וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: אדם נוסף היה מעורב במתקפת הירי בנורבגיה

23.7.2011 / 17:41

משטרת אוסלו חוקרת האם פעיל הימין הקיצוני, שנעצר בחשד שהרג 92 בני אדם, פעל לבדו. רשת לציוד חקלאי: החשוד רכש באחרונה 6 טונות דשן כימי, שייתכן שסייע לו בהכנת מטען החבלה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן דוד)

המשטרה הנורבגית חוקרת האם חשוד שני היה מעורב במתקפת הירי אתמול באי יוטויה, הסמוך לאוסלו. זאת בעקבות עדויות ראייה, לפיהן החשדו שנעצר עד כה לא פעל לבדו. "אין דיווחים קונקרטיים באשר ליורה שני, אך כל האפשרויות נבדקות, ואיננו פוסלים דבר", אמר היום (שבת) מפקד משטרת אוסלו, טרינה דינג'לנד, בהתייחסו לעדויות הראייה. מספר ההרוגים בפיגוע עלה מ-84 ל-85, ויחד עם שבעת קורבנות הירי מסתכם מניין ההרוגים ב-92.

הפיגוע בנורבגיה - כותרות אחרונות
מתקפת טרור באוסלו: לפחות 91 הרוגים בשני פיגועים
החשוד בביצוע הטבח בנורבגיה: חקלאי יליד אוסלו
ניצול מהטבח באוסלו: "העמדתי פני מת בתוך המים"
"הרוצח הפך גן עדן לגיהנום": צפו בטבח בנורבגיה

בתקשורת העולמית כבר מגדירים את מתקפת הטרור שפקדה את אוסלו והאי יוטויה, כ"אוקלהומה של נורבגיה", בשל החשד כי לא ארגון מוסלמי אחראי לה - אלא פעיל ימין קיצוני מקומי. לפחות שבעה בני אדם נהרגו וכמעט מאה נפצעו, בפיצוץ שהחריד אמש את העיר השקטה. לפחות 85 נערים נורו למוות באי הנופש הסמוך לבירה - האירוע הקטלני ביותר על אדמת נורבגיה מאז הכיבוש הנאצי. אנדרס ברינג בריוויק, בן 32, נעצר בחשד לירי ולהנחת המטען הקטלני. בעבר היה פעיל בארגוני ימין קיצוני, ולפי מספר דיווחים, נעצר פעם אחת בחשד שאיים לפגוע באנשי שמאל.

שבעה הרוגים בפיצוץ מכונית תופת בבניין ממשלתי באוסלו. רויטרס
דשן כימי סייע בהכנת מטען? זירת הפיצוץ באוסלו/רויטרס

בעת שעסקו רבים בחילוץ הלכודים מההריסות במרכז אוסלו, הגיעו הדיווחים הראשונים על הירי באי הנופש. ככל הנראה, בריוויק הגיע לאי בסירה, כשהוא לבוש מדי שוטר. הוא פתח באש לעבר הצעירים, שבאו למחנה שנתי של בנים לחברי מפלגת השלטון. המשטרה מאמינה כי קיים קשר ישיר בין שני הפיגועים, וחושדת שבריוויק הוא שהניח את מטען הנפץ בבירה, שהוטמן כנראה בתוך מכונית בינונית. ממשרד החוץ בירושלים נמסר כי לא ידוע על נפגעים ישראלים בשתי המתקפות.

בתוך כך, רשת לאספקת ציוד חקלאי בנורבגיה דיווחה היום כי בריוויק, רכש שש טונות של חומרי דשן כימי בארבעה במאי. החשד הוא שהדשן שימש אותו להרכבת מטען החבלה שהתפוצץ במשרדי הממשלה בבירה אוסלו.

90 הרוגים בפיגועים משולבים בנורבגיה. רויטרס
"היינו המדינה השלווה והבטוחה בעולם". צוללנים מחפשים גופות ביוטויה/רויטרס

בנורבגיה מתקשים להירגע מהאירועים הטראגיים מאמש. "זה אבסורד, אני לא יכולה להאמין לזה", סיפרה ביט קרלסן, כשהיא מנסה להציץ מבעד למחסומי המשטרה באוסלו, כדי לראות את משרדי הממשלה ההרוסים. "נורבגיה היא המדינה הכי בטוחה ושלווה בעולם – או כזו לפחות הייתה. אולי נורבגיה כבר לו כזו תמימה ובטוחה כמו שחשבנו", הוסיפה.

"אי אפשר להבין כיצד אדם מחונך לכאורה יכול לעשות דבר כזה", סיפר מריט סון הלגה. "זהו הלם כפול, למעשה. 99% מהנורבגים חשבו תחילה כי מדובר במתקפה של גורם איסלמי. כשהבנו שלא מדובר בגורם איסלמי, היה זה כהלם שני עבורנו".

אנדרס ברינג בריוויק, החשוד בביצוע שני הפיגועים באוסלו, יולי 2011. רויטרס
"איך בחור מחונך יכול לעשות דבר כזה?" בריוויק/רויטרס

בניסיון לעודד את התושבים מקומיים, ראש הממשלה, ינס סטולטנברג, ביקר בצהריים באי יוטויה. בתום פגישה עם ניצולים ומקורבים של הקורבנות, אמר סטולטנברג כי עוד מוקדם לקבוע איך האירוע ישפיע על נורבגיה, "אבל אני חושב שנוכל לשומר על הדבר החשוב ביותר בחברה הנורבגית – הפתיחות שלה, הדמוקרטיה שבה, והעובדה שאנחנו חברה שיש בה מערכת יחסים קרובה מאוד בין העם לנבחריו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully