וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגדה לא מאמינים לנתניהו: "הוא רק אומר 'לא'"

ניר יהב, טולכרם

25.5.2011 / 19:47

ברחוב הפלסטיני התאכזבו למשמע נאומו של ראש הממשלה הישראלי בפני הקונגרס, וכמו מנהיגיהם, גם תושבי הגדה מרגישים כי עם נתניהו אין סיכוי לשלום. "ישראל הופכת לסרבנית שלום"

יממה לאחר נאומו מעורר המחלוקת של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקאי, הרחוב הפלסטיני מיישר קו עם מנהיגיו ותוקף קשות את חזונו של נתניהו. פלסטינים רבים המתגוררים בגדה המערבית אמרו היום (רביעי) לוואלה! חדשות כי הנאום של נתניהו אכזב אותם, אך לא הפתיע אותם. "זה ברור לכולם שעם נתניהו אין שום סיכוי לשלום", הסבירו. "עולה מהנאום תחושה שישראל הופכת לסרבנית שלום".

"אני בטוח שיש סיכוי לשלום בין ישראל לפלסטינים, כי כולם יודעים כיצד ייראה הסכם השלום בינינו", הבהיר סעיד, מורה לאנגלית מטולכרם. "יחד עם זאת, אני בטוח שכרגע, בשלב זה, אין שום סיכוי לשלום. הסיבה לכך היא בנימין נתניהו. לא שמענו ממנו בנאום שום דבר חדש. לא יהיה שלום עם אדם כמוהו. אנחנו רק נמשיך לחיות בתוך נהרות של דם ולא נצליח לצאת מזה. ישראל צריכה לייצר מנהיגים שיפסיקו לדבר בשפה מיליטריסטית ויתחילו לדבר בשפה אזרחית, שיתחילו לחשוב בצורה אחרת, שיתחילו לחשוב על שלום".

"זה ברור שנתניהו לא מעוניין בשלום", אמר חאלד, המתגורר במחנה הפליטים נור א-שמס ממזרח לטולכרם. "הוא רק אומר 'לא', 'לא' ו-'לא': לא לחלוקת ירושלים, לא לשיבת פליטים, לא לגבולות 67'. רק 'לא' שמענו ממנו. כך לא עושים שלום. במשא ומתן כל צד צריך לוותר לצד השני, להתקדם לעברו. לפני כמה שנים לפחות הייתה תקווה לשלום, עכשיו אין שום תקווה לשלום".

פאדי, תושב טולכרם, מהנהן בהסכמה: "תושבי טולכרם לא רוצים בעיות, לא רוצים עימותים. התושבים רוצים שלום ולחיות את חייהם הרגילים. אבל נתניהו לצערנו לא רוצה שלום. ראינו את זה אתמול עם נאום הסירוב שלו". חאמד, המתגורר בקלקיליה הסמוכה, מסביר לנו שהפלסטינים רוצים לחיות חיים רגילים, ללא מחסומים וללא בעיות: "אני רוצה ללכת לישראל בלי מחסום, ללכת לעזה בלי מחסום. אם אני הולך לעזה או לירושלים בלי מחסום – זה השלום בשבילי".

"גם אובמה מכעיס אותנו מאוד"

עלא, המתגורר ליד שכם, האזין לנאומו של נתניהו והשתכנע בעקבותיו כי נסתם הגולל על תהליך השלום: "אחרי ששמענו את נאומו של נתניהו הבנו באופן סופי שאין שום סיכוי לשלום. הוא הקשיח עמדות בנוגע לגבולות 67', הסרת התנחלויות, זכות השיבה, חלוקת ירושלים. לא יהיה שלום. אין שום סיכוי לשלום. בעבר הייתי מאד אופטימי, עכשיו אני לא מאמין שיבוא שלום".

"גם אובמה מכעיס אותנו מאוד", הוא ממשיך. "בכל פעם שהוא עולה לנאום, אנחנו שומעים ממנו מנגינות אחרות. יש לו נאום לאוזני הערבים, ויש לו נאום לאוזניים ישראליות. אין לו נאום אחד שבו הוא מבהיר את המדיניות שלו. כולנו עומדים מאחורי ההנהגה הפלסטינית במאמציה לשלום ולהקמת מדינה פלסטינית. הרי לכל פלסטיני ברור שלא יהיה שלום ללא שיבה לגבולות 67', ללא חלוקת ירושלים, ללא הענקת חירויות".

מוחמד, תושב ג'נין העובד במשרד לעניינים חברתיים ברשות הפלסטינית, מעורה היטב בנעשה בישראל ולכן לא הופתע מנאומו של נתניהו: "עקבתי אחרי נאומו של נתניהו וכרגיל הוא מאכזב. אפילו שאול מופז אמר שנתניהו הוא אדם פחדן ושעליו לקחת החלטות גורליות. זה נכון. אין לנתניהו אומץ".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully