וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בארה"ב: עסקת מל"טים לטורקיה עוכבה בגלל ישראל

בכיר במשרד ההגנה צוטט בעיתון "וושינגטון פוסט" ואמר כי "זה לא סוד" שמחוקקים מנסים לעצור העסקה בשל המתיחות בין אנקרה לירושלים. במקביל, אושרה מכירה של שלושה מסוקי תקיפה לטורקי

משרד ההגנה האמריקני מנסה לשכנע את חברי הקונגרס למכור לטורקיה מטוסים ללא טייס מדגם מתקדם, אך המחוקקים מתנגדים לכך בשל המתיחות בין אנקרה לירושלים. כך מדווח הבוקר (רביעי) ה"וושינגטון פוסט".

בסוף השבוע, אישר הפנטגון לקונגרס למכור לטורקיה שלושה מסוקי תקיפה מדגם AH-1W המכונים "סופר קוברה". צבא טורקיה איבד בשנים האחרונות כמה מסוקים מסוג זה בלחימה מול המחתרת הכורדית, וביקש להשלים חוסרים בטייסות. ה"סופר קוברה" הוא גרסה מודרנית ודו-מנועית של דגם ישן יותר של המסוק, הנמצא בשימוש חיל האוויר הישראלי. לטורקיה יש שתי טייסות של מסוקים מסוג זה, אם כי דווח שרבים מהם יצאו משימוש.

"ריפר", מל"ט מדגם MQ-9 מתוצרת ארצות הברית, חמוש בטילים ובפצצות מונחות לייזר. AP
מל"ט ריפר מהסוג שטורקיה מעוניינת לרכוש/AP

חברי הקונגרס יכולים להתנגד לעסקה עד יום שבת, ולאחר מכן תאושר סופית אספקת המסוקים לטורקיה. לפי דיווחים קודמים, שניים מהמסוקים הם דגמים ישנים שהושבו מאפגניסטן. המסוק השלישי, החדש היותר, יימכר לטורקים כחלק מתכנית התייעלות של חיל הנחתים. שווי העסקה כולה מוערך ב-111 מיליון דולרים.

דאגה מהשפעת העסקה על המזרח התיכון

בימים האחרונים דווח על השבתה נוספת של טייסות המל"טים הישראלים של טורקיה. שר ההגנה הטורקי, איסמט אילמז, נפגש עם מזכיר ההגנה האמריקאי לאון פאנטה, ואמר לו כי טורקיה רוצה לרכוש מל"טים חמושים ומתקדמים מסוג "פרדרטור" ו"ריפר".

עוזר שר ההגנה לענייני ביטחון בינלאומיים, אלכסנדר ורשבו, אמר שלשום כי עסקת מכירת המל"טים מעוכבת בגלל "דאגות" שעלו בגבעת הקפיטול. בנאום בפני חברי הלובי של האגודה הטורקית-אמריקנית בוושינגטון, אמר ורשבו כי "זה לא סוד" שהעסקה "מושפעת מהבעיות ביחסי ישראל-טורקיה". עם זאת, ורשבו, שהגיע לביקור בטורקיה בשבוע שעבר, הרגיע את שומעיו, אנשי עסקים ברובם, ואמר: "אחזור על זה שוב - הפנגטון תומך בעסקה". לא צוין מי מחברי הקונגרס מוביל את ההתנגדות לה.

בעיתונות המקומית בטורקיה נשמעה ביקורת בתקופה האחרונה בשל "היעדרם של מל"טים מתקדמים" מהמערכה נגד הכורדים. עיכוב העסקה מתווסף למתיחות שהתעוררה גם בין טורקיה לארצות הברית עצמה: אחרי שאנקרה כבר הסכימה להתקין בשטחה תחנת מכ"מ של נאט"ו, הזהירו בכירים טורקים כי הם יסרבו לכלול את ארצם בתכנית להגנה מפני טילים אם הדבר יסייע צבאית לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully