וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב והסקרים יכריעו: הקרב על המקום הראשון בש"ס

2.12.2012 / 18:30

המאבקים הפנימיים במפלגה אינם מפסיקים: מדירוג שלושת הבכירים ברשימה, דרך האשמות על התנהלותו של דרעי ועד לגודל הפונט במודעות. בתחמושת: סקרי עומק וקשרים לרב עובדיה

שבוע קריטי עומד לפתחה של תנועת ש"ס: יום חמישי הקרוב הוא המועד האחרון להגשת הרשימות הסופיות לכנסת ה-19, ולכן גם ההחלטה בנוגע לדירוגם של שלושת העומדים בראש המפלגה – אריה דרעי, אלי ישי ואריאל אטיאס. על אף כי התמונה המוצגת לציבור הרחב היא כזו בה מועצת החכמים, בראשות הרב עובדיה יוסף, היא זו שמחליטה על כל עניין במפלגה ובוודאי גם על דירוג הרשימה. ממידע שהגיע לוואלה! חדשות עולה כי בהחלטה מעורבים גם סקרי עומק, כמו ברוב מפלגות הכנסת. על פי סקרים אלו, שתוצאותיהם טרם פורסמו, דרעי מוביל באופן משמעותי בפופולריות בציבור החרדי.

שאלת מיליון הדולר תהיה זהותו של מספר אחד ברשימה ומי שיוביל אותה לקראת הבחירות ולאחריה, והתשובה על כך ככל הנראה תוכרע בעקבות סקרים שנערכים במפלגה בתקופה האחרונה. בשבוע שעבר פורסם באתר החרדי "כיכר השבת" סקר של פרופסור רפי סמית המעיד כי ישי יותר פופולרי מאריה דרעי. על פי ממצאי הסקר, 88% ממצביעי ש"ס היו מצביעים לתנועה בראשות ישי, לעומת 87% שהיו מצביעים לתנועה בראשות דרעי. מדובר אמנם בהפרש של אחוז אחד, אבל יש הרואים בכך שינוי מגמה.

צמרת ש"ס, אריה דרעי, אלי ישי ואריאל אטיאס בכנס תמיכה במפלגה. עומר מירון
אטיאס יוצב בוודאות במקום השלישי, והשאלה הגדולה תעמוד סביב מקומם של דרעי וישי/עומר מירון

מנגד, לוואלה! חדשות נודע, כי על פי סקרי עומק אחרים בין בוחרי ש"ס, אריה דרעי מוביל באופן משמעותי כמועמד המועדף ובעל הפוטנציאל הגדול יותר לקדם את המפלגה בבחירות הקרובות. למרות הסקרים השונים, כמות הספקולציות גדולה בהרבה מסך כל המשתתפים בקלחת זו. כל שברור הוא שדבר טרם הוחלט סופית ונסגר, והמתיחות בצמרת הגיעה, כצפוי, לשיאים.

דבר אחד בטוח לגבי השלישייה: שר השיכון אריאל אטיאס יוצב במקום השלישי ברשימה. לגבי מיקומם של דרעי וישי המצב יותר מעורפל, והתשובה תלויה בצד אותו שואלים. מקורביו של דרעי אומרים שהמיקום ברשימה אינו מעניין אותו בכלל. לדבריהם, השאלה העיקרית היא מי אוחז בהגה. "אין מושג כזה של שלושה מנכ"לים בשום חברה בעולם. מציאות כזו לא רלוונטית, ולא משנה מי האנשים וכמה הם קרובים ומסתדרים", אומר אחד מהם.

כל הדיווחים, העדכונים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

בלאגן במטה הבחירות

ומה קורה במטה הבחירות? אנשים שמכירים היטב את המטה ואת הדינמיקה בתוכו מתארים מריבות אין סופיות, עד לרמת צבע המודעות של המפלגה. "המריבות שם הם ללא הפסקה. רבים שם על כל דבר וכל שנייה הכל יכול להתפוצץ", מספר אחד הגורמים המעורים במתרחש, "מדובר בגועל נפש של התנהלות, ממש בושה וחרפה. אין דבר שלא רבים עליו, על שום דבר הם מסכימים. בשבוע שעבר היו מריבות הקשורות למודעות על הכנסים והיו פיצוצים בגלל שהשם של דרעי היה מודגש ובפונט גדול יותר, זה פשוט לא יאומן". לדברי הגורמים, המריבות לאו דווקא מתנהלות ברמת ישי ודרעי, אלא בקרב אנשיהם אשר מבצעים את העבודה בשטח. ושם, לדברי גורמים בש"ס, המצב חמור ביותר. "השטח רדום לגמרי, ואנשים לא יודעים מה לעשות. המריבות הללו גורמות לפעילים להרגיש שהמצב מאוד קשה, ואף אחד לא יודע מה לעשות".

גורם אחר מתאר בלבול גדול ואכזבה, לאחר האופוריה עם חזרתו של היו"ר לשעבר. "רבים שמחו שדרעי חזר ואמרו שסוף סוף המפלגה תצא משנת החורף שלה שנמשכה 12 שנה. עכשיו עם כל הבלגן הזה יש לא מעט אנשים שמתגעגעים לאפרוריות ולשקט שהיה קודם. לדעתם, הבלאגן ייפגע מבחינה אלקטורלית במפלגה". חלק מהפעילים גם מאוכזבים מהתנהלותו של דרעי עצמו וטוענים שהוא עסוק כל הזמן רק בלקבע את מקומו כיו"ר המפלגה. "הוא מסתובב בשטח והולך למטות ומנסה שהאנשים שלו יהיו הבולטים. צריך להבין שבכל המטות היו שני אנשים - לפחות אחד של דרעי ואחד של ישי - ועכשיו הוא מנסה להכניס את אנשיו להיות הקובעים הבלעדיים". בקרב אותם פעילים אף ניכר חשש כי דרעי לא יוכל באמת "להביא את הסחורה" וכי כל ההתלהבות הראשונית סביבו תסתבר בסך הכל כרוח וצלצולים.

מקורביו של דרעי דוחים את הטענות ואומרים כי אם רוצים שדרעי יוביל את המפלגה לגדילה ולהצלחה בבחירות, חייבים לתת לו את המנדט. "אי אפשר לבקש מאדם עם כישרון שיכול לקדם את המפלגה, להוביל להצלחה בלי לתת לו את ההגה".

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה

כל הח"כים המכהנים יישארו

על פי ספקולציה נוספת שרצה ברחוב הש"סי, גם בביתו של הרב עובדיה לא מרוצים מכל הרעש שנוצר מאז חזרתו של דרעי להנהגת המפלגה. לפי ספקולציה זו, יש גורמים בבית הרב שמתחרטים על כל המהלך, שלדבריהם הבשיל רק לאחר שקיבלו הבטחה מדרעי שהוא יתנהל אחרת. אותם גורמים לא מעוניינים שבראש המפלגה יעמוד אדם שעובד על פי נקודת ראייתו בלבד.

אם כך ואם כך, לכל הנוגעים בדבר ברור כי מי שיקבע בסופו של דבר יהיה הרב משה יוסף, בנו של הרב עובדיה. לאחר הכרעתו, תועבר ההחלטה באופן פורמלי דרך הרב עובדיה ומועצת החכמים של ש"ס. לפי רוב ההערכות ההחלטה הסופית תיעשה ברגע האחרון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מי שיקבע בסופו של דבר יהיה בנו של הרב עובדיה, הרב משה יוסף/מערכת וואלה, צילום מסך

הדעות חלוקות גם בנוגע להרכב שאר הרשימה. על פי ההערכות בש"ס, למפלגה יתווספו שלושה מנדטים לפחות בבחירות הקרובות. כרגע אין כוונה להוציא אף חבר כנסת מכהן מהרשימה ולכן נשאר לגייס שלושה נציגים נוספים. השאלה האם הם ימוקמו לאחר הנציגים הקיימים או שיקודמו לעשיריה הראשונה על חשבון שלושה ח"כים ותיקים יותר, נותרה פתוחה. בורסת השמות משתוללת, ולדברי גורמים המקורבים לש"ס כל אחד שרואה את עצמו בעל יכולת מוסיף את עצמו לרשימה. נראה כי רובם המוחלט הם נציגים מטעם עצמם.

ההערכות במפלגה מדברות על שלושה מועמדים משמעותיים, שבאופן מפתיע מוסכמים גם על שלושת המנהיגים. הנציג הראשון הוא עו"ד משה שמעוני, מנכ"ל הקמפוס החרדי בירושלים. למרות שלא מדובר באדם חרדי שמגיע מהקליקה הטבעית של ש"ס, לפי גורמים במפלגה יש לשמעוני סיכוי טוב מאוד להתברג ברשימה. מועמד נוסף הוא נחום אסולין, סגן ראש עיריית מגדל העמק, מקורבו של הרב גרוסמן וחברו של דרעי. השם השלישי שנודע כבעל סיכויים טובים להתברג ברשימה הוא צביקה כהן, ראש המועצה האזורית תפן, שבעקבות אי הסכמה בנוגע לקדנציה נוספת בראשות העיר ככל הנראה ישולב ברשימת ש"ס.

גורם בביתו של הרב מנסה לשמור על האידיליה בהנהגת התנועה. "ברור שיש מתחים אבל העבודה מתבצעת בצורה טובה ומתוך שיתוף פעולה. למרות המתחים הללו הדברים יקבלו ביטוי בהמשך ואת התוצאות הטובות של שיתוף הפעולה גם הציבור יראה". לגבי ההכרעה על דירוג הרשימה הוא אומר, "כל מה ששומעים בתקשורת אלו ספקולציות. בסופו של דבר הכל ייסגר בדקה התשעים תוך כדי הסכמה בין השלושה ועל פי החלטת מועצת חכמי התורה והרב עובדיה יוסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully