וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל-קאעדה אחראי ל-95% מפיגועי ההתאבדות בעולם

14.1.2014 / 6:00

מחקר ישראלי חדש מצביע על עלייה דרמטית בשיעור הפיגועים מאז ה-11 בספטמבר. בשנה האחרונה, 3,100 נהרגו בפיגועים ב-18 מדינות, רובם נגד אזרחים מקומיים

לוחמים של אל-קאעדה בצפון עירק. AP
אחראים ל-95% מפיגועי ההתאבדות בשנה האחרונה. לוחמי אל-קאעדה בעיראק/AP

מראשית שנות ה-80, חלקם של אל-קאעדה וארגונים המזוהים עם הג'יהאד העולמי ללמעלה מ-85% מכלל פיגועי ההתאבדות בעולם, ובשנה האחרונה, לקרוב ל-95% מהם – כך לפי מסמך חדש של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). המסמך חובר על ידי יורם שוייצר, ראש תכנית המחקר "טרור ולוחמה בעצימות נמוכה" במכון, עינב יוגב ויותם רוזנר, ומצביע על עלייה מדאיגה בשיעור פיגועי ההתאבדות בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט.

המסמך מצביע על העלייה הדרמטית במספר פיגועי ההתאבדות מאז תחילת המילניום, בעיקר מבית היוצר של האיסלאם הרדיקלי. מתחילת פיגועי ההתאבדות בראשית שנות ה-80, שבוצעו ברובם על ידי חיזבאללה, ועד שנת 2000, בוצעו כ-200 פיגועי התאבדות ברחבי העולם. מאז 2000 ועד היום, לעומת זאת, בוצעו כ-3,500 פיגועי התאבדות. קפיצת המדרגה המרכזית באה בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר.

עוד בוואלה! חדשות:
מצרים יוצאת לקלפי: "אפס סובלנות למתנגדי החוקה"
הסכם הגרעין האירני: ארה"ב "מודאגת מהעסקה הרוסית"
אחרי ההלוויה: צה"ל תקף בעזה, הפלסטינים מפנים אתרי מפתח

זירת פיגוע התאבדות במהלך חזרות למצעד צבאי סמוך לארמון הנשיאות, צנעא בירת תימן, 21 במאי 2012. רויטרס
עלייה דרמטית במספר פיגועי ההתאבדות מאז תחילת המילניום. זירת פיגוע בצנעא, תימן/רויטרס

על אף היחס הנמוך של פיגועי ההתאבדות לעומת דפוסי הפעולה האחרים בהם משתמשים ארגוני טרור, הם זוכים לתהודה ציבורית גבוהה בשל היותם קטלניים יותר ובעלי השפעה מוראלית רבה. בשנה החולפת בוצעו מעל 290 פיגועי התאבדות ב-18 מדינות שונות, אשר גרמו למותם של כ-3,100 בני אדם. נתון זה מהווה עלייה של כ-25% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

1,500 הרוגים ומטרות אזרחיות רבות

בשיחה עם וואלה! חדשות, אמר שוייצר כי השנה נרשם גידול של 280% במספר פיגועי ההתאבדות בעיראק, שמהווים שליש מכלל פיגועי ההתאבדות בעולם. פיגועי ההתאבדות בעיראק החלו רק לאחר כניסת הצבאות הזרים לתחומה ב-2003.

עד כה, נהרגו מפיגועים אלה כ-1,500 בני אדם, בעיקר על רקע המתיחות בין הקבוצות הדתיות והאתניות השונות. קרוב למחצית מפיגועי ההתאבדות במדינה כוונו כנגד אוכלוסייה אזרחית (45%), בעיקר במסעדות, שווקים ומסגדים, וכן פגיעה במתכנסים בלוויות ובאוהלי אבלים, ואילו השאר כוונו נגד כוחות ביטחון ומשטרה (48%). רוב פיגועי ההתאבדות נגד מטרות אזרחיות בוצעו באזורים שיעים, כלומר ככל הנראה על ידי סונים.

המסמך מסביר כי להסלמה במספר הפיגועים בעיראק היו סיבות נוספות מלבד המתח בין הסונים לשיעים. בין הגורמים האלו, החלל המודיעיני והמבצעי שהותירו אחריהם הכוחות האמריקאים, נוכחות מוגברת של גורמי ג'יהאד עולמי באזור לאור מלחמת האזרחים בסוריה, התנהלות מושחתת של הממשל הנתון בידי הרוב השיעי, ואפלייתם הבוטה של בני המיעוט הסוני אשר קוממה רבים מהם. מאחורי רוב פיגועי ההתאבדות בעיראק עמד ארגון "המדינה האיסלאמית בעיראק וא-שאם".

אל-קאעדה רחוק מלסיים את תפקידו

החוקרים מצביעים על ירידה במעורבות נשים בפיגועי התאבדות. בנוסף, נמצא כי לא יותר מ-32% מהפיגועים בוצעו במדינות אשר על אדמתן קיימת נוכחות צבא זר, וזאת בניגוד לטענה המקובלת כי פיגועי התאבדות מתבצעים לרוב במדינות כבושות נגד הכוח הכובש. מרבית הפיגועים בוצעו נגד מקומיים כחלק ממערכה פנים מדינתית, בייחוד במדינות בהן ישנה לגיטימיות נמוכה למשטר.

סוריה בולטת בקטגוריה זו, שם מנו החוקרים לפחות 27 פיגועי התאבדות שבוצעו על ידי אנשי ג'בהת א-נוסרה וארגון "המדינה האסלאמית" – שניהם מזוהים עם אל-קאעדה. התופעה זלגה גם למצרים, שם נרשמו בשנה החולפת שישה פיגועי התאבדות, ארבעה מהם בסיני. אפגניסטאן ופקיסטאן נמנות על המדינות הסובלות ביותר בעולם מפיגועי התאבדות. וכמעט כרגיל, באפגניסטן ובפקיסטן נרשמו גם השנה מספר גבוה של פיגועי התאבדות: באפגניסטן 65, ובפקיסטן 35. מאז תחילת שנות האלפיים בוצעו באפגניסטאן כ-700 פיגועי התאבדות, ובפקיסטאן כ-450.

מחבלת מתאבדת התפוצצה בתחנת רכבת בוולגוגרד, רוסיה; לפחות 15 נהרגו, 29 בדצמבר 2013. רויטרס
ירידה במעורבות נשים בפיגועי התאבדות. זירת פיגוע שבוצע על ידי מחבלת מתאבדת בוולגוגרד, רוסיה/רויטרס

בסך הכל, בוצעו במזרח התיכון 148 פיגועי התאבדות בשנת 2013 – 50% מכלל הפיגועים בעולם. מוקדם יותר השבוע פרסמו שוייצר ואביב אורג, איש אמ"ן לשעבר מומחה לג'יהאד עולמי, מזכר הבוחן את 25 שנות פעילותו של ארגון אל-קאעדה. המסקנות המרכזיות מהמזכר שפורסם היו כי על אף אי הצלחתו של אל-קאעדה להוציא לפועל פיגועים במערב בשמונה השנים האחרונות, הארגון רחוק מלסיים את תפקידו בתחום הטרור הבינלאומי וממשיך להוות איום גלובלי, והגורם המלבה והמניע של הג'יהאד העולמי.

מצבו של אל-קאעדה כיום אמנם גרוע מזה בו היה ערב המתקפה בארה"ב, לאחר שנחלש כארגון כתוצאה מהמערכה העולמית נגדו. עם זאת, הארגון לא הובס כפי שקבעו בנחרצות נשיא ארה"ב ברק אובמה ובכירי ממשלו. על פי החוקרים, בעשור השלישי לפעילות הארגון, ישנה מגמה ברורה של היערכות גורמי הג'יהאד העולמי במדינות הגובלות בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully