וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה ציירה דגל גאווה בכיתה: "לא מוכנים לקבל זאת"

רמי שני

30.5.2013 / 5:30

סערה בבית ספר בדרום לאחר שתלמידת כיתה י"א ציירה את דגל הקהילה הגאה יחד עם סימני זכר ונקבה על הקיר כחלק מפרוייקט כיתתי. "מי שרוצה ציורים כאלה, שיצייר אותם בחדרו"

מחנכת כיתה י"א באחד מבתי הספר בדרום הארץ החליטה לאפשר לתלמידי כיתתה להתבטא בצורה מקורית: היא התירה להם לצייר על קיר בכיתה כל מה שנפשם חפצה בו. אולם, ציור של דגל הגאווה ושל סמלי זכר ונקבה, שצוייר על ידי אחת מתלמידות הכיתה, גרם לסערה גדולה בקרב תלמידי בית הספר והוריהם, דבר שהעיב על היוזמה הייחודית של המורה. "מחנכת הכיתה הביאה צבעים והציעה שכל אחד יצייר על קיר בכיתה ככל העולה על רוחו", סיפרה מור, אחת מתלמידות הכיתה על תחילת השתלשלות האירועים. "תלמידה המוגדרת 'גאה', ציירה את הדגל ואת הסמלים האלה וזה הרגיז מאוד חלק מהתלמידים, שלא היו מוכנים לקבל אותם בכיתה".

לדעתה של מור, אליה הצטרפו לא מעט תלמידים בכיתה, "מי שרוצה ציורים כאלה, יכול לצייר אותם על הקירות בחדר הפרטי שלו, ולא בכיתה, שהיא מקום כללי". נוסף על התרעומת שעורר הציור בקרב התלמידים, גם הורים ששמעו עליו מילדיהם התלוננו על כך שלא הוטלו הגבלות על אופי הציורים של התלמידים בכיתה. "לא ברור למה תלמידים צריכים לראות את זה בכיתת הלימוד", טען אביה של אחת התלמידות. "המורה הייתה צריכה להיות רגישה לעניין ולמנוע את הדבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הציור שעמד בעין הסערה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לצד רגשות הזעם שעורר הציור המדובר בקרב כמות לא מעטה של הורים ותלמידים, היו גם כאלה שהזדהו עם התלמידה, ועם הערכים אותם הציור שציירה מסמל. "הדגל מראה שכולנו שווים, ושאנחנו מתייחסים לכולם באופן שווה", אמרה אחת התלמידות שביקשה להישאר בעילום שם. "זה ממש לא הפריע לי, להפך. אני תמכתי בה ואני חושבת שהיינו צריכים לתמוך בה כולנו". תלמיד אחר בכיתה אמר כי הוא סבור שדעות המתנגדים אינן ראויות. "הדעות שלהם חשוכות. צריך לאפשר לה להתבטא כמו כל אדם אחר", טען.

נוכח הסערה שהתפתחה, נכנסה מנהלת בית הספר לתמונה. היא שוחחה עם התלמידים והציעה להם להגיע ביחד להסכמה. התלמידים גילו בגרות, ופעלו ברוח השיטה הדמוקרטית. כל אחד מהם רשם על דף נייר האם הוא בעד או נגד הציור. בתום ספירת הקולות התברר כי רוב התלמידים רצו שהציור יימחק, וכך אכן היה בסופו של דבר.

אולם, הציור אולי נמחק מן הקיר, אך את הצלקת שהותירה הפרשה בנפשה של הנערה שציירה אותו, ושעמדה במוקד הסערה, נראה כי לא ניתן יהיה למחוק בקלות. בשיחה עימה ניכרת בדבריה סערת הרגשות הגדולה שהיא עדיין מצויה בה. "מאחורי הדגל הזה יש אמירה שכולנו שווים. אבל כאן, לקחו את זה רחוק מאוד", אמרה בעצב. לדבריה, "חשבתי שאחרי התהליך שעברנו לקראת יציאת השכבה למסע לפולין, תהיה בקרב התלמידים יכולת קבלה של השונה ושל האחר. כנראה שטעיתי".

ממשרד החינוך נמסר כי "מחוז הדרום במשרד החינוך מקדם חינוך לסובלנות ולפלורליזם תרבותי ודורש מצוותי ההוראה לקיים פעילויות בנושאים אלו. אשר למקרה הנדון, יצוין כי כל תלמידי הכיתה ביטאו עצמם באופן אישי, תוך הקפדה על כבוד לזולת. בית הספר ימשיך לקדם פעילויות ערכיות אשר יסייעו לתלמידיו לגבש את זהותם האישית והחברתית".

מאגודת ההומואים, הלסביות, הביסקסואלים והטרנסג'נדרס בישראל נמסר כי "מדובר במקרה מובהק של התנכלות לתלמידה על ידי המורה ועל ידי תלמידי הכיתה - בעידוד מנהלת בית הספר, וזאת רק בשל נטייתה המינית של התלמידה. אנו דורשים ששר החינוך שי פירון יוודא שהתנהגות מעין זו לא תשנה במערכת החינוך ושהמנהלת והמורה יתנצלו בפניה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully