וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: יש לתת הקלות מס למעמד הביניים ולא לעשירים

שר האוצר פתח את יומו השני של פורום קיסריה, בנושא "חדשנות והשירות הציבורי". בין היתר, הוא אמר שיש להמשיך את הטבות המס לחברות, "ולא יעזרו לפופוליסטים הצעקות"

שר האוצר, יאיר לפיד, נשא הבוקר (חמישי) את דברי הפתיחה בכנס אלי הורביץ לכלכלה ולחברה (פורום קיסריה) באילת. בין היתר, הוא התייחס לפער בין הצמיחה במשק לבין העלייה בשכר האזרחים בשנה האחרונה, ואמר כי האנשים שבנו את הכלכלה הישראלית לא הרוויחו מזה כלום. "העשירים התעשרו עוד יותר, העניים עניים יותר, בני ה-30 של היום הם הדור הראשון של הישראלים שחיים פחות טוב מההורים שלהם. ולא רק זה, הם גם חיים על חשבון ההורים שלהם ותקועים עדיין בבית של ההורים שלהם. את זה צריך לשנות", ציין לפיד.

שידור ישיר מפורום קיסריה

לפיד התייחס לעיקרון "כלכלת החלחול", שלפיו צריך לתת לעשירים להרוויח בלי הגבלות ואז הכסף יחלחל עד לעניים, טען כי זה פשוט לא עובד. "זה נכשל בארה"ב, זה נכשל בבריטניה, זה נכשל בישראל. הכסף מגיע למעלה והכסף גם נשאר למעלה. הכסף לא צריך להיות למעלה. אנחנו צריכים להשקיע את הכסף במעמד הביניים, באמצע הטבלה. משם הוא ירד למטה, משם הוא יעלה למעלה".

"את הקלות המיסוי הבאות לא צריך לתת לעשירים, אלא למעמד הביניים", הדגיש שר האוצר. "את ההשקעה הממשלתית צריך לרכז במה שמעסיק את מעמד הביניים – בחינוך, בתחבורה, בדיור, בהורדת יוקר המחיה. את העוני והפערים לא צריך להנציח במערך של תמיכות וקצבאות, אלא לנצח בזה שנעזור לעניים למצוא עבודה מכניסה ולהפוך בעצמם למעמד הביניים. סגירת פערים היא אינטרס עליון של המדינה, אבל תרבות הקצבאות לא סגרה את הפערים, להיפך, היא זו שיצרה אותם והיא זו ששמרה עליהם. אנחנו צריכים להחליף אותה בתרבות של חדשנות מערכתית שסוגרת את הפערים בזה שהיא נותנת כלים לאלה שאין להם, ומאפשרת להם לסגור את הפערים בעצמם".

"כדי לדון בחלוקת העוגה, קודם כל צריך עוגה"

עם זאת, לפיד הסביר כי על מנת שיהיה אפשר לסגור את הפערים, יש צורך ביותר כסף. "השיח הישראלי הנוכחי עוסק בעיקר בחלוקת העוגה. דיור מול יציבות הבנקים, קביעות בעבודה מול רווחיות, מערכת הביטחון מול חינוך ובריאות. זה דיון ראוי, אבל קודם כל צריך עוגה, וכדי שיהיה מה לחלק העוגה הזאת צריכה לגדול בהרבה", אמר. "אנחנו צריכים להגדיל כל שנה את הערך שלנו ב-5%-6%. זה לא בשמים, היו לנו מספרים דומים בעבר הלא רחוק, אבל צמיחה כזאת יכולה לבוא רק מהשווקים הבינלאומיים".

לפיד עוד הוסיף: "במקביל יש לנו עוד כלי, שנקרא הטבות מס, ולא יעזרו לכל הפופוליסטים כל הצעקות, אנחנו נשתמש בו. שנכנסתי לתפקיד גיליתי שמפעל של אינטל, שהיה אמור לקום בדרום הארץ, עבר במקום זה לאירלנד. למה? כי באירלנד נתנו להם הטבות מס טובות יותר מאתנו. אז הצעקנים היו מאושרים אבל אנחנו הפסדנו מקומות עבודה, ואת החיבור שלנו לשפיץ הטכנולוגי העולמי, ואת ההזדמנות לפתח את הפריפריה, ואלפי עובדי מעגל שני שמשלמים מסים. צריך להשגיח על הטבות המס לחברות הגדולות, צריך לייצר מנגנוני בדיקה ויעילות טובים יותר, אבל צריך להמשיך להשתמש בהטבות המס".

בנוסף, לפיד התייחס לצורך בתשתיות לחדשנות. "ישראל כיום היא לא מדינה דיגיטלית. אנחנו צריכים לזרז את פריסת הסיבים האופטיים על כל המדינה ואנחנו צריכים לעבור לדור-4 בסלולר", ציין השר. "לא יכול להיות שחברות בינלאומיות נמנעות מלהביא הנה פרויקטים גדולים של פיתוח רק כי אין פה תשתית של דור-4 או פריסה מספקת של אינטרנט אולטרה-מהיר. בטווח הארוך, זה יהרוג את התעשייה".

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"צריך לעבור לדור-4 בסלולר". לפיד בפורום קיסריה, היום/מערכת וואלה, צילום מסך

ח"כ איציק שמולי (עבודה) מתח ביקורת על דבריו של לפיד. "במילים הוא אלוף העולם - לא רק שר אוצר, במספרים אין לזה שום ביטוי. רק לפני שלושה חודשים הגיש אותו שר אוצר תקציב שימעך עוד יותר את מעמד הביניים ויפגע קשות בזוגות הצעירים - וכל הדיבורים היפים לא יכסו על זה עכשיו. אי אפשר לתת לצעירים פטיש על הראש ורגע לפני שהם נופלים להלל אותם שהם מתנדנדים יפה".

בנט: "הברית שלי עם לפיד - חדשנות"

שר הכלכלה, נפתלי בנט, דיבר אף הוא בכנס, והתייחס לישראל כאל מוקד לעלייה לרגל בנושא החדשנות. "כל העולם תקוע בצמיחה, בבעיית פריון, כולם רוצים לראות את הנס הישראלי", אמר. בשלב מסוים בנאומו, שלף בנט מלפפון והציגו, בעת שסיפר על חוות מודל של ישראל בהודו ועל העלייה בגידול המלפפונים במקום.

"בעיני חדשנות זו התובנה, התעוזה להסתכל בגדול", המשיך השר בנט. "כשהיה את גל התינוקות שהושארו בקיץ באוטו ומתו, כולנו אמרנו שצריך לפתח מחזיק מפתחות שמצלצל. אבל מי עשה עם זה משהו? זה לא שווה כלום אם זה לא מתורגם למעשה". בנט המשיך ותיאר את הברית שלו עם יאיר לפיד כחדשנות: "הסכמנו לשים בצד את המחלוקות הפוליטיות הוותיקות. זאת חדשנות. אנשים חושבים שהפייסבוק והסרטונים זה גימיק, זה לא, זה כאן כדי להישאר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בנט והמלפפון/מערכת וואלה, צילום מסך

היום השני של הכנס כולל את המושב השני, תחת הכותרת "חדשנות והשירות הציבורי", ובמסגרתו נערכים סדנאות ודיונים בנושאים שונים בהשתתפות השר בנט, בכירים במגזר הפרטי ומומחים. המושב השלישי ייפתח אחר הצהריים ויעסוק בנושא המאקרו-כלכלה, בהשתתפות גורמים במשרדי האוצר והכלכלה, בבנק ישראל ומומחים.

במהלך המושב הראשון של הכנס אתמול, שעסק בנושאים חינוך ובריאות, דיבר ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הוא קרא לא להעלות מסים על חברות ועשירים וטען כי האצת הצמיחה "תביא למיסוי הדרוש". הוא הביע התנגדות נחרצת להגדלת הגירעון והתייחס גם לצורך בהעלאת תקציב הביטחון באומרו שיש לעשות זאת באמצעות הגדלת הצמיחה. "האיום הביטחוני שלנו הוא כמו של שתי מעצמות יחדיו, אבל אין לנו תל"ג של שתי מדינות, ולכן הדרך היחידה לממן את הוצאות הביטחון שלנו זה על ידי צמיחה כלכלית, לא על ידי מיסוי יתר או קבלת כספים מאחרים", אמר ראש הממשלה.

לקריאה נוספת:
נתניהו: אסור להעלות מסים לחברות ועשירים
לפיד: "ננתק צינור החמצן מהמינויים הפוליטיים"
לפיד: המכרזים לדירות להשכרה ייצאו השנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully