וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוסר האיום הימי: המדוזות עוזבות מוקדם מהצפוי

19.7.2014 / 5:00

הן הגיעו בכמויות קטנות מהרגיל, ושלושה שבועות לאחר שהחוטיות הנודדות הראשונות הגיעו לישראל - נראה שהן בדרך החוצה, והחופים מעתה יהיו נקיים מצריבות. "אולי עוד נופתע"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלום ולא להתראות/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלושה שבועות בלבד אחרי שהגיעו לחופי ישראל, המכון לחקר ימים ואגמים דיווח אתמול (שישי) כי מרבית המדוזות עזבו את הארץ, וכי לאורך חופי ישראל נותרו פרטים בודדים בלבד. בסוף יוני הגיעו לאזורנו מאות מדוזות מהמין המוכר והצורב - החוטית הנודדת - דרך תעלת סואץ. מדובר היה במספר מצומצם לעומת שנים קודמות, אז הגיעו לארץ נחילים של אלפי עד מיליוני מדוזות.

במהלך החורף האחרון הגיעו לחופי ישראל יותר מדוזות מהמספרים המוכרים לעונה הקרה, ועל כן העריכו במכון כי המגמה תורגש גם בקיץ. עם זאת, המדוזות הפתיעו שוב. לא רק שהקיץ בחופי ישראל לא היה עשיר במדוזות, אלא שעזיבתן היום הגיעה מוקדם מהרגיל.

"זה מוזר", מודה ד"ר הדס לובינסקי, חוקרת במעבדה לאקולוגיה ימית במכון. "יכול להיות שעוד נופתע מנחיל שיגיע אלינו, אלא שמדובר באירוע לא אופייני כלל, שכן אנחנו נמצאים כבר בשלב מאוחר יחסית בעונה".

עוד בוואלה! חדשות:
3 חיילי צה”ל נפצעו בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה
סי-אן-אן הדיחה כתבת שקראה לתושבי שדרות "חלאות"
החופשה נהרסה: "השפילו אותנו כי אנחנו ישראלים"

עשרות טון של מדוזות אשר נסחפות לטורבינות של תחנת הכוח אורות רבין בחדרה, יולי 2011. שלומי גבאי
מדוזות לשעבר, 2011/שלומי גבאי

החוטית הנודדת, הוותיקה שבמדוזות המעיקות על חופי ארצנו, הגיעה לארץ מים סוף, דרך תעלת סואץ, כבר בשנות השבעים, ובשנות השמונים כבשה כאן את הבכורה, ממנה הדיחה את המדוזה המצויה, שנעלמה כמעט לחלוטין. הסברה הרווחת בקרב הביולוגים הימיים היא שהדבר נובע בין היתר מהתחממות מי הים התיכון, המושפע מההתחממות הגלובלית והתחממות האוקיינוסים בכל העולם. לכל אלה מתווסף גם זיהום הים והתמעטותם הדרמטית של דגי הים המתחרים על אותו מזון ממנו ניזונה החוטית הנודדת. במצב כזה, החוטית הנודדת נהנית משפע גדול יותר של אוכל.

ד"ר לובינסקי ציינה עוד כי אם עד לפני עשור פקדו את חופי ישראל שני נחילי מדוזות ממין החוטית הנודדת - אחד ביוני והאחר באוגוסט - בעשור האחרון הגיע מדי קיץ נחיל אחד בלבד. ובכל זאת, היא מודה, ייתכן ונהיה עדים להפתעה נוספת מצד המדוזות, בדמות נחיל נוסף. "ההתנהגות של המדוזות היא מפתיעה ומסקרנת ואנחנו יודעים עליה מעט מאוד", מסכמת ד"ר לובינסקי, "אנחנו בעיקר מתעדים תופעה, אבל מחקר ממשי על התנהגותן עדיין לא בוצע".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

  • עוד באותו נושא:
  • מדוזות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully