וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שורת מינויים ושיקום התדמית: האתגרים של שי ניצן

גלעד גרוסמן

19.11.2013 / 11:13

לאחר שנבחר לתפקיד פרקליט המדינה למרות המחאה מימין, יידרש ניצן להתמודד עם מספר רב של משימות, בהן הכרעה בתיקים בפרופיל גבוה כמו פרשת השוחד של הרב הראשי מצגר

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

במשך קרוב לשעתיים ישב אתמול עו"ד שי ניצן מול חמשת חברי ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה, וחשף בפניהם את חזונו בנוגע לעתיד הפרקליטות, אם ייבחר. לאחר שראיינו גם את שאר המועמדים לתפקיד, דנו חברי הוועדה במשך כשעה, עד שבחרו בניצן סמוך לאחת בלילה. בהודעה שפרסם משרד המשפטים הלילה נכתב כי ניצן הרשים את חברי הוועדה "בחזון שהציג לגבי עתיד הפרקליטות, הן בהיבט המהותי והן בהיבט הניהולי", ושכנע אותם ביכולתו "להניע תהליכים ושינויים בפרקליטות".

בתום יום דיונים ארוך, שי ניצן נבחר לפרקליט המדינה
האיש לתפקידים מיוחדים: מי אתה שי ניצן?

היכולות הללו יחלו להיבחן כבר בחודש הבא, כשניצן יתיישב בכיסא פרקליט המדינה. זיכויו של שר החוץ אביגדור ליברמן וזיכויו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ממרבית האישומים, יחד עם כמה זיכויים בולטים נוספים, הובילו לביקורת ציבורית נוקבת על הפרקליטות, ולדברי גורמים בכירים בפרקליטות אף הובילו להססנות יתר. לכך יש להוסיף גם את הפיצוץ ברכבו של פרקליט במחוז תל אביב, שגרם להלם בקרב הפרקליטים והעלה חשש מפני הרתעה ממילוי תפקידם. לכן, ראשית, ניצן יצטרך לשדר לפרקליטים שיש להם "אבא" שמגבה אותם, דואג לביטחונם האישי ומאפשר להם לעשות את עבודתם למרות חצי הביקורת.

כמו כן, יהיה עליו למנות פרקליטים לכמה תפקידים בכירים, בראשם פרקליט מחוז תל אביב והמשנה לפרקליט לתפקידים מיוחדים. יש להניח כי המינויים הללו ייבחנו מקרוב, לאור הביקורת על שורת מינויים שביצע לדור, ואשר הובילו למרמור בקרב פרקליטים שחשו שלדור ממנה מקורבים, ובמיוחד פרקליטים ממחוז ירושלים. ניצן גם יצטרך לפקח על עבודתם של אותם בכירים שמינה לדור, אשר נחשבים בחלקם לצעירים וחסרי ניסיון.

ניצן יצטרך גם למצוא דרך לשפר את תדמיתה הציבורית של הפרקליטות. נוסף על כך, יידרש לנסות וליישר את ההדורים בינו לבין מתנגדיו הקולניים בימין, שניסו עד הרגע האחרון למנוע את מינויו, וכבר הבוקר החלו בקמפיין למנוע את אישור המינוי בממשלה.

יצליח לנתק עצמו מעמדת וינשטיין?

לצד האתגרים הניהוליים, ניצן יצטרך לצלול במהרה לתוך שורה של תיקים בעלי פרופיל גבוה, שנמצאים או יגיעו בקרוב לשולחנו של פרקליט המדינה. בין התיקים הבולטים שיהיה עליו להכריע לגביהם: החשדות נגד כמה ראשי ערים בגין קבלת שוחד ונגד הרב יאשיהו פינטו, החשוד במתן שוחד לקצין משטרה בכיר. ניצן גם יהיה מעורב בהחלטות שיתקבלו בעניינו של הרב הראשי לשעבר יונה מצגר, ושורה של תיקים אחרים.

יש לקוות כי מערכת היחסים בין ניצן ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יהיו טובים יותר מהיחסים שבין וינשטיין ללדור. הצמד וינשטיין-ניצן יעמוד כעת בראש המאבק בשחיתות הציבורית, וההחלטות שיקבלו בעתיד בנוגע לאנשי ציבור ייבחנו בשבע עיניים. ניצן היה מהתומכים הבולטים בעמדתו של וינשטיין לסגור את התיק נגד ליברמן בפרשת חברות הקש, וכעת יש להמתין ולראות אם הוא יגבש דעה עצמאית, שתהיה מנוגדת במקרים מסוימים לזאת של היועץ.

אולי הביקורת הבולטת ביותר שהושמעה כלפי ניצן טרם בחירתו היא העובדה כי הוא חסר ניסיון בתחום הפלילי. מקורביו של ניצן דחו את הטענה הזאת, וציינו כי הוא היה מעורב בבחינת אלפי תיקים פליליים. גורמים בפרקליטות ציינו כי המשנה לעניינים פליליים של פרקליט המדינה הוא בורג מרכזי בבחינת התיקים הללו, ולכן בניגוד ללדור, ניצן לא בהכרח יצטרך להיכנס לקרביים של כל תיק ותיק. בתפקיד זה מכהן כעת אלי אברבנאל, שנחשב כמומחה בתחום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully