וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפיקוח כשל. היה ניתן למנוע את ההתאבדות"

יוסי מלמן

13.2.2013 / 13:37

עורך הדין הבכיר אביגדור פלדמן אמר בריאיון לאולפן וואלה! כי במקרה כמו של האסיר X היה על פרקליטו להתריע. "כששמים אותך בבור, צריך כוחות נפש לא רגילים כדי לשרוד"

צילום: וואלה! חדשות

אביגדור פלדמן, אחד מבכירי עורכי הדין בתחום הפלילי, התייחס היום (רביעי) לסערה סביב פרשת "האסיר X" וטען בריאיון לאולפן וואלה! חדשות כי הפיקוח של הרשויות על בן אלון, שלפי פרסומים זרים היה סוכן מוסד שהתאבד בכלא איילון, כשל. הוא הסביר כי מצב כגון זה, בו מושם אדם בבידוד – מהווה "התעללות נפשית קשה" וציין כי ההתאבדות הייתה יכולה להימנע.

עו"ד פלדמן, שסירב להתייחס למקרה הייחודי של "האסיר X", שיתף מניסיונו במקרים דומים ובהשלכות של פרשה כזאת. "אם מדובר באסיר ביטחוני יהודי, שהואשם בעבירות ביטחון, שהושם בתא מעצר מבודד, ושעבר חקירות בלחץ - זה מעשה חמור ביותר. אתה לוקח אדם ובעצם שואב ממנו את הזהות שלו, שם אותו בבית סוהר מנותק מכל מגע אנושי", אמר עו"ד פלדמן שהבהיר כי אדם בתנאים כאלה מועד בדרגה גבוהה ביותר לשלוח יד בנפשו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

לדבריו, "שיטות חקירה מאוד מקובלות מעצימות את חומרת המעשה", כשבין היתר מאיימים עליו שהוא יבלה עשרות שנים בכלא, שמשפחתו תתנכל אליו ושהקהילה תסלוד ממנו. "זורקים אותו למקום שאפילו הסוהרים לא יכולים לדבר איתו, ודאי שלא אסירים. רואים בו כחייזר". עו"ד פלדמן סיפר כי ביקר בכלא איילון באזורים מאוד מבודדים, וכי יש מקומות נוספים כאלה, שבהם אפילו השב"ס לא יודע מה מתרחש. "אתה לוקח אדם שחי חיים סבירים, מטיל אותו לתוך הבור הזה, שם עליו את מסכת הברזל, מוחק את הזהות שלו ושואל את עצמך למה הוא שלח יד בנפשו? נראה לי שהתשובה ברורה לגמרי - צריך כוחות נפש בלתי רגילים כדי לשרוד בסיטואציה הזו", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"צריכים להיות סופר זהירים ולפקח פיקוח מתמיד"

לדבריו, עורך הדין שמייצג מקרה כזה "אמור ליידע את הרשויות – ולומר שיש פה אסיר שיש סכנה לחייו. בית המשפט היה אמור לנקוט צעדים. לא ברור אם זה מה שקרה במקרה הזה". הוא ציין גם כי עורך הדין יכול לזהות סימנים מבשרי רעה. "למשל כאשר ייצגתי את קלינברג, הוא היה אדם ברזל שרוחו לא נשברה" הסביר, אך ציין כי גם במקרים של אחרים "צריכים להיות סופר זהירים ולפקח פיקוח מתמיד וקבוע על סיכונים מהסוג הזה וכנראה שבסוג הזה הפיקוח כשל".

בתשובה לשאלה אם הייתה דרך למנוע את ההתאבדות, השיב פלדמן: "ודאי שיש דרך". לדבריו, אף שבתא המקלחת אין מצלמות כדי לשמור על פרטיות האסיר, יש דרכים אחרות לפקח. "אפשר לפקח באופן שבו דברים כאלה לא יתרחשו. יש בשב"ס עוד אסירים ששייכים לאותו ז'אנר, ולפעמים מכניסים עוד אסיר שממילא הוא בז'אנר הזה כדי שהוא יפקח. יש הרבה אמצעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully