וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזוועה בסוריה: "משפחות שלמות על הרצפה, מתות"

22.8.2013 / 1:04

האופוזיציה טוענת ל-1,300 הרוגים במתקפת נשק כימי מצד צבא אסד. "כל המשפחה הייתה במקום, איש איש במיטתו. נראה היה שהם ישנים, אבל הם היו מתים", סיפר תושב פרבר ליד דמשק

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

"הלכתי לבית בפרבר של דמשק, בשם ארבין. כל המשפחה הייתה במקום, איש איש במיטתו. זה נראה היה שהם ישנים, אבל הם היו מתים" - כך תיאר אתמול (רביעי) פעיל אופוזיציה בסוריה את המראות הקשים שנגרמו לטענתם כתוצאה ממתקפת הנשק הכימי של צבא אסד. לטענת אנשי הצבא הסורי החופשי, מספר ההרוגים באזור הבירה עלה ל-1,300 בני אדם.

גופות של ילדים שמתו לכאורה משימוש בנשק כימי על ידי צבא סוריה ליד דמשק, 21 באוגוסט 2013. רויטרס
"זה נראה היה שהם ישנים, אבל הם היו מתים". גופות הנפגעים במתקפה/רויטרס
גופות של ילדים שמתו לכאורה משימוש בנשק כימי על ידי צבא סוריה ליד דמשק, 21 באוגוסט 2013. רויטרס
"זה היה שימוש בנשק כימי למטרות השמדה". גופת ילד ליד דמשק/רויטרס

פראח אל-שמי, צעירה בת 23 שגרה בסמוך לבסיס צבאי, הייתה משוכנעת שהדיווחים ברשתות החברתיות על אודות מתקפה כימית אינם נכונים. קרבתה לבסיס, חשבה, פוסלת את האפשרות שגז כימי יפגע בתושבי האזור. "מה גם שאנשי האו"ם היו באזור", היא הסבירה. אלא שאז היא הבינה כי יש אמת בדיווחים. "התחלתי להרגיש סחרחורת, נחנקתי והעיניים שלי צרבו". היא מיהרה למרפאה הסמוכה, ולמזלה איש מבני משפחתה לא נפגע. "אבל ראיתי משפחות שלמות על הרצפה, מתות", שיחזרה.

גופות של ילדים שמתו לכאורה משימוש בנשק כימי על ידי צבא סוריה ליד דמשק, 21 באוגוסט 2013. רויטרס
"ראיתי משפחות שלמות על הרצפה, מתות"/רויטרס
גופות של ילדים שמתו לכאורה משימוש בנשק כימי על ידי צבא סוריה ליד דמשק, 21 באוגוסט 2013. רויטרס
לדעת הרופאים, אין ספק כי מדובר בסימפטומים של נשק כימי. גופת ילד בפרבר של דמשק/רויטרס

רופאים סורים שרואיינו אתמול, סיפרו לכלי תקשורת זרים כי הסימפטומים מעידים על שימוש בגז כימי. "הפשעים של היום אינם הפעם הראשונה שהמשטר עושה שימוש בנשק כימי", אמר ג'ורג' סברה, ממנהיגי האופוזיציה, במסיבת עיתונאים באיסטנבול. עם זאת, לדבריו, המתקפה של היום "מהווה נקודת מפנה בפעולות המשטר. הפעם זה היה למטרות השמדה ולא טרור".

תיעוד נפגעים מנשק כימי ליד דמשק (תמונות קשות לצפייה)

סברה טען כי 300 אזרחים נהרגו היום בפרבר חמוריה, 150 בדומא, 100 בכפר בטנה, 100 בסבקה ו-100 במודאמיה, ממערב לבירה. ממשלת סוריה, מנגד, הכחישה את ההאשמות וטענה כי הן "אינן נכונות לחלוטין". מדינות המערב ומדינות האזור קראו לצוות הפקחים המיוחד שהגיע לדמשק רק לפני שלושה ימים לבדוק את הדיווחים האחרונים.

"על האחראים לשימוש בנשק כימי לשאת באחריות"

ארצות הברית הצטרפה אמש לבנות בריתה בגינוי האירועים הקשים בסוריה, בתגובה שבה לא היה ספק מבחינת הבית הלבן באשר לסוג הנשק שגרם למותם של מאות בני אדם. "ארה"ב מודאגת עמוקות מהדיווחים על אודות מאות אזרחים סורים שנהרגו במתקפת כוחות הממשלה, במהלכה נעשה שימוש בנשק כימי, ליד דמשק מוקדם יותר היום", נמסר מהבית הלבן. "אנו פועלים במרץ להשגת מידע נוסף". עוד נמסר: "על האחראים לשימוש בנשק כימי לשאת באחריות".

תיעוד נפגעים מנשק כימי בפרבר גוטה (תמונות קשות לצפייה)

האמריקנים קראו למועצת הביטחון של האו"ם לחקור בהקדם את ההאשמות החדשות. "צוות החקירות של האו"ם, שנמצא כעת בסוריה, מוכן לעשות זאת וזו גם המטרה שלו", נמסר. "כדי שממצאי האו"ם יהיו אמינים, עליהם (על הפקחים) לקבל גישה מיידית לעדי ראייה ולאנשים שהושפעו (מהתקיפה) ולקבל את היכולת לבחון ולאסוף ראיות פיזיות ללא כל הפרעה או מניפולציה מהממשלה הסורית... ארה"ב קוראת לכל הצדדים, בהם הממשלה והאופוזיציה, לספק גישה מיידית לכל המקומות החשובים לחקירה ולהבטיח את ביטחון צוות החקירה".

אולם, חרף קריאתה של ארה"ב לאו"ם לחקור את החשד לשימוש בנשק כימי בסוריה, מועצת הביטחון של הארגון, שהתכנסה הלילה לדיון מיוחד בנושא, לא קיבלה החלטה להורות לצוות המיוחד שנמצא בסוריה לפתוח בחקירה מסוג זה. חברי המועצה הסתפקו באמירה בלתי מחייבת לפיה יש לערוך בירור של טענות האופוזיציה הסורית. "יש דאגה עמוקה בקרב חברי המועצה לאור ההאשמות, כמו גם תחושה כללית שחובה לברר מה קרה", אמרה נשיאת המועצה, שגרירת ארגנטינה באו"ם, מריה קריסטינה פרסבל, בצאתה מהפגישה. על פי גורמים באו"ם, נציגי רוסיה וסין במועצה הם אלו שמנעו את ההוראה על פתיחת חקירה.

תיעודים נוספים מהמתקפה בפרבר גוטה הסמוך לדמשק (תמונות קשות לצפייה)

(תמונות קשות לצפייה)

  • עוד באותו נושא:
  • סוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully