וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת הראשונה בלי ניצולי שואה: "הזמן אוזל"

28.4.2014 / 11:30

הניצולים הולכים ומתמעטים - כך ניכר גם במשכן. האם יש ירידה בפעילות למען הניצולים? לפי שר האוצר ויו"ר הכנסת, ההיפך הוא הנכון. "הכנסת מאוד פעילה למענם. לא להרים ידיים"

צילום: שי מכלוף, אבי כהן, עומר מירון, ערוץ הכנסת; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

הזדקנות דור ניצולי השואה באה לידי ביטוי גם במשכן הכנסת: הכנסת ה-19 היא הראשונה שבה לא מכהן אף ניצול שואה. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר כי הדבר "משקף תהליך שאנחנו עוברים. תמיד אנחנו אומרים שדור הולך ואין זמן, ושלא יהיה מחר. בכנסת הקודמת היה לנו את יוסי פלד, וככל שהזמן עובר גם מספרם בכנסת של ניצולי השואה קטן. זה מזכיר לנו שאנחנו צריכים להגביר את הפעילות למענם, לא להרים ידיים ולומר שנגמרה תקופה".

בשיחה עם וואלה! חדשות אמר אדלשטיין: "בכנסת פועלת כיום שדולה של בני הדור השני לניצולי השואה, וגולת הכותרת מבחינתי בכנסת הזו הייתה כמובן המשלחת של חברי הכנסת לאושוויץ. כשארגנו את המשלחת, הציעו לי להמתין לשנה הבאה, אז יצוינו 70 שנים לשחרור המחנה", סיפר, "אבל אמרתי שאין לנו זמן לחכות. לא כל ניצול שיצא לשנה ה-69 גם יוכל להצטרף לשנת ה-70".

חברי הכנסת בטקס יום השואה הבינלאומי שנערך במחנה אושוויץ בירקנאו, פולין, ינואר 2014. דוברות הכנסת, לשכת העיתונות הממשלתית
"לא כל ניצול שיצא לשנה ה-69 גם יוכל להצטרף לשנת ה-70". משלחת חברי הכנסת לאושוויץ בתחילת השנה/לשכת העיתונות הממשלתית, דוברות הכנסת

אתה בפוליטיקה מאז 1996. בפרספקטיבה שלך, הכנסת הזו, שבה אין אף ניצול שואה, פעילה יותר מקודמותיה בנושא?

"הכנסת הזו מאוד פעילה בנושא ניצולי השואה. יש לא מעט הצעות חוק, הממשלה מגבירה את הטיפול. אני לא שייך לציניקנים ששואלים 'למה עכשיו נזכרו'. לצערי יש הרבה מה לעשות. הרבה ניצולים הם לא במצב טוב, הצרכים החינוכיים הם עצומים ואני שמח שמטפלים בזה", אמר. "בהפוך על הפוך, יוצא שעכשיו אין למי להעביר את האחריות. אם פעם אפשר היה לומר שיש את דב שילנסקי, שבח וייס ואחרים שעוסקים בזה יומם ולילה, כעת הדור השני והשלישי לוקחים את העניינים לידיים ומטפלים בזה, ורבים מבינים שעכשיו האחריות על הכתפיים שלהם".

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

לפיד: "מבחננו כחברה הוא לדאוג לניצולי השואה"

אחד האנשים הנחשבים בעיני רבים לבולטים בעשייה למען ניצולי השואה בכנסת ה-19 הוא שר האוצר, יאיר לפיד, בן לניצול שואה. אביו, יוסף טומי לפיד, שמת ב-2008, היה ניצול שואה וכיהן כשר וחבר כנסת מ-1999 עד 2006. לפיד, ששוחח עם וואלה! חדשות ביום שבו העבירה הממשלה החלטה על הגדלת תקציבי הסיוע לניצולים במיליארד שקלים, אמר: "כל מה שמניע אותי זו התחושה של הזמן האוזל. לא יכול להיות שהאנשים האלה שרדו את מחנות ההשמדה ולא את הבירוקרטיה הישראלית. ככל הידוע לי, מאז התחיל הטיפול בניצולי השואה לא הייתה החלטה כמו שעברה היום".

"העברנו החלטה שאומרת שהתרופות לניצולי השואה יהיו מאה אחוז בחינם", אמר. "דאגנו גם לנושא ניצולי שואה שעלו אחרי 1953. עד עכשיו יכול היה להיות מצב ששני אנשים היו באותו ביתן באושוויץ, אבל לקח לאחד מהם כמה שנים לעלות ארצה ולא הכירו בו כניצול שואה. היום שינינו את זה. כל ניצול יקבל קצבה של 3,600 שקל בכל חודש, וטיפולים נפשיים בחינם. תאר לעצמך שאנשים שבנו את המדינה, לקחו מהם כסף על טיפולים נפשיים".

יאיר לפיד במסיבת עיתונאים במשרד האוצר. נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
"לא יכול להיות שהאנשים האלה שרדו את מחנות ההשמדה ולא את הבירוקרטיה הישראלית". לפיד/יואב דודקביץ'

מה עוד עשית בשנה החולפת למען ניצולי השואה?

"העברנו עד כה סכום כולל של 200 מיליון שקל לניצולי השואה. ההחלטה הראשונה שלי בתפקיד הייתה להעביר 50 מיליון שקל לסיעוד. בנוסף, העברנו כסף לרכישת מוצרי חשמל ושורה של החלטות נוספות". "זה יום מרגש עבורי", הוסיף. "אחרי ההצבעה ביקשתי את רשות הדיבור, וביקשתי להכניס לפרוטוקול שאני מצביע בשביל עוד שר בשם לפיד. בכנסת אין חברי כנסת ניצולי שואה כי הם מבוגרים, ואם לא נטפל בהם הם ימותו, לכן זה דחוף כל כך. נותרו פחות מ-200 אלף. מבחננו כחברה אנושית הוא לדאוג להם".

על כך אין מחלוקת, אבל מה לגבי קשישים שאינם ניצולי שואה? להם לא מגיעות תרופות וקצבה מוגדלת?

"לניצולי השואה יש ערך שונה במדינת ישראל. הכל לקחו מהם פעמיים. פעם אחת כשהיו בשואה ופעם שניה שעלו לארץ". אמר. "כל פעם שאתה נותן למישהו, אז לא נתת למישהו אחר. כשאתה נותן לאימא חד הורית, לא נתת למשפחות אומנה. תמיד יש דילמה מוסרית. בתוך הדילמה המוסרית הזו, אחד הדברים שאני הכי שלם איתם זה שאנחנו מטפלים בניצולי השואה אחרת, כי יש משהו ביכולתנו לדאוג להם בשנותיהם האחרונות". לדבריו, "התפקיד שלי הוא לעשות סדרי עדיפויות לאומיים. זה דבר קשה כי יש דילמה בין מטרות צודקות".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully