וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי ביטחון: "פירוק הרשות בספטמבר - תסריט בלהות"

במערכת הביטחון נערכים לקראת ספטמבר, אז עשוי האו"ם להכיר במדינה פלסטינית. אחד התרחישים המפחידים כולל התפרקות של הרשות מאחריות ביטחונית בגדה, או צעדה המונית לעבר התנחלויות

המערכת הביטחונית נמצאת בעיצומה של היערכות לקראת חודש ספטמבר, במהלכו תתקיים עצרת האו"ם שעשויה להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 67'. הדעות במערכת הביטחון חלוקות לגבי השפעת ההכרה במדינה הפלסטינית: בזמן שקצינים בכירים בצה"ל טוענים כי לא תתרחש התדרדרות, מזהירים גורמים בכירים במערכת הביטחון מהפתעות. "זו טעות אופטית לחשוב שיש מועד ברור בחודש ספטמבר לאפשרות של מחאה אלימה. זה יכול לקרות לפני ספטמבר, בחודש ינואר או להידחות למועד מאוחר יותר", אמר אחד הגורמים.

קהילת המודיעין בישראל עוקבת בדריכות אחר הרחוב הפלסטיני, שהפך למוקד החשש הישראלי. התרחישים אליהם נערך צה"ל כוללים אפשרות שהאו"ם יכריז על מדינה פלסטינית והעם הפלסטיני ייצא לשמוח ברחובות בהמוניו. בתוך כיממה השמחה תתפוגג, כשההמונים ייאלצו עדיין לעבור דרך מחסומים ולהביט בהתנחלויות מחלון ביתם. האכזבה, מעריכים במערכת הביטחון, עלולה להוביל להידרדרות. "הפלסטיני חושב היום לעצמו שכל העולם אומר שמגיע לו מדינה - ורק ישראל מסרבת", הסביר אחד הגורמים, "נגמר העידן של העם שמסתפק באוכל וקורת גג. הם רוצים עצמאות ומדינה".

רעול פנים פלסטיני במחנה הפליטים שועפת במזרח ירושלים, מאי 2011. רויטרס
"זו טעות לחשוב שיש מועד ברור בחודש ספטמבר לאפשרות של מחאה אלימה. זה יכול לקרות לפני ספטמבר, או להידחות למועד מאוחר יותר"/רויטרס

אחד מהתרחישים הקיצוניים הוא המודל הסורי, לפיו ביום אחד יצעדו עשרות אלפי פלסטינים לעבר התנחלות ומולם יעמדו חיילים. לשם כך, יצאו במערכת הביטחון למבצע הצטיידות בהיקף חסר תקדים, שכולל את מערכות ה'בואש', 'צרחה', כדורי גומי, גז מדמיע וזרנוקי מים. למרות מאמץ ההצטיידות, מבינים בצה"ל כי מקרה מוות בודד יסלים את המצב, וידרבן את ההמון למחאה אלימה ורחבה, שאת סופה אף אחד לא יכול להעריך.

תרחיש קיצוני נוסף עוסק בחיבור שיעשו מנהיגים מהרחוב הפלסטיני לרעיון המחאות במצרים, סוריה, ולוב. לא מדובר בהכרח בחיבור אידיאולוגי לסכסוך הישראלי הפלסטיני, אלא בניצול התמיכה של ארצות הברית ואירופה למחאות במזרח התיכון. בתרחיש מסוג זה, מעריכים במערכת הביטחון כי האמריקאים יתקשו למתוח ביקורת על המחאה. מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, מצדם, יתקשו להדוף הפגנות ענק, כפי שאירע במהלך מבצע עופרת יצוקה בעת שצה"ל פעל ברצועת עזה נגד החמאס.

כוחות צה"ל מול חדירת עשרות סורים אל שטח ישראל, מאי 2011. יובל בן אבו, ג'יליס
"ביום אחד יצעדו עשרות אלפי פלסטינים לעבר התנחלות ומולם יעמדו חיילים"/ג'יליס, יובל בן אבו

באמ"ן עוקבים בדריכות אחר הנעשה ברשות הפלסטינית, וכל התבטאות ומהלך פוליטי נבחנים בקפדנות על מנת להיערך טוב יותר להסלמה. דבריו של ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, שטען כי הרשות הפלסטינית תשקול את העברת האחריות על הגדה המערבית לידי ישראל אם הקיפאון המדיני יימשך, הגבירו את החשש במערכת הביטחון. במערכת הביטחון טוענים כי זהו תרחיש קיצוני ביותר: "זה תסריט בלהות. יהיה קשה מאוד לעמוד בפני מהלך כזה, שבו הרשות הפלסטינית מתפזרת כאקט של מחאה ומגלגלת את האחריות ליד ישראל, שלפתע יכולה למצוא עצמה דואגת לצרכי הפלסטינים".

הגורם הסביר כי הרשות הפלסטינית נמצאת בשיא שלטוני בתחומים רבים, בהם הקמת מערכת כלכלית שנתמכת על ידי מדינות רבות בעולם, מערכת חינוך, מערכת משפט ובתי סוהר, חיזוק מנגנוני ביטחון שנלחמים בטרור ושומרים על חוק וסדר, וכן מערכת תשתיות חדשה. "אי אפשר להתעלם מדבריו של עריקאת, למרות שאנחנו מתקשים לראות איך הרשות הפלסטינית מוותרת על שיא אליו הגיעה בשנים האחרונות, בראשות אבו מאזן וסאלם פיאד", אמר הגורם.

עוד בנושא
עריקאת: "ההחלטה נפלה, פונים לאו"ם כדי לקבל הכרה"
אבו מאזן: "לא רוצים שאפנה לאו"ם? תנו חלופה אחרת"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully