וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוח שפת הגוף של שליט: "משהו חזק במבט שלו"

גלעד גרוסמן

19.10.2011 / 0:17

חלש, אבל עם עוצמה פנימית חזקה. ניתוח שפת הגוף של גלעד שליט בראיונות לטלוויזיה המצרית ובפגישות עם משפחתו ועם קציני צה"ל, מלמד כי ייתכן ואישיותו של החייל דווקא התחזקה בשבי

תאגיד כאן

(צילום: דובר צה"ל, נועם אשל, רותם אזולאי, לע"מ, רויטרס, משטרת ישראל והטלוויזיה המצרית, עריכה: טל רזניק)

לאחר חמש שנים וארבעה חודשים, זכתה משפחת שליט ומדינת ישראל כולה לראות את גלעד כשהוא נע בחופשיות, ומביע את עצמו כרצונו – ולא בלחץ שוביו. החיוך, המבט, תנועות הגוף – את כל אלה מבקשת ענת הכט-פישר, מומחית לשפת גוף ויועצת אישית וארגונית, לנתח על מנת להבין את מצבו של החייל המוכר ביותר בצה"ל.

גלעד שליט חוזר הביתה - כותרות אחרונות
גלעד שליט נפגש עם משפחתו לראשונה לאחר שחרורו
נתניהו: גלעד שליט בבית, המשימה הושלמה
גלעד שליט לאחר שחרורו: ”חששתי שאשאר עוד שנים”

גלעד שליט משוחח עם הוריו, אוקטובר 2011. דובר צה"ל
גלעד משוחח עם הוריו בטלפון/דובר צה"ל

"בתמונה שבה נראה גלעד שליט מדבר עם הוריו, אפשר לראות בפעם הראשונה חיוך מלא, בניגוד לתמונות קודמות ולקלטות מהעבר. חיוך אמיתי מגיע לעיניים, ואפשר לראות אור במבט בעיניים כשהוא מדבר עם הוריו", מספרת הכט-פישר. לדבריה, שליט נראה חלש פיזית, אולם הוא שידר בראיון לטלוויזיה המצרית (כפי שנראה בקטע הווידאו למעלה) וגם בפגישות עם הקצינים הישראלים עוצמה מנטלית. "כשהוא מוצא מהרכב הוא נראה המום מהאור, הוא גם מאוד חיוור. כנראה שהוא לא ראה אור הרבה זמן", היא מנתחת את התמונות. לדבריה, גם צעדיו הקטנים והמדודים מחזקים את ההנחה הזאת.

"יש משהו חזק בעיניים"

מנגד, מציינת הכט-פישר גם את יכולתו של שליט לענות תשובות מדודות וענייניות בעת הריאיון לטלוויזיה המצרית כעדות לחוסן נפשי. "אחד הדברים הבולטים בראיון זו הנשימה הכבדה שלו, שיכולה להעיד גם על חולשה פיזית וגם על התרגשות מאוד גדולה. אפשר לראות את ההתרגשות ואת חוסר השקט גם בתזוזות על הכסא, ועל תנועות האגן שלו". לדבריה, "הוא נמצא בסיטואציה הזויה לחלוטין – אבל הוא נראה מאוד מאופק והתשובות שלו מאוד מפוקסות, יחסית. מצפים ממישהו שישב הרבה זמן בשבי שהוא לא יהיה מחובר למה שקורה, ורואים שהעיניים שלו בורחות לצדדים בחלק מהשאלות. הוא לא יודע מה מצפים ממנו להגיד. אבל אני לא רואה בשפת הגוף פחד, לא בעיניים ולא בטונוס של השרירים".

הכט פישר, שניתחה בעבר את הקלטות של שליט שהעביר החמאס, אומרת ששליט הוא ביישן ומפונם מטבעו, והשבי מחזק את זה. עם זאת, היא מוסיפה כי למרות שהוא מוריד את העיניים למטה כאשר הוא נשאל שאלות, בחלק מהמקרים שליט כן מישיר מבט לעיתונאית כשהוא משיב לה. "גם בשיחה הראשונה עם קציני צה"ל רואים חולשה, אבל יש גם משהו חזק בעיניים. עם כל הקושי, הוא חזר באיזשהו מקום יותר מגובש וחזק. משהו פנימי במבט שלו נראה עם עוצמה פנימית מאוד חזקה".

לאחר שהבוקר שוחרר משבי החמאס, 1941 ימים אחרי חטיפתו, והועבר לישראל דרך מצרים, נפגש בצהריים לראשונה רב-סמל גלעד שליט עם בני משפחתו - הוריו נעם ואביבה, אחיו יואל, אחותו הדס וסבו צבי - בבסיס חיל האוויר תל נוף במרכז הארץ. מעט קודם לכן, ברדתו מהמסוק בבסיס, התקבל שליט על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל בני גנץ. "שלום גלעד, ברוך שובך למדינת ישראל", אמר נתניהו לשליט עם נחיתתו. "כמה טוב שבאת הביתה". הוא הצדיע לו, ושליט הצדיע בחזרה. להוריו של שליט אמר: "החזרתי לכם את הילד הביתה". לאחר מכן הועברו שליט ובני משפחתו לאזור המפגש המבודד בבסיס. בהמשך מסר נתניהו תדרוך לעיתונאים, בו אמר כי החזרת שליט הייתה אחת המשימות "המרכזיות והמורכבות" שהיו מונחות על שולחנו, וכי "המשימה הושלמה".

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully