וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני לוחמי דובדבן יישפטו על תקיפת מבוקש פלסטיני

14.1.2013 / 13:31

יחידת המסתערבים ביצעה מעצר של פלסטיני שהוגדר "מסוכן וחסר מעצורים". מתיעוד האירוע התברר כי שניים מהלוחמים הכו לכאורה את החשוד בטרם נעצר. "נפרוש בשל חוסר הגיבוי"

פרסום ראשון: שני לוחמים ותיקים מיחידת העילית של צה"ל "דובדבן" יועמדו לדין בגין תקיפת מבוקש פלסטיני שהוגדר כ"מסוכן וחסר מעצורים". הלוחמים הודיעו כי בשל חוסר הגיבוי שזכו לו מצד מפקדם - החליטו לפרוש מהיחידה.

האירוע התרחש כשלוחמי יחידת המסתערבים של צה"ל ביצעו מעצר של מבוקש פלסטיני בגדה. לדברי הלוחמים, המבוקש הוגדר כמסוכן אשר עלול לנהוג אלימות. לפיכך, טענו, היו צריכים להיזהר מהידרדרות המעצר לכדי תוקפנות קשה מצדו.

בתום המבצע המוצלח, שכלל פעילות סמויה וגלויה, נערך תחקיר ראשוני ביחידה כחלק מהנהלים הקבועים. במהלך התחקיר נמצא כי הכוחות לא ביצעו כל פעולה חריגה. עם זאת, מבחינת התיעוד של המצלמות, אשר מוצבות על קסדות הלוחמים, התגלה אירוע שלא עלה בתחקיר הראשוני - במהלכו היכו לכאורה שניים מהלוחמים את העצור והלמו בו באגרופים.

המפקדים ביחידה, שקיימו את התחקיר, הציגו את התיעוד למפקד היחידה סא"ל י'. לאחר בחינה ראשונית של הסרטון הורה מפקד דובדבן להשעות את שני הלוחמים עד לבירור נסיבות המקרה. הלוחמים האמורים הודיעו למפקדיהם כי אם לא יקבלו גיבוי מהפיקוד הבכיר ביחידה הם "יניחו את הרובה ואת המפתחות ויעזבו את היחידה מידית".

ידויי אבנים בשכונת סילוואן במזרח ירושלים, דצמבר 2010. מגד גוזני
הלוחמים חששו מהפרות סדר/מגד גוזני

גורם בדובדבן מתח ביקורת על התנהלות מפקד היחידה ואמר: "הפעולה שבה נקטו החיילים הייתה לגיטימית לאור המצב בשטח. מדובר במבוקש מסוכן מאוד, וכולם חששו שהמעצר ייגרר להפרות סדר המוניות - כמו שקרה בהסתבכות בטמון". לדבריו, בשל העובדה שהחשוד הוא "חסר מעצורים" ומשום שמדובר היה בשעות ערב שבהן כל התושבים נמצאים בבתים הסמוכים – "ניסו הלוחמים לרסן את המבוקש". הוא ציין כי המפקדים בשטח ראו את המקרה, אך לכאורה לא הבחינו בהפעלת אלימות.

התחקיר המסכם בעניין הוצג בפני הפורום המבצעי של היחידה. חשוב לציין כי המבוקש לא נזקק לטיפול רפואי וכי הוא ספג כביכול את המכות בטרם נאזק. מפקד יחידת דובדבן, שנכנס לתפקידו לפני מספר חודשים, הודיע כי התחקיר יעבור גם לידיעת מפקד אוגדת איו"ש תא"ל חגי מרדכי. המפקד אף זימן אליו את שני הלוחמים והציג בפניהם את הסרטון בו נראה מקרה האלימות. אחרי ששמע את תגובותיהם הבהיר כי אירוע מסוג זה אינו מקובל עליו, ועל כן החליט להעמיד אותם לדין משמעתי ביום חמישי.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי בעקבות תחקיר שנעשה ביחידה לאחר מעצרו של חשוד במעורבות בפעילות טרור, ננקטו צעדים פיקודיים משמעתיים כנגד המעורבים באירוע, שכללו את השעייתם. "חתירה למגע ללא פשרות לצד חשיבות השמירה על טוהר הנשק, משתקפת בכל פעילות מבצעית כמו גם בזו, אשר לקחיה יופקו ויוטמעו", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully