וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההסכם ביטל את יכולתה של ישראל לתקוף באיראן"

24.11.2013 / 10:32

יואל גוז'נסקי מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, הסביר כי ישראל נדחקה לשוליים בעקבות ההסכם בז'נבה. ד"ר אפרים קם: "ההקפאה לא רלוונטית, לאיראנים מספיק חומר לפצצה"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

ההסכם הזמני עם איראן שנחתם הלילה (ראשון) צפוי לבטל, לדעת מומחים, את יכולת התקיפה של ישראל במדינה האיסלאמית. יואל גוז'נסקי, מומחה בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS ולשעבר ראש הדסק האיראני במשרד ראש הממשלה, אמר הבוקר כי "אני לא חושב, כמו נתניהו, כי מדובר בהסכם רע. הפיקוח יוגבר ויקשה עליהם את הפריצה קדימה". עם זאת, גוז'נסקי הדגיש כי בהסכם נקודות בעייתיות, ובראשן ההכרה באיראן כמדינת סף גרעינית.

שרי החוץ של המעצמות לאחר החתימה על ההסכם עם איראן בז'נבה. נובמבר 2013. AP
"תעודת הכשר לאיראן". שרי החוץ במעמד החתימה על ההסכם, לפנות בוקר בז'נבה/AP

לדבריו, "ההסכם נותן תעודת הכשר לאיראן, פריצה מתוך בידוד, התקרבות אמריקנית לאיראן ויכולת השפעה על הנעשה בסוריה, באפגניסטן במפרץ הפרסי ובמזרח התיכון. ברגע שהקהילה הבינלאומית סומכת ידיה על הסכם זה – פחתה עד התבטלה היכולת של ישראל לתקוף באיראן. ישראל נדחקה לשוליים והפכה להיות 'ספויילר'". הוא הוסיף כי "מה שנותר כרגע לישראל זה להתנחם בפרטנר החדש שלה – סעודיה – וגם הם לא יישנו טוב בלילה".

גוז'נסקי הסביר כי בהסכם כמה וכמה נקודות חיוביות: "הסנקציות על הנפט ועל המערכת הבנקאית יימשכו, הבנייה באראק תופסק וההעשרה תרד – אורניום שהועשר לרמה של 20% יומר למוטות דלק. על פי פרסומים ראשוניים, צנטריפוגות בפורדו ונתנז יפורקו או שהאיראנים יפסיקו להעשיר אורניום".

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"היכולת לתקוף פחתה עד התבטלה". מטוס F-16 של חיל האוויר/מערכת וואלה, צילום מסך

"מדובר בהסכם בעייתי ומבחינת ישראל יש בו לא מעט חורים", הסביר הבוקר ד"ר אפרים קם, מומחה לגרעין האיראני וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי. "בפרשנות קצרה, מדובר בהסכם שלא רק מקפיא את המצב, אלא כולל נסיגה אחורה להעשרה של 3.5% אורניום. עצם ההקפאה לא רלוונטי מאחר שעד כה צברו האיראנים מספיק חומר מועשר כדי לייצר פצצות. אם זה היה קורה לפני מספר שנים, זה היה משמעותי על פי דעתי ודעת מומחים, אך במצב הנוכחי האיראנים יכולים לקבל החלטה ולפרוץ קדימה ולייצר תוך כמה חודשים פצצה גרעינית – זו הסיבה לדאגה".

לדברי קם, סיבה נוספת לדאגה היא השאלה מה יעשו האיראנים בתום ששת החודשים של הקפאת המצב. "החור הנוסף בהסכם הביניים הוא העובדה כי האיראנים קיבלו מבחינתם זכות להעשיר אורניום למרות שהאמריקנים אומרים שאלו לא פני הדברים".

ד"ר קם טוען כי האיראנים נשענים על דבריו של אובמה לפיהם האיראנים יכולים לייצר גרעין לצורכי שלום. גורמים ישראליים טוענים כי היקף ההקלות בסנקציות שבא לידי ביטוי בזהב, בפלדה ובתעשיות הרכב והפשרות הכספים נאמד בכ-20 מיליארד דולר. נתון מדאיג נוסף הוא שלא ברור מה יעשו אותן חברות שכמהות לחידוש הסחר מול איראן". קם התייחס גם לתכנית הצבאית של הגרעין האיראני, שלפי ההערכה הכללית ניתן להשגה תוך חודשים ספורים עד שנה. "אין לנו מספיק מידע על תכנית הנשק, לא ידוע מה מצבה. האופוזיציה דיווחה בשבוע שעבר על מתקן חשאי נוסף שיש לאיראנים וגם זה לא בדוק. מדובר בהסכם לא טוב", סיכם קם.

עוד בנושא:
הושג הסכם ביניים היסטורי בין המעצמות לאיראן בז'נבה
אובמה: "ההסכם חוסם את הדרך של איראן לפצצה"
נתניהו: "זה הסכם רע שנותן לאיראן את מה שרצתה"

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully