וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמנואל ומירה נרצחו בבריסל: "הבנות נשארו לבד"

25.5.2014 / 11:19

בני הזוג ריוה מתל אביב נורו אתמול למוות ליד המוזיאון היהודי בעיר. הם הותירו אחריהם שתי בנות, בנות 17 ו-15. קרובת משפחתם שעלתה מבלגיה: "זה לא מה שהיה פעם, האנטישמיות שם מזעזעת"

מערכת וואלה!

מירה ועמנואל ריוה, תושבי תל אביב בני 54 ו-45, הם זוג הישראלים שנרצחו אתמול (שבת) בפיגוע הירי ליד המוזיאון היהודי בבריסל. הם טיילו בבירה הבלגית במסגרת טיול פרטי. בנוסף להם, נרצחה גם אישה מצרפת, ועובד המוזיאון, בן 23, נפצע באורח אנוש. חשוד שנעצר לאחר הירי שוחרר, והמשטרה המקומית עדיין מחפשת אחר היורה, שנמלט מהמקום במכונית.

ממשרד החוץ נמסר אמש כי שגרירות ישראל נמצאת בקשר עם המשטרה המקומית ותטפל בהטסת גופותיהם של בני הזוג, הורים לבנות בנות 17 ו-15, מיד לאחר שהשופט-חוקר הממונה על החקירה יאפשר זאת.

עוד על פיגוע הירי בבריסל:
"האנטישמיות בבריסל גוברת, ידענו שיגיע אסון"
הנשיא פרס: "להכריז מלחמת חורמה באנטישמיות"
שניים מההרוגים בתקרית הירי בבריסל - זוג ישראלים

עמנואל ומירה ריוה שנהרגו בפיגוע בבריסל. מאי 2014. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
"היו זוג למופת". בני הזוג ריוה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

גוסיה פורת, קרובת משפחה של עמנואל ריוה, סיפרה על "משפחה מדהימה עם ערכיות, ערכים, אוהבי ארץ ישראל. הם תמיד באו לעזרתנו. הבנות חברות טובות של הבת שלי. נתגייס עכשיו כל המשפחה ונעשה כל מה שצריך. ברור שאנחנו לא יכולים להיות אבא ואמא, אבל לא נשכח מה עמנואל ומירה עשו בשבילנו, לא פספסו שום שמחה ושום עצב, תמיד היו בשבילנו".

לפורת אין ספק כי מדובר בפיגוע טרור. "הם פשוט נכנסו למוזיאון היהודי בבריסל וירו. כנראה לא הייתה אבטחה", אמרה. היא סיפרה שבני הזוג אמורים היו לשוב ארצה ביום חמישי, וכי בעלה שוחח עם עמנואל, בן דודו, ביום רביעי. לדבריה, "הם עבדו במשרד החוץ, היו בשליחות ארבע שנים. הם לא סיפרו על שום דבר, חלק גם היה מודיעיני".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
עמנואל ומירה ריוה שנהרגו בפיגוע בבריסל יחד עם בנותיהן שירה ואיילת. מאי 2014. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
בני הזוג ריוה עם בנותיהן שירה ואיילת/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

באשר למצב בבלגיה, שבה נולדה ואותה עזבה לפני 26 שנים, סיפרה: "אמרתי להם, 'מה יש לכם לחפש בבריסל?' הם אמרו, 'אנחנו כל כך אוהבים את השוקולד'. אמרתי להם, 'אני אסע ואביא לכם שוקולד". היא הגדירה את המצב במדינה האירופית מזעזע בכל הנוגע ליהודים. "כשאני חוזרת לבלגיה לבקר את ההורים אני מורידה את כל התכשיטים והסמלים היהודיים, ואני לא אישה פחדנית, אני לא מרגישה ביטחון בעיר שאני למדתי בה, גדלתי בה, בוגרת בני עקיבא. זה לא מה שהיה פעם. האנטישמיות שם מזעזעת".

גרוסיה פורת, קרובת משפחה של עמנואל ומירה ריוה שנהרגו בפיגוע הירי בבריסל, מחוץ לביתם בתל אביב, מאי 2014. ניב אהרונסון
"אמרתי להם, 'מה יש לכם לחפש שם?'". גוסיה פורת מחוץ לבית משפחת ריוה/ניב אהרונסון

חוה ואליעזר, שכנים של בני הזוג, סיפרו: "אנחנו פשוט בשוק. הנכדה שלנו מאוד אהבה אותם. הבנות שלהם מקסימות. אני לא מעכלת את זה, באמת שלא, זה נורא עצוב. שמעתי על זה אתמול בחדשות, אמרו 'אנשים בני 50'. חשבתי, 'טוב, עצוב', אבל לשמוע שזה הם, ממש עצוב".

חוה סיפרה כי לפני פחות משנה שבו בני הזוג ריוה לארץ אחרי שליחות של ארבע שנים בברלין. "לפני השליחות היינו בקשרים מאוד טובים", אמרה. "אחרי שהם חזרו, שמרנו על הפרטיות שלהם. אני יודעת שהיא הייתה כלכלנית והוא אולי היה במשרד הביטחון או בשב"כ. ראיתי אותם ביום רביעי, לא ידענו שהם נסעו לחו"ל – בזה הם היו דיסקרטיים כנראה. הבנות מצטיינות, ילדות טובות מאוד. אני נורא דואגת להן".

את עמנואל תיארה השכנה כ"איש עקרונות, ישר והגון" ואת רעייתו מירה "נוחה ורגישה יותר". לדבריה, "הנכדים שלי היו הולכים אליהם, הם היו מקבלים אותם מאוד יפה. גם הילד שלי היה הולך אליהם. זה מאוד כואב, מאוד קשה".

זירת מתקפת הירי במוזיאון היהודי בבריסל, 25 במאי 2014. רויטרס
"פשוט נכנסו וירו". פרחים שהונחו מחוץ למוזיאון בבריסל, הבוקר/רויטרס

שושי, שעובדת בסמוך, סיפרה: "היינו יושבים ומדברים, הם זוג למופת. לא שומעים אותם, איזה בעל ואיזה אישה, חבל על הזמן. כשהוא היה רואה אותי בחוץ, הוא היה מזמין אותי פנימה לשתות קפה. הם זוג מדהים, לא מאמינה שזה קרה. אני יודעת שהם נסעו לטיול לכמה ימים, ראיתי אותו שבוע שעבר ודיברנו. מה יש לומר לשתי בנות שנשארו לבד? אני מקווה שיעזרו להן".

בבית הספר התיכון עירוני י"ד שבו למדו הבנות, בכיתות ט' וי"א, קיבלו את הבשורה על מותם של בני בזוג בתדהמה. צוותים של פסיכולוגים הועמדו לרשות התלמידים, והלימודים הופסקו.

חוקרי מז"פ בזירת פיגוע הירי במוזיאון היהודי בבריסל, 25 במאי 2014. AP
זירת הפיגוע בבירת בלגיה, אתמול/AP

בצהריים כינסה סגנית התובע הכללי של בלגיה, אינה ואן וימרש, מסיבת עיתונאים בבריסל לעדכון על התקדמות החקירה. וימרש אמרה כי מוקדם לקבוע אם המתקפה במוזיאון היהודי בבריסל נבעה מאנטישמיות או שמא המניע היה טרוריסטי. היא הוסיפה כי בקרוב יפורסמו תצלומים שונים כדי שהציבור יוכל לסייע באיתור החשוד בירי.

ראש ממשלת בלגיה אליו די רופו טלפן היום לראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא הביע באוזניו זעזוע מהמעשה, גינה כל גילוי של אנטישמיות ושיגר את תנחומיו למשפחות הקורבנות. נתניהו אמר לעמיתו הבלגי: "עד לרגע זה אתה המנהיג האירופי היחיד שהתקשר אליי בנושא זה. אני מוטרד מאוד מהאנטישמיות הגוברת באירופה. צריך לנהוג באפס סובלנות נגד האנטישמיות כלפי היהודים ומדינתם".

מוקדם יותר, בישיבת הממשלה השבועית, אמר נתניהו כי הפיגוע הוא תוצאה של הסתה מתמשכת נגד ישראל ונגד יהודים. הוא קשר בין הפיגוע לבין הביקורת כלפי ישראל באירופה ואמר כי "יש באירופה גורמים שממהרים לגנות כל בנייה בירושלים, אבל אינם ממהרים לגנות רצח יהודים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה השבועית. 25 במאי 2014. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
"יש באירופה גורמים שאינם ממהרים לגנות רצח יהודים". נתניהו, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

הבוקר שוחח נשיא המדינה שמעון פרס עם ראש הקהילה היהודית בבריסל, מוריס סוסנובסקי. הוא מסר את תנחומיו לקהילה היהודית בבלגיה וקרא למדינות אירופה להילחם באנטישמיות. "אני קורא לכל מנהיגי אירופה - אל תקלו ראש אל מול גילויי האנטישמיות", אמר הנשיא. "יש להגיב בעוצמה נגד כל תופעה. על מנהיגי אירופה לנהל מלחמת חורמה נגד האנטישמיות הזוקפת את ראשה במדינות רבות.

"עם ישראל כולו אתכם ברגעים קשים אלו, אנו בישראל שותפים לתחושת ההלם ולעצב העמוק", הוסיף פרס בשיחתו עם סוסנובסקי. "אני מבקש שתיצור עמי קשר באופן אישי בכל דבר שתצטרכו. הלב של עם ישראל עכשיו עמכם - הקהילה היהודית בבריסל - ועם משפחות הקורבנות. מדינת ישראל תעשה ככל שביכולתה כדי להבטיח את ביטחונכם".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

עוד במהדורה:

את מי בדיוק מעניין ביקור האפיפיור בארץ הקודש? פרט לתושבי ירושלים שהולכים לעמוד בפקקים בעקבות ביקור האפיפיור בעיר הקודש - מי באמת מתרגש מביקורו של הכס הקדוש? רחלי רוטנר, עורכת וואלה! טק, הורסת את החגיגה וחושבת שההתלהבות סביב הביקור לגמרי מזויפת.

100 מיליון יורו לא טועים: הווינר החדש של אלופת אירופה. עם שער ניצחון בגביע המלך מול ברצלונה וגול ששבר אתמול את אתלטיקו מדריד בהארכה - גארת' בייל, המגן הוולשי שנחשב להעברה היקרה בהיסטוריה של הכדורגל, מצדיק בריאל כל סנט. וגם: חמי אוזן, שליח וואלה! ספורט לליסבון, מדווח מ"הגמר שייכנס להיסטוריה".

כמה יעלו התמונות מהחתונה של "קימייה"? עיתוני הרכילות במתח - קים קרדשיאן וקנייה ווסט התחתנו אמש בפירנצה באירוע מפואר, בהתאם למסורת קרדשיאן. תמונות מהחתונה טרם פורסמו ואם לסמוך על הזוג המלכותי של תרבות הטראש תיעוד האירוע יימכר במיליונים. אדם סרור, עורך וואלה! תרבות, על החתונה שמסעירה את צלמי הפפארצי.

התחזית: הלילה מעונן חלקית, מחר דומה, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully