וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד 7 שנות מאסר לנאשמי הולילנד: "דנקנר שבר כלי"

13.5.2014 / 10:27

מאיר רבין "המאכער", "שחה במדמנת השוחד כשחיין מיומן", קבע השופט דוד רוזן, ואילו המהנדס אורי שטרית "פעל ממני אחד - בצע כסף". קנסות במיליוני שקלים הוטלו על הנאשמים

צילום: דניאל בוק; עריכה: יאיר דניאל, גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

בנוסף לגזר דינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שניתן היום (שלישי) על ידי שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב דוד רוזן, וקבע כי אולמרט ייכלא לשש שנים, דינם של שישה נאשמים בפרשת הולילנד נגזר במהלך היום. השופט קבע כי כמו אולמרט, קלון יוטל גם על ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי ועל חבר מועצת העיר לשעבר אליעזר שמחיוף. עיכוב ביצוע הוטל על גזרי הדין עד ל-1 בספטמבר.

לקריאת גזר הדין המלא - לחצו כאן

העונשים של מורשעי הולילנד:

- אהוד אולמרט – 6 שנות מאסר
- הלל צ'רני – 3.5 שנות מאסר
- אביגדור קלנר – 3 שנות מאסר
- מאיר רבין – 5 שנות מאסר
- אורי שטרית – 7 שנות מאסר
- אליעזר שמחיוף – 3.5 שנות מאסר
- דני דנקנר – 3 שנות מאסר


פרשת הולילנד - כל הכותרות בוואלה! חדשות:
משדר מיוחד: בית המשפט יגזור היום את דינו של אולמרט
האם ראש ממשלה יישלח לכלא?
"לפרשת השחיתות החמורה בתולדות ישראל ראוי עונש יוצא דופן"

הנאשמים הם היזם הלל צ'רני, בעל זכויות במתחם הולילנד, שהורשע במתן שוחד ובהלבנת הון; אביגדור קלנר, שהיה שותף להקמת חברת "הולילנד פארק" ושימש בו מנהל פעיל והורשע במתן שוחד; מאיר רבין, שהיה עוזרו האישי של עד המדינה שמואל דכנר והורשע במתן שוחד ובהלבנת הון; אורי שטרית, מהנדס העיר ירושלים לשעבר, שהורשע בקבלת שוחד; אליעזר שמחיוף, שהיה חבר מועצת העיר ירושלים והורשע בקבלת שוחד; ודני דנקנר, יו"ר הדירקטוריון המשותף של חברת "תעשיות מלח ישראל", שהורשע במתן שוחד ובהלבנת הון.

גזר דין של אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בתל אביב, מאי 2014. יותם רונן
מאיר רבין ואליעזר שמחיוף, היום/יותם רונן

השופט רוזן פתח בגזר דינו של צ'רני, ואמר כי הוא "דוגמה חיה בתיק זה כמי שהושחת על ידי אותן מערכות ציבור שהרקיבו לאורך השנים. הוא אזרח נורמטיבי". "בנסיבות אחרות, ראוי היה לשמש אות ודוגמה", הוסיף.

השופט הוסיף: "הוא פגש במערכות המסואבות, נלכד בהן והסתבך בהן", והדגיש כי "אין דין מקבל השוחד כדין נותן". רוזן הזכיר את הערעור במשפטו של אריה דרעי ואת פסק הדין שניתן לשלמה בניזרי, וטען: "הפקפוקים והערעורים לא עמדו להם".

צ'רני "עמד מאחורי עד המדינה והעמיד לרשותו בורות מזומנים של מיליונים שהניעו את גלגלי מכונת השוחד המשוכללת שהופעלה על ידי עד המדינה", קבע רוזן. "חלקו היחסי משמעותי ביותר, והעבירות בוצעו לאחר תכנון מדוקדק ומערכת חשבונאית שנועדה להקנות לכספי השוחד מראה תמים". עוד הוסיף רוזן: "הוא לא היה היוזם והמוביל בתעשיית השוחד שנחשפה במשפט, אלא הובל על ידי המדינה".

רוזן הוסיף כי מתחם העונש של צ'רני הוא בין שנתיים לחמששנות מאסר. זאת בניגוד לשמונה עד עשר שנים שביקשה המדינה. "צ'רני ומשפחתו נפגעו קשות מהפרשה, הן כלכלית והן בשמם הטוב", הוסיף השופט.

לבסוף, נקבע לו חמש שנות מאסר, מתוכן שלוש וחצי שנים בפועל. כמו כן, נגזר עליןו קנס על סך שני מיליון שקלים וחילוט של מיליון שקלים נוספים.

גזר דין של אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בתל אביב, מאי 2014. יותם רונן
צ'רני, היום/יותם רונן

דני דנקנר "ניצל את מעמדו כיושב דירקטוריון תעשיות ים המלח כדי להעביר כספים לרבין, והעביר באמצעותו כספי שוחד הנאמדים במאות אלפי שקלים", ציין רוזן. "הוא כיום בבחינת שבר כלי".

נגזרו עליו חמש שנות מאסר, מתוכן שלוש בפועל, וקנס של 500 אלף שקלים. הפרקליטות ביקשה לגזור עליו חמש עד שמונה שנות מאסר וקנס בסך 3.2 מיליון שקל. כמו כן, דרשה למקם אותו בחלק העליון של המתחם – שבע עד שמונה שנים – ולא לקשור עם עונש מאסר של שנה שכבר נגזר עליו בתיק אחר.

על קלנר נגזרו גם כן חמש שנות מאסר, אולם מתוכן רק שלוש בפועל. בנוסף, הוטל עליו קנס על סך מיליון שקלים וחילוט של 500 אלף שקלים.

דנקנר המשיך לטעון לחפותו בתום הדיון בבית המשפט: "אני הקפדתי לאורך כל הזמן לא להתייחס למשפט. אמרתי ואני אומר שמעולם לא נתתי שוחד, ואני בטוח שבית המשפט העליון יעשה את עבודתו ויוציא את הצדק לאור". עורך דינו של אביגדור קלנר, איתן מעוז, ציין גם הוא: "נפנה לבית המשפט העליון ונערער".

גזר דין של אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בתל אביב, מאי 2014. יותם רונן
שמחיוף/יותם רונן

בהתייחסו לגזר הדין של קלנר, ציין רוזן כי זה "העביר כספי השוחד לעד המדינה, אולם לא היה היוזם והמוביל בתעשיית השוחד שנחשפה". "יש בהרשעתו כדי לפגוע בפרנסת בני משפחתו, פגיעה רבה ומשמעותית", הוסיף, "יש בכך להביא להקלה כלשהי בעונשו".

"מדובר בפושעים שהתנהלו במסגרת הנורמטיבית בה תרמו את המיטב שבהם לטובת תפקידם שגשגו התקדמו עד הגיעם למעמדם", קבע רוזן, "אלה שימשו מצע נוח לעבירות השחיתות בהן הורשעו במקביל לפעולתם הנורמטיבית. עם זאת הריקבון במעשיהם לא נותר בשטח הסגור, ועל כן ראויים לגינוי".

רוזן הבהיר כי הוא אינו מקבל את עמדת המדינה לגבי קנס כספי. "קשה לראות בתקדימים משהו מחייב", אמר, "אטיל קנס על כל נאשם על פי חומרת העבירות, מצבו הכלכלי ונסיבותיו אישיות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

בנוגע למאיר רבין, שכונה "המאכער", קבע רוזן: "הנאשם ועד המדינה פעלו כמכונת שיחוד משומנת ומשוכללת". "הוא שחה במדמנת השוחד כשחיין מיומן", הוסיף, "לא הוכח כי פעילותו הובילה למתן טובות הנאה או סטייה מהשורה, ולא הוכח כמה מתוך סך כספי השוחד שעברו תחת ידו נותרו באמתחתו אם בכלל".

השופט רוזן גזר על רבין שבע שנות מאסר, מתוכן חמש בפועל. כמו כן, נגזר עליו קנס על סך 500 אלף שקלים וחילוט של 500 אלף שקלים נוספים.

התביעה ביקשה להשית עליו שלוש עד חמש שנות מאסר בגין קבלת שוחד, וחמש עד שבע שנות מאסר בשל היותו "גורם משחית שפועל להשחתת מידות. מדובר במחולל פשיעה בעצמו, אדם שהשחית הן את הנותנים והן את המקבלים במעשיו הפסולים".

אורי שטרית, מהנדס העיר ירושלים לשעבר, "נטל שוחד מתוך מניע אחד - בצע כסף", כך קבע רוזן. "הוא איבד את עולמו בשל החקירה. גופים ציבוריים מנועים מלהעסיקו ולהשתמש בכישוריו המקצועיים ויכולותיו הבולטות".

רוזן השית תשע שנות מאסר על שטרית, מתוכן שבע בפועל. כמו כן, נגזר עליו קנס על סך מיליון שקלים וחילוט של 500 אלף שקלים נוספים.

עונשו של שטרית הוא הקרוב ביותר לזה שביקשה הפרקליטות בתיק - שמונה שנות מאסר. כמו כן, דרשה התביעה קנס כספי בגין קבלת שוחד בסכום מצטבר של 1.4 מיליון שקלים.

על חבר מועצת העיר לשעבר אליעזר שמחיוף הושתו חמש שנות מאסר מתוכן שלוש וחצי בפועל, ומאחר והוטל עליו קלון הוא לא יוכל לכהן שוב כאיש ציבור. כמו כן, הוטל עליו קנס של 30 אלף שקלים וחילוט של 65 אלף שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

שלב הטיעונים לעונשה של שולה זקן יתקיים ביום חמישי הקרוב. כמו כן, השופט רוזן נעתר שלשום לבקשת המדינה להפריד את גזר הדין של ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי ושל חבר ועדת המכרזים אברהם פיינר מיתר הנאשמים בפרשה. עם זאת, הדגיש רוזן היום: "מצב רפואי ככל שיהיה אין בכוחו לשנות מתחם ענישה עפי התיקון לחוק".

גזר דינם יינתן ב-9 ביוני, לאחר שיתקבלו חוות דעת רפואיות נוספות. בשני המקרים האלה, שלח השופט רוזן את התביעה להגיע לעונש בהסכמה עם השניים בשל מצבם הבריאותי והעובדה כי לא לקחו לכיסם כספי שוחד. רוזן הודיע במהלך שלב הטיעונים לעונש, כי הוא מתכוון להקל בעונשים של השניים. הפרקליטות הודיעה כי לאור מצבו החמור של פיינר, תסתפק בעבדות שירות בלבד.

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

(עדכון ראשון: 8:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully