וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדים נושרים מלימודים, קשישים מוותרים על תרופות

דוח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת" מציג תמונה עגומה: בחמישית מהמשפחות הנזקקות לסיוע מעמותות המזון שני ההורים עובדים, 74% לא עברו הכשרה מקצועית. המצב הולך ומחמיר

משפחות מעבירות ימים שלמים ללא מזון, הורים נאלצים לשלוח ילדים לפנימייה, וקשישים מוותרים על רכישת תרופות, ולא מדובר רק באנשים שאינם עובדים - זו תמונת המצב לשנת 2013, אחרי החלת הגזרות הכלכליות על האוכלוסייה, כפי שעולה מדוח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת", שיוצג היום (שני) במסגרת הכנס הארצי של עמותות המזון.

דו"ח העוני האלטרנטיבי מתבסס על ניתוח ממצאים הכוללים את פרופיל הנתמכים על ידי עמותות מזון, מגמות העוני מהשטח ותפיסות הציבור הרחב שנאספו מקרב מדגם של 520 נתמכי עמותות, 100 מנהלי עמותות ו-500 בני אדם מהציבור הרחב, במחצית השנייה של השנה.

עוד בארץ:
150 מבקשי מקלט צעדו לבאר שבע; "כלא אינו פיתרון"
נעצרו בגלל כפפות ושני מברגים; השופט נזף במשטרה
הממשלה אישרה: תיאסר אפליה על רקע נטייה מינית

הפגנת גמלאים הגזירות הכלכליות מול קרית הממשלה, מאי 2013. נמרוד סונדרס
83% מהקשישים דיווחו כי אין באפשרותם לעמוד בתשלומים עבור שירותי סיעוד או עזרה בבית. הפגנה נגד הגזרות הכלכליות, חודש מאי/נמרוד סונדרס

"הציפייה שלנו היא שהתחייבות שרי האוצר והרווחה להקצות מאתיים מיליון שקל לטיפול באי-ביטחון תזונתי תיושם באופן מידי ושהכסף יגיע סוף סוף לשטח, על מנת להקל את המצוקה של עשרות אלפי המשפחות שזקוקות לו כל כך", אמר ערן וינטרוב, מנכ"ל לתת, "זהו מבחן מנהיגות לשר האוצר מול פקידי האוצר, לשר הרווחה מול המערכת כולה, וליכולתם של השניים ליישם מדיניות". הוא הוסיף: "אם הנושא יתממש, תהיה זו לא פחות מאבן דרך היסטורית בתפיסת האחריות של ממשלת ישראל, בדרך לגיבוש תכנית לאומית לצמצום העוני. לעומת זאת, ניצחון חוזר של שלטון פקידי האוצר, יחייב אותנו הפעם לצאת למאבק ציבורי על הטיפול בעוני ועל דמותה של החברה הישראלית".

מהדוח עולה כי 69% מהמשפחות הנתמכות סובלות ממצב של אי-ביטחון תזונתי, זאת ביחס לנתון המקביל באוכלוסייה העומד על 7%. כך, 70% מההורים דיווחו כי נאלצו לוותר על מזון ליום שלם וכך ציינו גם 50% מההורים לגבי ילדיהם. 16% ציינו כי מדובר בתופעה החוזרת על עצמה לעיתים קרובות. גם מחצית מהמשפחות שמסוגלות לאפשר לילדיהם מזון מתבססים בעיקר על פחמימות ו-37% מהילדים ניזונים מלחם וממרחים כמזון עיקרי. 60% מההורים דיווחו כי בשנה האחרונה נדרשו לצמצם את הרכב הארוחות של ילדיהם בשל המצוקה.

סך הוצאה חודשית ממוצעת על מזון עומדת על 2,232 שקל ומהווה 33% מסך ההוצאה של המשפחה. קרוב לשליש (29%) מהמשפחות הנתמכות דיווחו כי הגזירות הכלכליות ב-2013 אילצו אותם לצרוך פחות מוצרי מזון בסיסיים. 41% מהן דיווחו כי ההחמרה במצבן היא תוצאה של הגזירות הכלכליות.

בהמשך לכך דיווחו 64% מנתמכי הסיוע כי נאלצים לבחור בין רכישת מוצרי מזון לבין תשלומים על צרכים בסיסיים אחרים. 22% מתוכם נאלצים לבצע ויתורים באופן קבוע, ו-42% מתמודדים עם ויתורים לעיתים קרובות.

עלייה עקבית בעובדים הנזקקים לסיוע

מבחינת פרופיל נתמכי הסיוע, עולה כי 46% מהם הינם אנשים עובדים. מדובר בעלייה עקבית ניכרת של 28% בחמש השנים האחרונות בקרב הנתמכים העובדים. בקרב חמישית (22%) מהמשפחות שני בני הזוג עובדים. 17% מנתמכי הסיוע אינם עובדים בשל אי יכולתם לממן סידור לילדיהם, מה שמחייב אחד מההורים לעבוד במשרה חלקית או להישאר עם הילדים בבית. 70% מנתמכי הסיוע חיים בעוני מתמשך ואינם עובדים למעלה משלוש שנים ו- 11% איבדו את עבודתם ב- 2013. עוד עולה כי 74% מקרב נתמכי הסיוע לא עברו הכשרה מקצועית או תעסוקתית, שעשויה הייתה לסייע להם להיחלץ מהמצוקה ולזכות בעצמאות כלכלית.

גם מבחינת יוקר מחייה ואיכות חיים הדוח לא מציג בשורות גדולות כש-50% מנתמכי הסיוע ו-29% מהציבור הרחב דיווחו כי בשנה האחרונה חלה הרעה במצבם הכלכלי. 67% מקרב המשפחות הנתמכות ציינו כי ההחמרה במצבן הכלכלי נבעה מהגזירות הכלכליות ב-2013 וכאחד מחמישה נתמכים (22%) דיווח כי עברה בראשו יותר מפעם אחת המחשבה לשים קץ לחייו בשל המצב הכלכלי.

עוד ניכר כי לא רק האוכלוסייה הנתמכת הושפעה מהגזרות כשמחצית (52%) מהציבור נאלצו לקנות השנה פחות מוצרי מזון בשל הרעה במצבם הכלכלי. על מנת להתמודד עם הגזרות, 15% לקחו על עצמם עבודה נוספת או שינו את מקום עבודתם במטרה להגדיל את ההכנסה. 14% מהציבור הרחב לקח הלוואה מהבנק כדי להתמודד עם המצוקה הכלכלית.

גם בתחום הבריאות מצב המשפחות הנתמכות קשה מאוד כשכ-65% מההורים אינם יכולים לרכוש תרופות וטיפולים עבורם ועבור ילדיהם, זאת לעומת 17% באוכלוסייה הכללית. זאת בעוד ששיעור החולי במחלות הקשורות ומאפיינות תזונה לקויה ומתחים נפשיים בקרב אוכלוסייה זו, כמעט כפול מהאוכלוסייה הכללית, ועומד על 63%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"ראש הממשלה אינו פועל לטובת פתרון"

גם מצבם של הקשישים, כפי שעולה מהדוח, אינו משתפר: קרוב למחציתם (48%) דיווחו כי מתקשים לרכוש תרופות ושירותים רפואיים על מנת לשמור על בריאותם. כמו כן, 83% מהקשישים דיווחו כי אין באפשרותם לעמוד בתשלומים עבור שירותי סיעוד או עזרה בבית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
45% מהציבור סבורים כי המדיניות החדשה תביא להרחבת הפערים. נתניהו בישיבת ממשלה/מערכת וואלה, צילום מסך

עוד בחן הדוח את נושא החינוך: 29% מהמשפחות הנתמכות דיווחו כי אחד מילדיהם נשר מביה"ס וכל הורה חמישי נאלץ להוציא לפחות ילד אחד למסגרת פנימייה כתוצאה מהמצוקה הכלכלי. עוד העלה הדוח כי חלה עלייה של 21% במספר המשפחות שאין ביכולתן לרכוש ספרים וציוד לבית ספר, שיעור העומד השנה על 75%. 78% דיווחו כי ילדיהם לא השתתפו בפעילויות חברתיות בביה"ס, לעומת 69% ב- 2012 וכי ל- 29% מהילדים אין נגישות לחוגים ושיעורים פרטיים בשל המצוקה הכלכלית.

מבחינת הטיפול בעוני עולה כי 72% מהציבור מאמינים כי הממשלה היא האחראית לחילוץ מעוני ו- 13% סבורים שהגורם האחראי הוא האדם העני עצמו. 41% מהציבור סבור כי הבעיה הדחופה ביותר לטיפול על ידי ממשלת ישראל היא בעיית העוני והפערים החברתיים. 72% מציבים בעיה זו במקום הראשון או השני. רוב הציבור סבור כי ראש הממשלה נכשל בטיפול בעוני: 63% סבורים כי הוא כמעט או כלל אינו פועל לטובת פתרון הבעיה ו- 15% מאמינים כי פועל במידה רבה או רבה מאוד.

45% מציבור הרחב סבורים כי מדיניות הממשלה החדשה תביא להרחבת שיעורי העוני והפערים החברתיים. כרבע (24%) מאמינים שהמצב יישאר כשהיה וחמישית (20%) מאמינים שהמדיניות תיטיב עם העניים. חשוב להדגיש כי 58% מנתמכי הסיוע במזון הגיעו לעמותה דרך הפנייה מעובדים סוציאליים ממחלקת הרווחה של העיריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully