וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

געגועים לחנין זועבי

7.3.2012 / 0:46

האם מפעל ההתנחלויות הוא הסיבה שגורמת לחזון מדינה יהודית-ציונית להימצא בסכנה? ערן חרמוני עונה ומסביר מדוע פתרון שתי מדינות לשני עמים עלול גם הוא לפגוע בנו בעתיד

נגזר על הכותרת המתנוססת להביא על הקורא הסביר התקף של צחוק פרוע ובלתי נשלט, או לחילופין תחושת תימהון לא מובנת. להתגעגע לחנין זועבי, חברת כנסת שהתנהגותה מעוררת סלידה, ובצדק, מכל אזרח השותף לאתוס הציוני? נדמה כי לא ניתן היה למצוא כותרת יותר מופרכת והזויה מזאת, פרט אולי למציאות שאנו יוצרים במו ידינו.

מזה למעלה מ-40 שנה החברה הישראלית נדרשת לשאלת השליטה בשטחי יהודה ושומרון. תנועת המתנחלים הקימה ברבות השנים מאות ישובים יהודיים הנמצאים בתפזורת רחבה בשטחי יהודה ושומרון ובהם מתגוררים כיום מאות אלפי ישראלים. המתנחלים עשו כן ממקום אמוני של יישוב הארץ וכן ממקום של מי שביקשו במו התיישבותם למנוע כל אפשרות ריאלית של חלוקת הארץ, מכיוון שככל שיתגוררו יותר יהודים בשטחים כך לא ניתן יהא לפנותם ולחלק את הארץ.

ישנם גורמים בארץ שכבר היום מאמינים כי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון יצרה מציאות בלתי הפיכה, שכן כיצד מדינה שחוותה קשיים רבים בפינוי של כמה אלפי מתנחלים מרצועת עזה מעוררת המחלוקת, תוכל לגייס את הכוחות והעוצמות לפנות עשרות אלפי מתנחלים? תחושה זו של חוסר אפשרות ריאלית בחלוקת הארץ מחלחלת לאסוננו גם בצד הפלסטיני ובקרב גורמים שונים בפוליטיקה ובאקדמיה בעולם.

הסכסוך איננו "סקסי" כבעבר

יותר ויותר נשמעים קולות של גורמים פלסטינים ובינלאומיים המותירים מאחור את החלום הפלסטיני למדינה עצמאית ודוגלים בפתרון של חיים שווי זכויות במדינת ישראל: קרי, לא עוד שתי מדינות לשני העמים, אלא מדינה אחת לשניהם. ומדוע לא יחלחלו רעיונות אלו ברחבי הגלובוס כאשר אנשי הימין בארץ עצמם מובילים את הגישה המבקשת להכיל את גבולותיה הסופיים של הארץ עד לירדן?

המשך מפעל ההתנחלות בשטחי יהודה ושומרון עלול ליצור באמת ובתמים מציאות בלתי הפיכה אשר תשאיר אותנו חבוקים עם בני דודינו הפלסטינים תחת קורת גג מדינתית אחת, לעולמי עד. אני יודע, הפלסטינים לא עושים חשק "לויתורים" שיחייבו אותנו בדילמות פנימיות לא פשוטות ובכלל, ואם נודה על האמת, העיסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני איבד מזוהרו וכבר איננו "סקסי" כבעבר.

אנו נדרשים להתמודד עם סוגיות חברתיות מורכבות וגם אירן, כמובן, עומדת על הפרק. אולם כדאי שנזכור כי שעון החול איננו עוצר מלכת, המציאות לא עומדת במקום והשארת המצב על "הטייס האוטומטי" תביא אותנו בהכרח לדרך ללא מוצא שתכפה עלינו מדינה שלא תהא הלכה למעשה מדינת העם היהודי.

יותר מדי מונח על הכף

תעצמו עיניים ותמריאו עם אותו טייס האוטומטי לישראל של שנת 2020, מדינה שגם אם תרצה לא תוכל להיפרד מהפלסטינים ובצר לה תיאלץ לבלוע כי האלטרנטיבה של הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, הנה מתן זכויות אזרחיות ודמוקרטיות מלאות לתושבים הערבים בשטחים.

יכול והבחירות בשנת 2020 יהיו סוערות, אך אם לא נעשה מעשה אמיתי, אנו נקבל כנסת ששורצים בה נציגיהם הנאמנים של תנועות החמאס, הפתח, הג'יהאד האסלאמי ודומיהן.
לכן, מי היה מאמין, אבל עוד נתגעגע לח"כ חנין זועבי. אין לנו את הפריבילגיה לעמוד בחוסר אונים ולהטיח האשמות מוצדקות בפרטנרים, או לאחוז בחוסר היציבות המזרח תיכוני וכו'.

השעון מתקתק והרכבת כבר נמצאת בתחנה. יותר מידי מונח על הכף. החזון של ישראל ציונית, יהודית ודמוקרטית עומד בסכנה שאנו מביאים על עצמנו. דרושה יוזמה מדינית אקטיבית להידברות וגם אומץ ציבורי ולאומי שיפסיק לאלתר את מפעל ההתנחלות אשר מביא להתפוררות תקומתנו הלאומית, גם במחיר של העלאת הסוגיה לסדר היום בזמנים שכאלו, אפילו במחיר של חוסר פופולריות-אחרת עוד נתגעגע ל...


לקריאה נוספת:
פעילי ימין יפגינו נגד ח"כ זועבי ליד ביתה בנצרת
אובמה: "משוכנע שניתן להגיע לפתרון שתי מדינות"
אבו מאזן: ישראל תמשיך להתעלם? נחזור לפעול באו"ם

הכותב הוא עורך דין, יו"ר קבוצת "קול ישראלי" לציונית וסוציאל-דמוקרטיה, שימש בשנים 2004-2008 כיו"ר המשמרת הצעירה הארצי של מפלגת העבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully