וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה האמריקאי: "ישראל נעשית מבודדת מאוד"

3.10.2011 / 3:32

שר ההגנה האמריקאי לאון פאנטה, שיגיע היום לישראל, הזהיר כי ישראל נעשית מבודדת יותר ויותר במזרח התיכון, וכי יתרונה הצבאי לא יספיק לה במצב כזה. "הדרך היחידה לשלום - דרך שיחות"

שר ההגנה האמריקאי לאון פאנטה הזהיר הלילה (שני) מפני בידודה ההולך וגובר של ישראל במזרח התיכון. בשיחה עם כתבים אמר פאנטה, שצפוי להגיע היום לישראל לביקור ראשון מאז מונה לתפקידו, כי בזמן שבמזרח התיכון מתחוללים כל כך הרבה שינויים דרמטיים, "זה לא מצב טוב לישראל שנהיית מבודדת יותר ויותר". הדברים מתייחסים בין היתר, למערכת היחסים העכורה של ישראל עם טורקיה מאז פרשת המשט לעזה, וכן להתקררות היחסים עם מצרים בעקבות האירועים מול שגרירות ישראל בקהיר ומות החיילים המצריים, לכאורה מירי צה"ל.

עוד בנושא:
הפלסטינים: "הפסקת הבנייה בשטחים - תנאי למו"מ"
ישראל מקבלת את הצעת הקוורטט לחידוש המשא ומתן
קלינטון: "ללחוץ על ישראל והפלסטינים לחדש המו"מ"
מתווה הקוורטט: "הסכם בין ישראל לפלסטינים, תוך שנה"

פאנטה יבקר במקומות נוספים מלבד ישראל, ובין היתר צפוי להיפגש עם מנהיגים פלסטינים ומצרים, בהם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד. בישראל יפגש פאנטה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר הביטחון אהוד ברק. בפגישותיו הוא צפוי לדון באיום הגרעין האירני, בשינויים המדיניים באזור ובמערכות היחסים העדינות בין העמים, לאור אירועי האביב הערבי בשנה האחרונה, וינסה ללחוץ על שני הצדדים להיכנס בדחיפות למשא ומתן, שהוא, לדבריו, הדבר החשוב ביותר שיוכלו לעשות. "אי אפשר להשיג שלום באמצעות האו"ם. הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות שיחות".

פאנטה הדגיש את מחויבות ארצות הברית לביטחונה של ישראל, אך הוסיף כי על מנהיגי ישראל לקחת סיכונים מסוימים כדי להגיע לשלום. יתרונה הצבאי של ישראל, לדבריו, אינו מספיק כדי להבטיח את ביטחונה במזרח התיכון החדש. "האם להיות בעל יתרון צבאי זה מספיק כאשר אתה מבודד את עצמך מבחינה דיפלומטית?".

דבריו של פאנטה מצטרפים לאמירות דומות של בכירים בממשל האמריקאי, הדוחקים בישראל וברשות לשבת למשא ומתן במהרה בניסיון למנוע הכרזה חד צדדית של מדינה פלסטינית. מזכירת המדינה של ארצות הברית, הילרי קלינטון, קראה ביום רביעי האחרון להפעיל לחץ כדי לחדש את המשא ומתן. "מצרים, ארצות הברית, הקוורטט – על כולם ללחוץ על שני הצדדים כדי לנסות ללכת לעבר הסכם", אמרה קלינטון במסיבת עיתונאים עם שר החוץ המצרי, מוחמד עמר, בוושינגטון. "אם תהיה הסכמה על גבולות, אז תסתיים המחלוקת על ההתנחלויות, כיוון שכולם ידעו איזה צד של הגבול הוא פלסטיני ואיזה צד ישראלי". קלינטון הוסיפה כי "אני סבורה שאין קיצור דרך לכך. עלינו לדרוש מהצדדים להניח בצד את חוסר הרצון או את אי האמון".

ישראל הודיעה אמש כי היא מקבלת את הצעת הקוורטט להיכנס למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים. ברשות הפלסטינית, לעומת זאת, הגיבו להכרזה הישראלית כי מבחינתם חזרה למשא ומתן מחייבת את ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ולקבל את גבולות 67' כבסיס למגעים - "ושלא תוליך שולל ותנסה להתחמק מהחלטות האו"ם". הוא הוסיף ואמר כי "אם ישראל רצינית, עליה למלא אחר החלטות האו"ם, מפת הדרכים ויוזמת השלום הערבית ללא הסתייגויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully