וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סיכויים קלושים להסדר בשיחות הגרעין עם אירן"

יוסי מלמן

26.2.2013 / 9:30

לדברי דיפלומטים מערביים, נציגי המעצמות ינסו לבחון בשיחות שהחלו בקזחסטן עד כמה אירן רצינית בהכרזותיה על רצונה בהסדר וייעשה ניסיון לגבש קווים מנחים להמשך הדיונים

סיכויים קלושים להשגת הסדר בשיחות הגרעין שנפתחו היום באלמאטי, בירת קזחסטן, בין נציגי המעצמות הגדולות ואירן – כך העריכו דיפלומטים מערביים בפני וואלה! חדשות. עם זאת, הם הדגישו כי בעצם ההתכנסות יש הישג מסוים משום שזהו המפגש הראשון בין שני הצדדים זה שמונה חודשים. בשיחות משתתפים נציגי חמש המעצמות הקבועות של מועצת הביטחון (ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת) וגרמניה.

לדברי הדיפלומטים, נציגי המעצמות ינסו לבחון עד כמה באמת אירן רצינית בהכרזותיה כי היא מעוניינת להגיע להסדר. במסגרת השיחות יהיה ניסיון להגיע לסיכום על מעין "מפת דרכים" שתגבש קווים מנחים להמשך הדיונים.

סעד ג'לילי, מזכיר המועצה האירנית לביטחון לאומי, עם הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשתטון. אלמטי, קזחסטן. 26 בפברואר 2013. רויטרס
ראש המועצה לביטחון לאומי של אירן סעד ג'לילי, עם קתרין אשטון, הבוקר בקזחסטן/רויטרס

המטרה המרכזית של נציגי המעצמות היא להשיג הסכמה כי הדיונים ימשכו בתדירות גבוהה בדרג של מומחים כדי שניתן יהיה לדון בפרטים ולא רק בעקרונות כלליים. נציגי המערב יציעו לאירן כי הם יתחייבו בעתיד להסיר את העיצומים תמורת הסכמת טהרן לצמצום העשרת האורניום בשטחה, להגברת הפיקוח על תכנית הגרעין שלה ולהעברת חלק מהאורניום שהיא מעשירה אל מחוץ לשטחה.

עם זאת, גם המקורות המערביים ספקניים ביחס לסיכויים להשיג אפילו את מפת הדרכים והמתווה הזה. זאת משום שאירן נקלעת לתקופת בחירות ולאור התבטאויות מנהיגיה בשבועות האחרונים, כולל המנהיג העליון עלי חמינאי, לא ניכרים סימנים שאירן מעוניינת להגיע להסדר כלשהו והיא נחושה להמשיך לקדם ולפתח את תכנית הגרעין שלה לפי יכולתה ועל פי תכנית שקבעה מראש. במקביל, דיווח הדיילי טלגרף הבריטי כי שר החוץ לשעבר של בריטניה, ג'ק סטרו, אמר כי גם אם לאירן תהיה פצצה גרעינית, אין זו סיבה לצאת נגדה למלחמה.

מתקן לעיבוד מים כבדים סמוך לעיר אראק, חלק מתעשיית הגרעין של אירן, ינואר 2011. ISNA,Hamid Foroutan, AP
השלמת הבנייה צפויה ב-2015 או 2016. המתקן באראק/AP, ISNA,Hamid Foroutan

אירן התקינה לאחרונה סרכזות חדשות מדגם משופר יותר שיאפשרו לה להעשיר אורניום בקצב מהיר פי שלושה לפחות מהנוכחי – דבר שיאפשר לה "לקצר טווח" כדי להגיע לכמות הקריטית של אורניום מועשר ברמת 20%, שאם יועשר בהעשרה גבוהה ל-90%, יעניק לה את האפשרות לייצר חומר בקיע לפצצת הגרעין הראשונה. עם זאת, לפי הדו""ח האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אין סימנים כי אירן השיגה כבר כמות זו ונראה כי היא אינה ממהרת לעשות זאת אף שיכולה היתה כבר להיות במצב זה.

במקביל, ממשיכה אירן לחתור להשלמת בנייתו של כור גרעיני באראק, שיאפשר לה לייצר בו פלוטוניום, אף שהיא טוענת שמטרת הכור שתפוקתו 40 מגוואט היא לצורכי מחקר. השלמת הבנייה צפויה ב-2015 או 2016, כך שאירן שוקדת לפתח יכולת שתאפשר לייצר הן פצצות גרעין מבוססות אורניום והן פצצות גרעין על בסיס פלוטוניום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully