וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצוץ בביטחון? לפיד ניסה להראות מי הבוס, ונכשל

1.11.2013 / 8:01

על אף רצונו להיות זה ש"יביא את הבשורה" לבוחריו, בדמות קיצוץ עמוק בביטחון והעברת משאבים לתחומים אחרים, העדיף נתניהו צה"ל חזק ומנע את המהלך. יעלון יכול להיות מרוצה

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בדברי נתניהו וגנץ, אמש)

בתחילת דרכה של הממשלה, החליט שר הביטחון משה יעלון לנקוט בשיטה ג'נטלמנית כלפי שר האוצר יאיר לפיד. בלי ויכוחים וכיפופי ידיים, לקח חלק ב"סחיבת האלונקה" ונתן אור ירוק לקיצוץ חד בתקציב הביטחון. אלא שבהמשך התברר כי נוצר בור עצום שלא מאפשר לצה"ל לשמור על כשירות בסיסית בסדיר ובמילואים. לפיד התחייב להעביר תוספת תקציבית על חשבון עודפי משרדו. עד כאן הכול נראה ורוד. פוליטיקה מסוג אחר.

דבר אחד שכח יעלון. לפיד הוא פוליטיקאי חדש. לא צנחן. לא גולנצ'יק. לא טייס. לא סחבק. פוליטיקאי חדש שמנסה בכוח להטביע את חותמו כשר האוצר הראשון שקיצץ מהותית בתקציב הביטחון, או שמבין שנראה טוב בסקרים וכלפי בוחריו. כל זאת - ללא בקרה, ללא תכנית מסודרת וללא היגיון.

דבר אחד שכח לפיד. הוא התעלם מ"משל האבנים הגדולות" והחל לחתום על הסכמים עם כל משרדי הממשלה וההסתדרות כשהוא משאיר את "האבן הגדולה", את משרד הביטחון, לתום התהליך. יעלון, זיהה את ה"תרגיל" של לפיד ושתק. "לא הגיוני שיכניס לצנצנת את כל האבנים הקטנות וישאיר את האבן הגדולה ביותר לסוף", אמר אתמול גורם ביטחוני בכיר במשרד הביטחון.

לקצץ או להפר חוזים

למרות התחייבותו של שר האוצר להעניק תוספת תקציבית על בסיס העודפים של משרדו (שנאמדים בעשרות מיליארדי שקלים), הוא החליט לסגת מההסכם ולהצמיד אקדח לרקה של ראש הממשלה. אם אתה מעוניין בתוספת לביטחון יש לקצץ בכלל משרדי הממשלה או להפר חוזים שנחתמו. נתניהו, שועל פוליטי, לא נכנע ל"תרגיל" הנוסף לכאורה של לפיד והורה אתמול על תוספת תקציבית של 2.75 מיליארד שקלים לביטחון והקמת ועדת ברודט ב' שתבחן מחדש את תקציב הביטחון.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
נתניהו בטקס הזיכרון ל- 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
לא נפל ל"תרגיל". נתניהו/נועם מושקוביץ

במשרד הביטחון וצה"ל שבעי רצון מהמהלך שביצע ראש הממשלה ובשלב זה מתנחמים בתכנית 'שוהם' לפינוי מחנות צה"ל מאזור מהמרכז לפריפריה. מכירת שטחים כמו צריפין, חלק מתל-השומר, מחנה 80, קרן הקריה בתל אביב, וסירקין עשויים להכניס למשרד הביטחון כסף רב שיגשר על הפער שהותיר אחריו הקיצוץ בתקציב הביטחון. במשרד הביטחון תולים תקוות במכירת אמצעי לחימה וכלי טיס בעקבות סגירת יחידות עליהן הודיע צה"ל בשנה האחרונה.

ישיבת סיעת יש עתיד, 6 במאי 2013. יואב דודקביץ'
התנגד להגדלת התקציב לביטחון/יואב דודקביץ'

ועם זאת, נותר טעם מר בפה של בכירי מערכת הביטחון. "יאיר לפיד חצה קו אדום. הוא נהג בקיצוניות וחוסר כבוד כלפי משרתי הקבע - בגלוי, תוך כדי שהוא משווה בינם לבין חרדים, פריזטים וטייקונים", אמר בכיר במערכת הביטחון, "הוא יצר תקדים מסוכן ופעל באופן שיטתי לאורך החודשים האחרונים. זו לא חכמה להילחם בארגון שמשרתיו לא יכולים להתבטא בכלי התקשורת ולהגן על שמם הטוב".

נדמה שהאסטרטגיה של לפיד קרסה. נתניהו לא נכנע, גם אם מהצד זה נראה כך, כי הבין שההשלכות על רמת הכשירות של צה"ל יהיו דרמטיות ושהמוכנות למלחמה תיפגע משמעותית. כך הסתיים עוד שלב בטירונות של שר האוצר.

לקריאה נוספת:
יעלון על התקציב: "שיח שקרי ומכוער נגד משרתי הקבע"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully