וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר איתן: "משבח את אבו מאזן שבוחר בדרך המדינית"

1.6.2011 / 2:00

לצד השבחים שחלק לפלסטינים על רצונם לשיתוף פעולה ביטחוני, אמר השר מיכאל איתן כי ההכרזה על מדינה פלסטינית בספטמבר בעייתית וטען כי אין ממשלה שתוכל לממש את גבולות 67'

השר מיכאל איתן שיבח אמש (שלישי) את יו"ר הרשות אבו מאזן ואמר כי "אנו שומעים מאבו מאזן אמירות שלא שמענו מעולם ויש לשבח את הפלסטינים על כך. אבו מאזן אמר שהוא בוחר את הדרך המדינית ורוצה לשתף פעולה ביטחונית עם ישראל, וגם עושה זאת בשטח". בדברים שאמר בערב עיון באוניברסיטת תל אביב בנושא "האם ישראל מוכנה לספטמבר 2011" ביוזמת מרכז פרס לשלום, איתן אף התייחס לכוונת הפלסטינים להכריז על מדינה בעצרת האו"ם בספטמבר ואמר כי "ספטמבר הוא בעיה ואני האחרון להקל בה ראש. צריך לראות את התהליך ולהיות אופטימיים, שכן אנחנו רואים התקרבות בין ישראל לפלסטינים".

השר איתן העניק בדבריו גיבוי לתנאים שהציב ראש הממשלה נתניהו להסכם שלום עם הפלסטינים ותהה: "האם לא מדובר כאן על דבר שאכן הרוב המכריע של תושבי ישראל יעמוד מאחוריו בטווח הנראה לעין? אין הבדל בין האלטרנטיבה של קדימה לדברים הללו. מעבר לגבולות 67' חיים חצי מיליון ישראלים. האם אתם חושבים שתקום ממשלה שתרצה לעקור מבתיהם 500 אלף איש ולהביא אותם לתחומי ישראל שלפני 67'? נניח שתקום ממשלה שתרצה מאד לעשות זאת, האם היא תהיה מסוגלת? יש ממשלה אמריקאית שתוכל לעקור 20 מיליון איש מבתיהם בניגוד לרצונם?".

"חוששים שהצעירים ייצאו לרחובות"

"אפילו בוגד פלסטיני לא יוכל לנהל משא ומתן עם התנאים שהציב נתניהו", כך אמר השר הפלסטיני לשעבר אשרף עג'רמי שהשתתף בכנס. לדבריו, פניית הפלסטינים לאו"ם בספטמבר היא "ברירת מחדל" שכן זו האופציה האחרונה עבור הפלסטינים "אחרי שנים רבות של משא ומתן ובשל הקיפאון המוחלט בתהליך המדיני בזמן ממשלת נתניהו". "לא נברא פלסטיני שיקבל החלטה לדון על בסיס פחות מגבולות 67'", הוסיף. "כשנתניהו מדבר על נדיבות וויתורים כואבים, שידבר באופן ברור ויגיד 'אני מוכן למשא ומתן עם הפלסטינים על בסיס גבולות 67' כולל חילופי שטחים'. אם הוא יגיד זאת, אבו מאזן יתחיל איתו משא ומתן כבר מחר". עג'רמי אמר עוד שמצבם של הפלסטינים בזירה הבינלאומית "טוב מאד" אולם למרות זאת הם רוצים "בפתרון של משא ומתן".

"גם אם נקבל כל מה שאנחנו רוצים לקבל באו"ם, אנחנו יודעים שהמצב בשטח קשה", אמר. "הצעירים הפלסטינים מעודדים ממה שקורה בעולם הערבי. ראיתם מה קרה ביום הנכבה. זו דוגמא למה שיכול לקרות אם לא נגיע להסכמה. גם ההנהגה הפלסטינית חוששת מכך שהצעירים ייצאו לרחובות או להתנחלויות. אסור לבזבז את הזמן. עכשיו, עם כינון ממשלה חדשה, נוכל להתקדם בשיחות השלום, כי חמאס ויתר הארגונים הבינו שהם לא יכולים להתנער מהעמדה הבינלאומית".

"הצונאמי נמצא בפתח"

שגרירת ישראל באו"ם לשעבר, פרופ' גבריאלה שלו, אמרה בכנס כי היא "אזרחית מודאגת מאד" על רקע כוונת הפלסטינים לפנות לאו"ם בחודש ספטמבר על מנת לקבל הכרה במדינה פלסטינית. "אם לא יקרה משהו דרמטי – הצונאמי נמצא בפתח", הבהירה. "היום האו"ם הוא הזירה המרכזית למאבק האסטרטגי שמנהלים נגדנו הפלסטינים, בתמיכת הערבים והמוסלמים. האו"ם הוא מוקד הדה-לגיטימציה. מאבק הפלסטינים לא ייעצר בעצרת הביטחון ולא בעצרת הכללית. הוא חלק ממאבק הרבה יותר רחב והרעיון שלו הוא למוטט את מדינת ישראל בעיני העולם".

"בעצרת הכללית אין לנו שום סיכוי", הוסיפה. "בקלות אפשר לגייס מחר בבוקר שני שליש שיכריזו על כל דבר שיהיה לטובת הפלסטינים ונגד מדינת ישראל. זה לא מה שיביא לפלסטינים עצמאות כי בשטח לא ישתנה דבר. יחד עם זאת, זה חלק ממסע מתוכנן. לדעתי, מה שיכול לעצור את הסחף הזה הוא חידוש של שיחות השלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully