וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשליית הפתרון החד-צדדי

שאול אריאלי

26.5.2014 / 9:45

אם יודיע על פינוי יישובי גב ההר והתכנסות בגושי ההתנחלויות - יסתבך עם הימין. אם יפעל לסיפוח הגדה - יסתבך עם העולם כולו ויסתכן באינתיפאדה. נתניהו רק רוצה לקנות זמן

להכרזתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על הצורך במהלכים חד-צדדים, בשל קריסת השיחות עם הפלסטינים, ישנם לכאורה שני כיווני פעולה מרכזיים: האחד, המעוגן בדאגתו לכך ש"ישראל לא תהפוך למדינה דו-לאומית", הוא להמשיך בדרכו של אריאל שרון. להוסיף על תוכנית ההתנתקות מעזה וצפון השומרון מהלכים נוספים שאף זכו בתקופת כהונתו של אהוד אולמרט לשם המכובס קמעה, "תוכנית ההתכנסות", שלא מומשה. השני, הוא לאמץ בגלוי את תוכניתו המשיחית, התלת-השלבית, של נפתלי בנט לסיפוח הגדה המערבית, על ידי מימושו של השלב הראשון הדורש את סיפוח "גושי" ההתנחלויות לישראל.

עיקרה של החלופה הראשונה הוא שמירת ההתנחלויות ב"עוטף" ירושלים, ב"גושים" המרכזיים ובבקעת הירדן, השלמת גדר ההפרדה בתוואי שאושר על ידי ממשלת אולמרט ב-2006, והמשך נוכחותו ופעילותו של צה"ל בשאר השטח, לרבות שליטה מלאה במעברים הבינלאומיים. אם ירצה, יוכל נתניהו אף להעביר את השטח באופן מתואם לרשות הפלסטינית במעמד שטח B או A ולשמור על תיאום עם המשטרה הפלסטינית. הפיכתה של חלופה זו לתוכנית מלאה תיתכן על רצף של שלבים או אפשרויות. בקצה המינימלי של הרצף, או בשלב הראשון, ניתן להשלים את הפינוי של צפון השומרון על ידי פינוי ההתנחלויות הקטנות מבוא דותן וחרמש, ואולי אף להוסיף עליהן את אבני חפץ, עינב ושבי שומרון הפרושות בדד בין טול כרם לשכם. פינויים של מספר מאחזים לא מורשים, בהם מספר זעום של משפחות בקרוואנים זמניים, לא ייתפס כמהלך משמעותי, אלא כמימוש חלק מהתחייבות שניתנה לאמריקאים על ידי שרון במסגרת מפת הדרכים. בקצה הרצף, או בשלב האחרון, ניתן לראות פינוי מלא של ישובי "גב ההר" הנמצאים מחוץ לגושים ובראשם יצהר, איתמר, ברכה, אלון מורה, עלי, שילה, כרמי צור, נוקדים, בית חגי ורבים אחרים.

חלופה זו, על כל שלביה ואפשרויותיה, צפויה להיתקל בהתנגדות נמרצת של סרבני רעיון שתי המדינות לאורך כול השדרה הפוליטית ושדרת המתנחלים שבשטח. החל מ"הבית היהודי" ורבים ב"ליכוד ביתנו" בממשלה ובכנסת, העשויים לפרוש מהקואליצה או לפצל את הליכוד בהתאמה, דרך חלק מהמועצות האיזוריות ביהודה ושומרון שרבים מישוביהן יפונו, והן יצטרכו להתפרק או להתמזג, ועד אנשי ההתנחלויות "הקשות" ואנשי "תג מחיר" המתגוררים בישובים ומאחזים אלו. קשה מאוד לצפות כי נתניהו, אשר בממשלתו השנייה האיץ את הבנייה בהתנחלויות והגיע לשיא של כול הזמנים בשנה הראשונה לממשלתו הנוכחית, יהין לעמוד מול חזית זאת. די להיזכר בכך שחששו העמוק מכול עימות עם קבוצה זו, הביא אותו למהלכים אבסרודיים כמו עת השקיע עשרות מיליוני שקלים, בניסור מבני גבעת האולפנה, ועשרות מיליונים נוספים בהעתקת מגרון.

שיעסקו בניחושים

עיקרה של החלופה השנייה הוא סיפוח ה"גושים", פירוק הגדר והאצת הבנייה בהתנחלויות בכלל ובמבודדות בפרט. גם חלופה זו יכולה להינות ממדרגיות במימושה. החל מסיפוחם של ה"גושים" הסמוכים לקו הירוק כמו מודיעין עילית וגוש עציון המערבי, וכלה בסיפוחן של "אצבעות" אריאל וקדומים הנמצאים בעומק הגדה המערבית. גם לחלופה זו מתנגדים רבים:"התנועה" בראשות לבני ו"יש עתיד" בראשות לפיד העשויות לפרוש מהממשלה, הקהילה הבינלאומית כולה, לרבות ארה"ב, שעשויה לממש באופן כואב סנקציות שונות כנגד ישראל, העולם הערבי ובראשן מצרים, סעודיה וירדן היכולות להקפיא כליל את הסכמי השלום ולמשוך את הצעת השלום של הליגה הערבית, והפלסטינים העשויים להכריז על פירוק הרשות הפלסטינית, ביטול הסכמי אוסלו ופתיחה באינתיפאדה שלישית, לרבות מעזה. גם להערכת הסיכויים לאימוצה של חלופה זו, די להזכיר את תגובותו המבוהלת של נתניהו באירועי פתיחת מנהרת הכותל בשנת 1996, עת אץ לחתום על "פרוטוקול חברון" .

באופן תיאורטי עולה החלופה "המאזנת" של אימוץ קצת מהחלופה הראשונה וקצת מהשנייה. אך הסיכויים לכך נמוכים ביותר כי נתניהו יישא במחירים הכואבים של שתי החלופות מבלי שיזכה למילה טובה מאף צד.

אם כך, הרי שהכרזתו של נתניהו היא בחזקת "נאום בר-אילן" נוסף. ראש הממשלה ער לעובדה כי הקיפאון המדיני לא משרת את ישראל ועלול להוליד יוזמות אמריקאיות ואירופאיות חדשות, כמו גם פנייה נמרצת יותר של הפלסטינים למוסדות האו"ם. בהפרחת הסיסמה הזו, נתניהו מקווה להעסיק בשבועות הקרובים את כולם בניחושים לגבי תכניתו, ופחות ביוזמות חדשות. אפשר גם שיאמץ את השלב הראשון בחלופת הפינוי בכדי לתת לקהילה הבינלאומית "עצם" להתעסק עמה בשנה הקרובה, ובתמורה יעניק לבנט ואורי אריאל, כמו לחבריו הקיצוניים בליכוד, "חבילת הטבות" שקשה יהיה לסרב לה.

הכותב הוא חוקר בכיר ב"קרן לשת"פ כלכלי (ECF)"

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully