וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הנאום: הקונגרס מאוחד עם נתניהו נגד אובמה

הפרשנים האמריקאים מתמוגגים: מזמן לא הצליח איש אחד לאחד בצורה כזו את הרפובליקנים והדמוקרטים. מנהיג הרוב בסנאט: "אין לאפשר לאיש להכתיב לישראל תנאים לגבי גבולות או בנייה"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ')

"המחוקקים משני עברי המפה הפוליטית מאוחדים לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגד הנשיא ברק אובמה, בכל הקשור לגישותיהם השונות כלפי פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני". כך קובע היום (רביעי) בפסקנות העיתון The Hill, המסקר באופן יומיומי את הנעשה בגבעת הקפיטול בוושינגטון, שם יושבים שני בתי הקונגרס שבפניהם נאם נתניהו אמש. דברים דומים נכתבו ונאמרו גם ב"וושינגטון פוסט" ובעוד שורה של כלי תקשורת מרכזיים בארה"ב.

נאום ביבי בקונגרס, מאי 2011. רויטרס
נתניהו נואם, הקונגרס מתמוגג/רויטרס

שורה של פרשנים בעיתוני ארה"ב מביעים היום התפעמות של ממש מהתמיכה מקיר לקיר לה זכה נתניהו בהופעתו בפני 100 הסנאטורים ו-435 חברי בית הנבחרים. "יש לו חתיכת נוכחות כשהוא נכנס לאולם", כתבה ג'ניפר רובין, בעלת טור ב"וושינגטון פוסט" הנחשבת לאחד הפובליציסטים הבולטים של הימין האמריקאי, "והאולם אתמול היה מלא בחיבה והתלהבות. שלא יהיה ספק - אם קבלת הפנים של אובמה הייתה נימוסית, זו של ביבי הייתה משתפכת. שלוש פעמים הופרע נאומו, ושלוש פעמים נעמד הקהל על רגליו ומחא לו כפיים (פעם אחת בקצב אחיד). המסר היה: אנחנו מגבים אותך".

הדבר שממנו מתרשמים בארה"ב יותר מכל הוא הצלחתו של אובמה לאחד סביב אותם מסרים את שתי המפלגות, הדמוקרטית והרפובליקנית. בעוד הרפובליקנים תומכים מסורתית בישראל בכל עניין בשנים האחרונות, התמיכה הנרחבת בנתניהו גם במפלגה הדמוקרטית, חרף המחלוקות בינו לנשיא (הדמוקרטי) אובמה אינה מובנת מאליה. ובכל זאת, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד (נבאדה), שילב בדברים שאמר הלילה, לאחר נאום נתניהו, כמה משפטים שנדמה כאילו נלקחו מדפי המסרים של הליכוד: "אין לאפשר לאיש להכתיב תנאים מוקדמים לגבי גבולות, לגבי בנייה (במשתמע - בהנתחלויות) או לגבי שום דבר אחר". וגם: "ארה"ב לא תיתן כסף לטרוריסטים שמחויבים להשמדת ישראל".

גם מצליף המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, סטני הוייר (מרילנד), כמו גם עוד שורה של בכירים במפלגה, צידד באופן מלא בנתניהו במחלוקת בשאלת "גבולות 67". עם זאת, הוא הוסיף כי לדעתו, המחלוקת בנושא נפתרה למעשה: "אני לא חושב שלנשיא הייתה איזו שהיא כוונה לשנות מדיניות בנושא. הוא (אובמה) אמר שיהיו חילופי שטחים, או במילים אחרות - יהיו תיקונים. זה בעצם בדיוק מה שהנשיא בוש אמר. אני חושב שהעניין הזה מאחורינו".

הסנאטור הארי ריד מברך את בנימין נתניהו אחרי נאומו בקונגרס, 24 במאי 2011. J. Scott Applewhite, AP
ריד טופח על שכמו של אובמה, אתמול אחרי הנאום/AP, J. Scott Applewhite

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully