיבת סער תהיה גם השפעה משמעותית על יחסי הכוחות בכנסת: לפני הבחירות לכנסת ה-19 סיכמו נתניהו וליברמן לרוץ בסיעה אחת. הליכוד וישראל ביתנו הגישו רשימה משותפת לכנסת, אולם מאז פירק ליברמן את השותפות ונוצר מצב שבו עם עזיבת גדעון סער, הבא בתור להיכנס הוא דווקא חבר ישראל ביתנו, ליאון ליטינצקי, שכיהן בעבר כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה. בדצמבר 2012 פורסם בערוץ 10 כי ליטינצקי, בהיותו פעיל מרכזי במפלגת ישראל ביתנו, הציע לאנשים עבודה ביום הבחירות כמשקיפים בוועדת הקלפי תמורת התחייבות שיביאו לקלפי 25 מצביעים לליברמן, דבר שגרר ביקורת חמורה על התנהלות ישראל ביתנו.

כניסתו של ליטינצקי מבשרת גם את תום תקופת הליכוד כסיעה הגדולה בכנסת - לפחות באופן זמני. עם כניסתו ירד מספר חברי הכנסת של סיעת הליכוד ל-18, לעומת 13 של סיעת ישראל ביתנו. בכך תהפוך סיעת יש עתיד, בת 19 המנדטים, לסיעה הגדולה בכנסת. מהלך זה עשוי להשפיע גם על השאלה המרכזית של הבוקר הזה: האם השר גלעד ארדן יממש את הצעתו של שר החוץ ליברמן ויתמנה לשגריר באו"ם? אנשים ששוחחו עם ארדן התרשמו שהוא מעוניין בתפקיד, אולם לא בטוח שירצה לעזוב מיד אחרי סער, מה גם שעושה רושם שהתמריץ של ליברמן להציע לארדן את התפקיד נפגע כעת, שכן הוא לא ירוויח דבר מעזיבתו של ארדן לניו יורק.

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully