וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: מפגין נדרס למוות, ארגוני עובדים ישבתו

3.6.2013 / 17:10

שליח וואלה! מדווח מאיסטנבול: מפגין נדרס למוות, וכעת נבדק אם מדובר בתאונה או דריסה מכוונת. 240 אלף עובדים הכריזו על שביתה בת יומיים: "הממשלה עוינת כלפי הדמוקרטיה"

כתבתו של אמיר תיבון, צילום: דניאל בוק, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, מיכאל ברגמן

שבוע חלף מאז החלה המחאה באיסטנבול נגד הקמת קניון במקום בו נמצא פארק גזי בלב איסטנבול, ונראה שעל אף שההפגנות כבר אינן המוניות כפי שהיו בסוף השבוע - המשטרה והמפגינים לא נסוגים מהסגנון האלים שאפיין אותן. גם היום (שני) ירתה המשטרה גז מדמיע לעבר מפגינים שהתאספו במרכז הבירה אנקרה בקריאה לראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן להתפטר. כאלף איש התאספו בעיר, רובם צעירים.

המחאה בטורקיה - כותרות אחרונות
חצות בכיכר: לילה משוגע עם המפגינים באיסטנבול
מטה ארדואן הוצת באיזמיר; הבית הלבן מצדד במפגינים
ההמונים ברחובות - והטלוויזיה בטורקיה שותקת

גם באיסטנבול התקיימה הפגנה נגד הממשלה בכביש מהיר בשכונת אומרנייה, במהלכה נדרס למוות צעיר בן 20 בשם מחמט אייבליטאש. עדיין לא ברור אם מדובר בתאונת דרכים או בדריסה מכוונת, ומשטרת איסטנבול חוקרת את נסיבות הדריסה של הצעירים אשר חסמו את הכביש בשכונה שבמערב העיר. לדברי התאחדות הרופאים במדינה, בתקרית, נפצעו ארבעה בני אדם נוספים שהפגינו במקום.

כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה. יוני 2013. דניאל בוק
המשטרה בודקת אם מפגין שנהרג בזמן שחסם כביש נדרס במכוון. מפגינים באיסטנבול/דניאל בוק

מפגינים שנכחו במקום והיו עדים לדריסה טוענים כי הנהג דרס את המפגינים בכוונה, תוך ניסיון לפגוע בהם. אתמול פורסמו דיווחים לא מאומתים של ארגוני זכויות אדם על שני הרוגים נוספים בהפגנות, אך אייבליטאש הוא הקורבן הראשון שמותו אושר באופן רשמי על ידי מערכת הבריאות הטורקית. איגוד הרופאים במדינה מסר כי עד כה נפצעו באיסטנבול 1,480 בני אדם, חמישה מהם נמצאים כעת בטיפול נמרץ ושניים במצב קריטי. באנקרה נפצעו 414 ובאיזמיר 420.

הפגנות באנקרה, מגינים מחזיקים במפגין פצוע 2 יוני 2013. רויטרס
עד כה נפצעו כ-1,600 מפגינים. הפגנה באנקרה/רויטרס

בעוד הלהבות ברחובות נחלשות מעט, ייתכן שהמחאה עוברת לשלב הבא – השבתת המשק. התאחדות איגודי עובדים גדולה בטורקיה (ה-KESK) הודיעה היום כי תפתח מחר בשביתת אזהרה בת יומיים במחאה על דיכוי הפגנות ההמונים במדינה על ידי הממשלה. "הטרור של המדינה נגד הפגנות ההמונים הראה פעם נוספת את העוינות מצד הממשלה כלפי הדמוקרטיה", נכתב בהודעת ההתאחדות, שבה חברים כ-240 אלף עובדים, המשתייכים ל-11 איגודים שונים.

ארדואן: נבדוק אם "גורמים זרים" מעורבים במהומות

בינתיים, נראה שראש הממשלה ארדואן מתעקש להגביר את זעם הקולות המגיעים מהרחוב. במסיבת עיתונאים שכינס לפני ביקור במרוקו אמר כי שירותי הביטחון במדינה יבדקו האם "גורמים זרים" היו מעורבים בפרוץ המהומות.

למרות התבטאויות נוספות מצד ארדואן שנדמה שרק העלו את גובה הלהבות בימים האחרונים – כגון ביקורת שמתח על הרשתות החברתיות - הממשל הטורקי מנסה לפתור את המשבר. הנשיא עבדוללה גול ייפגש היום עם ראש האופוזיציה, כמאל קיליצ'דרולו, לבקשתו של האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully