וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעות האמתית של פירון

עמית

30.6.2014 / 10:29

שר החינוך ניסה להלך בין ההלכה למוסכמות החברתיות כשאמר שזוגות חד-מיניים אינם מהווים משפחה. בעקבות הביקורת התקפל ואמר שהחברה קובעת מה היא משפחה. האמנם?

"עם כוח גדול באה אחריות גדולה", לימד את ספיידרמן דודו בן, ואת הא?מרה הזו אפשר לפרש בשני אופנים מנוגדים: דווקא אדם בעל סמכות רחבה צריך לגלות את דעתו ברבים כי הוא רועה הצאן המוביל את העדר ועליו מוטלת אחריות ציבורית-חינוכית, או בדיוק להפך – דווקא בגלל האחריות החינוכית-ציבורית עליו למנוע פגיעה בצאן מרעיתו ולא נכון שי?ל?ב??ה שנאה ומחלוקת בעם ועליו לשמור על ממלכתיות.

הרב-השר שי פירון אחז בשני הפירושים – בתחילה, בריאיון לשבועון "בשבע", הוא נהג על פי הפירוש הראשון. בהיותו רב ושר חינוך ודמות שמובילה מהלכים ורפורמות, הוא הביע את דעתו הנחרצת שזוג חד-מיני אינו יכול להיקרא משפחה: "אני חושב שזכותה של מדינה יהודית, אולי אפילו חובתה, לומר לזוגות חד מיניים שמחליטים לחיות את חייהם – 'זה לא משפחה'", ומיד הוסיף: "אבל זכויות כלכליות, משכנתה, זכות להורות וכדומה – כן".

אחותו הלסבית של פירון: "מבינה את הכעס על אחי"

לאחר הרעש התקשורתי ולאחר שאנשים נפגעו מדבריו, בחר הרב-השר פירון בפירוש השני והיה מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום: "לא עליי מוטלת המשימה להכריע מי משפחה ומי לא [...] כל משפחה היא משפחה. כל מה שהח?ברה מגדירה כמשפחה היא משפחה ואני מקבל זאת באופן מלא וברור", אמר וחידד כי "זו משפחה לכל דבר בהיבט האזרחי, משפחה בהיבט הסוציולוגי, התרבותי והכלכלי. יחד עם זאת בעולם הדתי צריך לפתור את הבעיה".

הולך בין הטיפות

החלוקה של הרב-השר פירון נכונה היא, והוא השכיל להלך מעדנות בין הטיפות – בין המישור של הלכתחילה בעולמה של תורה ובין המישור של המציאות היום. ייאמר לזכותו של הרב-השר שהוא חולל מהפך בכל הקשור לנושא ההומו-לסבי גם במערכת החינוך וגם בעולם הדתי. ואולם בדבר אחד חשוב מעד הרב-השר – הקביעה שהחברה היא זו שמגדירה מהי משפחה.

כל בר בי רב יודע, כולל הרב-השר פירון, כי היא התורה היא שקובעת מהי משפחה, כשם שהתורה קובעת הלכות רבות ואמיתות רבות. הדיון אינו מה התורה קובעת, אלא מה עושים במציאות שלנו עם אותה הקביעה.

למשל, ברי לכל אדם דתי שהתורה קובעת שאין לחלל שבת, ולפי זה אין מקום לתחבורה ציבורית בשבת וגם לא לחנויות מסחר הפתוחות בשבת. הדיון הוא מה עושים עם הקביעה ההלכתית הזו במישור הציבורי-חוקתי במציאות שלנו היום שבה רוב עם ישראל אינו שומר שבת או אינו רואה בשבת ערך מרכזי ומקודש – האם יש לחוקק חוקים שכופים את הקביעה ההלכתית או שלא. האם תהיה תחבורה ציבורית או לא? האם חנויות יהיו פתוחות בשבת או סגורות?

אותו הדבר כאן – התורה מגדירה משפחה כזכר ונקבה. המדרש, ומביא אותו הרמב"ם במשנה תורה (הלכות איסורי ביאה, כא ח), יוצא נגד המציאות שהייתה במצרים ואצל הכנענים ובה "איש נושא איש ואישה נושאת אישה". יש כאן אמירה ברורה נגד מיסוד הנישואין בין שני גברים או שתי נשים. כך שהלכתית-תורנית האמירה של הרב-השר פירון ולפיה החברה היא שקובעת מה מוגדר משפחה היא אמירה בעייתית. מה יאמר השר-הרב אם החברה תחליט לקבוע שאח ואחות או אב ובתו יכולים להינשא? גם אז הוא יכריז שהחברה היא שקובעת?

בריאיון ההסבר או ההתנצלות הבהיר הרב-השר כי דבריו שזוגות חד-מיניים אינם משפחה היו "התבטאות אומללה". אני מקווה שהוא התכוון גם לדבריו שהחברה היא שקובעת ולא התורה.

הכותב הוא יו"ר עמותת כמוך – הומואים דתיים אורתודוקסים

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully