וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיכה במצרים: מורסי הודח, הצבא מינה נשיא זמני

4.7.2013 / 5:36

שר ההגנה המצרי הודיע כי נשיא בית הדין לחוקה, עדלי מנסור, ימונה לנשיא זמני עד לעריכת בחירות; בשעות הלילה נמסר כי הנשיא המודח הועבר ממעצר במתקן מודיעין למשרד ההגנה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

בתום ארבעה ימים של מחאה המונית, הודיע אמש (רביעי) צבא מצרים כי הנשיא מוחמד מורסי הודח מתפקידו. שר ההגנה המצרי, הגנרל עבד אל-פתאח סיסי, הודיע כי נשיא בית הדין לחוקה עדלי מנסור ימונה לנשיא זמני עד לעריכת בחירות חדשות שמועדן ייקבע על ידי הממשלה הזמנית. בעקבות ההודעה, המונים פתחו בחגיגות ניצחון בכיכר תחריר בקהיר. לאחר ההכרזה אמר מורסי בסרטון שפורסם ברשת: "זו הפיכה צבאית".

הפיכה במצרים - כותרות נוספות
רגע אחרי רגע: עדכונים שוטפים מהאירועים במצרים
”מחסומים וגדרות תיל סביב המטה בו מוחזק מורסי”
דיווח: צבא מצרים השתלט על מטה הטלוויזיה בקהיר
מצרים חצויה: אז ועכשיו, התמונות שעשו היסטוריה
עיתונאית מצרית לוואלה!: הנשיא לא מתפקד - שילך הביתה

כמה שעות לאחר הדחתו, הודיע דובר תנועת האחים המוסלמים, אחמד ערף כי מורסי מוחזק בידי הרשויות במקום לא ידוע. גורם ביטחון מצרי הוסיף כי הנשיא המודח מוחזק במעצר במתקן מודיעין צבאי. בשעות הלילה עדכן ג'יהאד אל-חדד, דובר של תנועת האחים המוסלמים, כי מורסי הועבר למשרד ההגנה המצרי.

במקביל להדחת מורסי, הכריז הצבא המצרי על כוננות עליונה בכל רחבי המדינה וכלי רכב משוריינים נפרשו בקהיר ובמוקדים נוספים. בעימותים שפרצו בין תומכי מורסי ומתנגדיו נהרגו בשעות הלילה ארבעה בני אדם. רבים מהעימותים אירעו באלכסנדריה, ועדי ראייה באזור אף דיווחו על קולות ירי. "אנחנו מתמודדים עם המצב והזעקנו תגבורת", אמר קצין במשטרה המקומית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סיסי מודיע על הדחת מורסי, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בחודשים האחרונים עשה הצבא מאמצים כבירים, באופן ישיר ועקיף, כדי למנוע את המשבר ולהשיג פיוס לאומי בין כל הצדדים הפוליטיים, לרבות הנשיא", אמר שר ההגנה סיסי בנאום בו הודיע על הדחת מורסי. "מאז חודש נובמבר, קרא הצבא לדו-שיח לאומי וכל הכוחות הפוליטיים נענו לו, אבל הנשיא מורסי סירב ברגע האחרון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

שר ההגנה הודיע כי לעת עתה, הפרלמנט המצרי מושעה. סיסי הודיע כי במסגרת ההפיכה, יוקמו מוסדות אזרחיים בעלי סמכויות מלאה לניהול המדינה. במקביל, ייערכו שינויים בחוקה וינוסח חוק חדש לבחירות פרלמנטריות. "נבטיח את חופש העיתונות והתקשורת וחופש ההתארגנות המקצועית", אמר. "יינקטו צעדים מעשיים לשלב את הנוער במוסדות המדינה שיהיו שותפים לקבלת ההחלטות. תוקם ועדה עליונה לפיוס לאומי שתהיה לה אמינות ותייצג את כל הזרמים".

סיסי הבהיר כי הצבא עצמו לא יהיה חלק מהמוסדות השלטוניים. "אנו ממליצים למפגינים להקפיד על הפגנות בדרכי שלום בלי אלימות", הוסיף. "הצבא מזהיר שיעמוד יחד עם אנשי כוחות ביטחון הפנים נגד כל ניסיון לייצר אלימות. זאת האחריות ההיסטורית שלנו".

תומכי מוחמד מורסי זועמים לאחר ההודעה על הדחתו במצרים. רויטרס
תומכי מורסי זועמים לאחר ההודעה על הדחתו/רויטרס

מנהיג האופוזיציה הליברלי מוחמד אל-בראדעי בירך על הכרזת הצבא ואמר כי היא מחדשת את מהפכת "האביב הערבי" של שנת 2011 חודשה. גם אימאם מסגד אל-אזהר בקהיר מוחמד אחמד א-טייב והאפיפיור הקופטי תאודורוס השני מסרו הצהרות לאחר ההודעה המכוננת ובירכו על ההחלטה להדיח את מורסי. התנועה הסלפית במצרים, "נור", הודיעה כי היא מסכימה ל"מפת הדרכים" שהציג הצבא.

במקביל, מקורות משפטיים מסרו כי בית משפט לערעורים במצרים אישרר הערב עונש מאסר בן שנה אחת שהושת על ראש הממשלה המצרי הישאם קנדיל והורה לו לפנות את משרתו. קנדיל הורשע בחודש אפריל שלא בפניו, מפני שלא יישם פסיקה של ערכאה נמוכה יותר.

חגיגות בכיכר תחריר לאחר הדחת מוחמד מורסי. AP
חגיגות ניצחון בכיכר תחריר בקהיר לאחר הכרזת הצבא/AP
חגיגות במצרים לאחר הדחת מוחמד מורסי. AP
ארבעה ימי מחאה הספיקו למפגינים כדי לקבל את מבוקשם/AP

יועצו של הנשיא מורסי לשיתוף פעולה בינלאומי, עיסאם חדד, כתב אמש בעמוד הפייסבוק שלו: "אלה עלולים להיות הדברים האחרונים שאני כותב בעמוד זה. בשם מצרים והדיוק ההיסטורי, בואו נקרא למה שקורא עכשיו בשמו: הפיכה צבאית". לדבריו, "אין הפיכה צבאית ללא שפיכות דמים. "מורסי עצמו כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי נשיאות מצרים "מחדשת את ההדגשה שהיא נכונה להיענות לקריאות של כל הכוחות לפיוס לאומי כולל". הוא קרא להקמת ממשלת אחדות מוסמכת שתוביל לבחירות לפרלמנט (הבית התחתון), הקמת ועדה עצמאית לשינוי בחוקה והגשתה לפרלמנט הבא.

הפגנה נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, 3 ביולי 2013. רויטרס
כיכר תחריר בקהיר, הערב/רויטרס

סוריה - שבעצמה מתמודדת עם מלחמת אזרחים זה למעלה משנתיים - קראה מוקדם יותר למורסי להתפטר. שר ההסברה הסורי, עומראן זועבי, אמר היום כי ניתן יהיה להתגבר על המשבר במצרים לאחר שהנשיא מוחמד מורסי יבין שהעם "דוחה את נוכחותו ומבקש ממנו לעזוב". הוא קרא ל"מכובדי האומה" לעמוד לצדו של העם המצרי במאבקו בטרור ובאחים המוסלמים".

גם מחלקת המדינה האמריקנית התייחסה למצב במצרים. בתדרוך לכתבים, סירבה דוברת מחלקת המדינה ג'ן פסקי להשיב לשאלה האם להערכת ממשל אובמה מצרים הולכת לקראת הפיכה צבאית. "צר לי לאכזב אתכם", השיבה פסקי לשאלת אחד הכתבים. "אנו מודאגים עדיין לגבי מה שאנו רואים בשטח. אנו מבינים שמדובר במצב עם הרבה מתח ועוקבים אחריו מקרוב. לעם המצרי מגיע פתרון לא אלים של המשבר הזה". פסקי אמרה שהממשל "לא לוקח צדדים" ו"לא מחלק ציונים לצדדים", אך קורא לכל השחקנים "לנהל דיאלוג אחד עם השני ולהוריד את רמת האלימות". עם זאת, לדבריה, בנאומו אמש הנשיא מורסי "פספס את ההזדמנות להציג צעדים קונקרטיים" שהם מענה ל"דאגות העם המצרי". "הנשיא אובמה אמר שזה חשוב שהנשיא מורסי ישמע לעם המצרי, ולצערי זה לא היה חלק מהנאום (של מורסי)".

הצבא המצרי הכריז על כוננות עליונה ברחבי המדינה, 3 ביולי 2013. רויטרס
הצבא המצרי הכריז על כוננות עליונה ברחבי המדינה, 3 ביולי 2013/רויטרס
הצבא המצרי הכריז על כוננות עליונה ברחבי המדינה, 3 ביולי 2013. רויטרס
הצבא המצרי הכריז על כוננות עליונה ברחבי המדינה, 3 ביולי 2013/רויטרס
הפגנה נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, 3 ביולי 2013. רויטרס
הפגנה נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, 3 ביולי 2013/רויטרס
כוחות הצבא המצרי התפרשו בקהיר, 3 ביולי 2013. AP
כוחות הצבא המצרי התפרשו בקהיר, 3 ביולי 2013/AP
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי מחוץ לארמון הנשיאות. קהיר. יוני 2013. AP
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי מחוץ לארמון הנשיאות. קהיר. יוני 2013/AP

(עדכון ראשון: 21:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully