וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסטרונאוטית האמריקאית הראשונה מתה בגיל 61

סאלי רייד, שבגיל 32 הפכה לאמריקאית הצעירה ביותר ששוגרה לחלל, פרצה גבולות גם במאבק הנשים לשוויון ולהכרה בחברה. מחלת הסרטן הכריעה אותה

צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

האסטרונאוטית סאלי רייד, האמריקאית הראשונה שהגיעה לחלל, הלכה אתמול (שני) לעולמה בגיל 61. העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי היא מתה בתום מאבק במחלת הסרטן. רייד, פיזיקאית בהכשרתה, החלה את דרכה בסוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) לאחר שנענתה למודעת דרושים שקראה בעיתון.

חמש שנים לאחר מכן, בגיל 32 בלבד, שוגרה רייד למשימה בחלל עם צוות מעבורת החלל "צ'לנג'ר". בנוסף לכך שהיא נחשבה לאמריקאית הראשונה ששוגרה לחלל, רייד היא גם האישה הצעירה ביותר בארצות הברית ששימשה כאסטרונאוטית. שנה לאחר מכן, שוגרה ריד למשימה נוספת בחלל החיצון.

בראיון שהעניקה לעיתון בשנת 1982, סיפרה רייד כי החליטה לשלוח את קורות החיים שלה עבור המשרה שהציעה נאס"א, על אף שלא הייתה בטוחה כי היא מתאימה לתפקיד. "קראתי את הדרישות שציינו עבור התפקיד, ואמרתי לעצמי שאני לא אחת מאותם אנשים המתאימים לכך", אמרה, והוסיפה: "התנועה הפמיניסטית סללה עבורי את הדרך לתפקיד".

המעבורת "צ'לנג'ר" ממריאה, דקות לפני התרסקותה, 28 בינואר 1986. Thom Baur, AP
חקרה את אסון מעבורת החלל צ'לנג'ר שאירע ב-28 בינואר 1986/AP, Thom Baur

למרות העובדה שבמקום עבודתה רייד לא נחשפה, לדבריה, לאפליה על רקע מינה, האסטרונאוטית נאלצה באותן שנים להתמודד עם שאלות של עיתונאים, שעלולות להיחשב כיום כפוגעניות. "האם הטיסה לחלל תשפיע על יכולת הרבייה שלך?", ו-"האם תלבשי חזייה או תשימי מייק-אפ בחלל?", היו רק חלק מאותן השאלות.

כאשר מנחה תוכנית האירוח "טונייט שואו", ג'וני קרסון, צחק על כך ששיגור המעבורת יידחה מכיוון שרייד תתעכב בעלייה למעבורת כי יהיה עליה להתאים את צבע הארנק לנעליה, האסטרונאוטית הגיבה על כך במסיבת העיתונאים שערכה נאס"א לרגל השיגור, ואמרה: "חבל שהחברה שלנו עושה מכך עניין גדול כל כך. חבל שאנו לא כל כך מתקדמים".

לאור הניסיון הרב שצברה במהלך שנותיה כחוקרת חלל, ריד נבחרה לשמש כחברה בצוות הבדיקה שבחן את אסון מעבורת החלל "צ'לנג'ר", שאירע ב-1986. שבעה אסטרונאוטים נהרגו בהתפוצצות המעבורת, 73 שניות לאחר ההמראה ממרכז החלל קנדי שבפלורידה. בשנת 2003, השתתפה רייד בחקירת אסון מעבורת החלל קולומביה, שהתפוצצה בעת שחזרה לכדור הארץ ממשימה בחלל. שבעה אסטרונאוטים נהרגו באסון, בהם האסטרונאוט הישראלי הראשון וטייס חיל האוויר, אילן רמון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully