וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה על סף פתרון: נשיא צ'ילה נרצח או התאבד?

גופת סלבדור איינדה, שנמצא ירוי בעת ההפיכה הצבאית של פינושה ב-1973, הוצאה מקברה ותימסר לצוות מז"פ מיוחד. אז טען הצבא כי הוא ירה בעצמו - אך מעולם לא הציג רובה, כדורים או גופה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

שרידיו של סלבדור איינדה, נשיא צ'ילה שהודח ב-1973 בהפיכה צבאית, הוצאו היום (שני) מהקבר, במטרה לבחון אותם ולספק תשובה לשאלה - האם איינדה נרצח או התאבד.

לפי הגרסה הרשמית, איינדה הסוציאליסט ירה בעצמו בארמון הנשיאות, בעוד כוחותיו של הגנרל אוגוסטו פינושה סוגרים עליו, בדרך ל-17 שנות שלטון צבאי במדינה. ואולם, מותו מעולם לא נחקר, ורבים מאמינים כי הצבא רצח אותו והשתיק את הפשע, כפי שעשה לעוד לפחות 3,000 בני אדם שנרצחו או "הועלמו" בימי שלטונו של פינושה.

המקרה של איינדה הוא רק אחד מ-726 תיקים שונים של הפרת זכויות אדם מתקופת שלטון הגנרלים בצ'ילה, שבהם נפתחה באחרונה חקירה מחודשת. על פתיחת החקירה בעניינו של איינדה החליט שופט שקיבל את ברכת משפחתו של הנשיא המנוח. בעקבות זאת, הוקם צוות מיוחד של אנשי זיהוי פלילי, שינסה "לעשות סדר" בפרטים השונים בפרשה.

קברו של סלבדור איינדה, נשיא צ'ילה לשעבר, מוצא מהקבר כדי לחקור אם נרצח או התאבד, סנטיאגו, 23 במאי 2011. רויטרס
הגופה מוצאת מהקבר, היום/רויטרס

"ירה בעצמו עם הרובה שקיבל במתנה מקסטרו"

גופתו של איינדה בן ה-65 נמצאה ב-11 בספטמבר 1973 בארמון בבירה סנטיאגו, שהותקף בידי חיילי הצבא ואף הופצץ מהאוויר. בתוך זמן קצר פורסמו תוצאותיה של נתיחה לאחר המוות שנערכה לו באופן לא רשמי, וזו העלתה כי הוא התאבד בירי מרובה שקיבל במתנה מחברו, נשיא קובה פידל קסטרו. רופאו האישי אישר את הגרסה הזו, שהתקבלה גם על ידי משפחתו.

ואולם, בין תומכיו היו רבים שהמשיכו להאמין כי נרצח בידי החיילים. בין היתר, נאחזו בכך שבמקום מעולם לא נמצאו לא הרובה עצמו ולא הכדורים, ובכך שכוחות הצבא מעולם לא איפשרו לבני משפחתו של איינדה לצפות בגופה. למעשה, מותו מעולם לא נחקר כאירוע פלילי. בסופו של דבר, בחודש ינואר השנה הוכרז על פתיחת החקירה, שמגיעה כעת לשלביה המעשיים.

כבאים נושאים את גופת נשיא צ'ילה, סלבדור איינדה, אחרי שהתאבד (או נרצח), ארמון הנשיאות בסנטיאגו, 1973. El Mercurio, File, AP
חיילים נושאים את גופתו של איינדה ממקום מציאתה, 1973/AP, El Mercurio, File

עם הוצאת הגופה מהקבר, עולים באוב זכרונות אפלים מההיסטוריה של צ'ילה, שרבים מתושביה עדיין נושאים את צלקות תקופת הדיקטטורה, שהסתיימה רק ב-1990. העיסוק המחודש בפרשה גם חולל דיון מחודש במורשתו של איינדה הסוציאליסט - שנתפס בידי רבים כמרקסיסט שניסה לשעתק במולדתו את הדגם של קובה, אך רבים אחרים רואים בו סוציאל-דמוקרט נאור, שדרכו נקטעה בשיאה על ידי גייסותיו של פינושה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully