וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוצר ברשת: 200 אלף לייקים לפייסבוק של לפיד

26.4.2013 / 13:00

דף הפייסבוק של לפיד חצה את הרף המרשים ובכך הפך השר לפוליטיקאי האהוד ביותר כמעט ברשת החברתית, שני רק לנתניהו. אז מה כתב שם, את מי חסם – ומה משתפים בנט ויחימוביץ'?

יאיר לפיד יכול לסכם לעצמו שבוע מוצלח. אחרי שהצליח למנוע שביתה בנתב"ג וצלח את נאומו הראשון בכנסת כשר האוצר, הוא חצה אתמול (חמישי) את רף 200 אלף הלייקים בדף הפייסבוק שלו. בכך הפך לפיד לפוליטיקאי השני שחוצה את המספר הגבוה, אחרי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמוביל בבטחה עם 433 אלף אוהדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
במקום השני. דף הפייסבוק של לפיד/מערכת וואלה, צילום מסך

בימים שבהם הפוליטיקה מוכיחה שהיא מצליחה לגעת בציבור הרחב ובצעירים, ושמחאות ציבוריות שמתעוררות ברשתות החברתיות מובילות למשל לביטול עסקת נוחי דנקנר ובנק לאומי, אין לזלזל במספר התומכים הגדול של לפיד.

יחסיו של לפיד עם הציבור דרך הרשת החברתית הוא מורכב. מצד אחד, הוא מהווה דוגמה ליצירת קשר מרשימה בין איש ציבור שמקפיד לקרוא בעצמו פניות שמשאירים לו עוקבים על קיר הפייסבוק. מהצד השני, להתנהלות הזו היו גם מחירים, כאשר לא אחת הוא נאלץ להתעמת עם גולשים. התקרית הזכורה ביותר היא ויכוח שניהל עם גולש סביב חלוקת ירושלים. כשמאס לפיד בוויכוח, הוא סיים אותו במילים "טוב, ביי", שהפכו ללהיט ויראלי ברשת.

לפיד פתח את דף המעריצים שלו עוד בתקופתו כעיתונאי בערוץ 2. ביום שבו הודיע על המעבר לפוליטיקה כבר היו לו 30 אלף לייקים. מאז ועד היום המספר גדל בצורה מרשימה, ובמהלך הדרך רשם שר האוצר כמה תקריות משעשעות לצד כמה אירועים מביכים וטענות על טעויות עקביות בנתונים שכתב, כשהוא מתעקש לפרסם את המידע בעצמו ולא להעביר את החומר לעריכה טרם הפרסום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
לפעמים פופולרי, לפעמים פחות. "ממים" על לפיד בפייסבוק/מערכת וואלה, צילום מסך

כך למשל הצטברו מאות תלונות של גולשים שטענו כי לפיד חסם אותם מהעמוד שלו. חלק גדול מהנחסמים מצאו עצמם מחוץ לדף של שר האוצר בעקבות שאלות על לגליזציה של סמים קלים שהרגיזו את לפיד, אבל לא רק. גולשים שעקצו את לפיד או פנו אליו בשפה שהוא מצא כבוטה נחסמו לתמיד מהעמוד והעלו תהייה אם זו הפוליטיקה החדשה שהבטיח.

במקרים אחרים פרסם לפיד פוסטים עם טעויות עובדתיות מהותיות, כאלה שזיכו אותו בביקורת רבה ואף אילצו אותו להתנצל. זכורה תקרית שבה כתב כי יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', לא תעז להתעמת עם תאגידי המים כיוון שהם שייכים לוועדים הגדולים. יחימוביץ' חגגה על הטעות, שכן חברות המים הן פרטיות ואין בהן ועדי עובדים. לפיד נאלץ כאמור להתנצל על כך. במקרה אחר וזכור יותר מהשבועות האחרונים, כתב לפיד על "ריקי כהן ובעלה שמרוויחים יחד 20 אלף שקל", כשתכוון למעמד הביניים וטעה שוב במספרים.

אבל לא רק טעויות היו. לא פעם נתן לפיד דוגמה אישית להקשבה המצופה מנבחר ציבור לאנשים הזקוקים לעזרתו. רק אתמול פורסם באתר "חורים ברשת" על מקרה שקרה שלשום, כאשר הגולשת איריס ממן פנתה ללפיד עם בעיה שדרשה את התערבותו. "אנו, כ-150 אנשים עם מוגבלויות פיזיות ונפשיות שונות, עובדים ב'מפעל שיקום אשדוד' (כחלק מ- 2,500 משתקמים מכל הארץ) שהוא אחד הסניפים של ה'קרן למפעלי שיקום'", כתבה ממן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"חשוב לנו מאוד לדעת שיש מישהו שמקשיב לנו". הפוסט של איריס ממן/מערכת וואלה, צילום מסך

לדבריה, העובדים לא קיבלו את שכרם: "שכר זה מתעכב כבר בפעם השלישית ולא ידוע אם נקבל את שכרנו, עקב המצב הכלכלי הקשה של ה"קרן למפעלי שיקום". אנו מבקשים את התערבותך לקבלת שכרנו ולדאוג לעתידנו", סיכמה ממן. בתוך שעה וחצי בלבד חזר לפיד לגברת ממן. "איריס, הנושא בבדיקה", כתב. חמש שעות לאחר מכן פרסמה ממן כי הבעיה נפתרה: "בשורות טובות לכל האוכלוסיות הנוגעות בדבר!!! תוך פחות מיממה חזר אליי כבוד שר האוצר יאיר לפיד, בהודעה משמחת מאוד שתוך כמה ימים מובטח לנו שהכסף ייכנס לחשבונות העובדים. תודה רבה לך כבוד שר האוצר מר יאיר לפיד על ההתייחסות המהירה בנושא, על היעילות והטיפול המהיר, חשוב לנו מאוד לדעת שיש מישהו שמקשיב לנו וגם מוצא פתרונות מהירים ביעילות רבה. ושוב תודה על הטיפול המהיר והיעיל", סיכמה.

מה מבשלת יחימוביץ'?

לא רק לפיד יודע לתפעל חשבון פייסבוק. גם "האח" שלו, נפתלי בנט, מדגים כישורים מרשימים ביותר בכל הנוגע ל"ניו מדיה", וניצב במקום השלישי בארץ, עם 175 אלף אוהדים. אין זה מובן מאליו ששני פוליטיקאים טריים שנבחרו לכנסת לראשונה לפני שלושה חודשים נמצאים במקומות השני והשלישי במידת החשיפה בפייסבוק, מיד אחרי ראש הממשלה. אבל מי שרוצה להבין את התפנית הפוליטית שהתרחשה כאן בעקבות הבחירות, יכול בהחלט למצוא רמזים מקדימים לכך בפופולריות העצומה של השניים. לשם השוואה, לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון, יש בסך הכל כעשרת אלפים תומכים, ולקודמו בתפקיד אהוד ברק 19 אלף. בנט ולפיד הגיעו בתוך זמן קצר לחשיפה של פי עשרה או עשרים משניים מבכירי המערכת הפוליטית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בנט בסרטון היוטיוב/מערכת וואלה, צילום מסך

בנט, פוליטיקאי כריזמטי שיודע לעבוד מול מצלמה, מנצל לא פעם את יכולותיו המילוליות כדי לדבר "מעל ראשה של התקשורת", היישר לתומכים. במהלך המשא ומתן הקואליציוני הוא הקפיד להסביר לתומכיו באמצעות סרטונים קצרים שהעלה ליוטיוב את פשר הברית בינו לבין לפיד. אתמול למשל העלה סרטון שבו הסביר מדוע יש להקים נמל פרטי. עד כה הוא רשם כ-2,400 צפיות.

אחריהם ברשימה נמצאים שר החוץ לשעבר ויו"ר ועדת החוץ והביטחון, אביגדור ליברמן, עם 157 אלף תומכים. בניגוד לבנט ולפיד, ליברמן מעדכן את העמוד שלו בתדירות נמוכה יותר, בערך אחת ליומיים או שלושה, ולא על בסיס יומי.

את החמישייה הראשונה של הפוליטיקאים הפופולריים בפייסבוק סוגרת יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ' – שמקפידה אף היא לתפעל את העמוד בעצמה – עם 85 אלף תומכים. גם יחימוביץ', שלכמה מעוזריה יש הרשאות לניהול העמוד שלה, פתרה לא פעם בעיות לאזרחים שפנו אליה בפייסבוק. יו"ר האופוזיציה גם מפעילה מספר רב של מתנדבים בלשכתה המתמחים בהפרת זכויות עובדים, ואלה קוראים את הפניות על קיר הפייסבוק שלה וחוזרים לאזרחים שהעלו אותן במידת הצורך. אגב, בניגוד לדימוי שדבק בה, לא הכל אצל יחימוביץ' קשור לנושאים חברתיים וכלכליים. לא פעם היא משתפת את תומכיה בתמונות של אוכל מעשה ידיה, בממים משעשעים שמצאה ברשת, ואפילו בסרטוני חתולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully