וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרוקחת הנשיאותית": מי היא בושרא אסד?

ניר יהב

30.9.2012 / 16:00

קרבתה לאביה חאפז, עמידתה לצד בעלה ונגד אחיה, ושליטתה בשוק התרופות: אחותו הבכורה של נשיא סוריה הקפידה לעמוד מאחורי הקלעים, עד שהיא וילדיה עזבו את סוריה באורח מסתורי

בימים האחרונים נפוצו דיווחים שלפיהם בושרא אסד, אחותו של נשיא סוריה בשאר אסד, נמלטה מסוריה ועברה להתגורר עם חמשת ילדיה בדובאי שבאיחוד האמירויות. עד כה לא ברור האם בושרא הפנתה עורף לאחיה הנשיא ועברה לתמוך באופוזיציה הסורית, כפי שנטען בכמה דיווחים, או שבסך הכול רצתה שילדיה יוכלו ללכת לבית הספר בלי פחד, כפי שנטען בדיווחים אחרים.

בושרא אסד היא ללא ספק אחת הדמויות המרתקות והמסתוריות במשפחה הנשיאותית: היא מעולם לא התראיינה ואין שום תמונה עדכנית שלה. עם זאת, ידוע שכבתו הבכורה של הנשיא לשעבר חאפז אסד ורעייתו אניסה מחלוף, וכאחותו היחידה של נשיא סוריה – שהייתה נשואה גם לחברו, הגנרל אסף שווכת, עד שחוסל לפני כחודשיים בדמשק – היא השפיעה לא מעט על תפישותיו ודרכיו. הגם שהיא קנאית מאד לפרטיותה, לאורך השנים הצטברו לא מעט סיפורים עליה ועל חייה.

תצלום ארכיון של משפחת אסד. רויטרס
פנתה לקריירה מדעית, אך ניצלה היטב את ייחוסה המשפחתי לקידום האינטרסים שלה. בושרא אסד בצילום משפחתי/רויטרס

ד"ר בושרא אסד נולדה ב-24 באוקטובר 1960 ונחשבה במשך שנים רבות כבתו המועדפת של חאפז אסד. בסוף שנות ה-70 היא נהגה אפילו להצטרף לאביה בעת ביקוריו בחו"ל, מה שעורר לא מעט שמועות על כך שהוא רוצה להכשירה לתפקידי הנהגה ואולי אף לתפקיד הנשיאה. השמועות התפוגגו לאחר שהתברר כי אביה מכשיר את בנו, באסל, לרשת אותו בבוא העת. עם זאת, היא המשיכה להשפיע מאד על אביה, ולפי הדיווחים היא זו ששכנעה אותו ב-1984 לשחרר את אחיו רפעת אסד ממאסר, לאחר ניסיון הפיכה כושל, וזאת בטענה שהחזקתו בכלא תבייש את המשפחה. בסופו של דבר, רפעת אכן גורש לחו"ל.

בין בושרא אסד לבין אחיה הצעיר, הנשיא הנוכחי בשאר אסד, קיימים קווי דמיון רבים: שניהם ביכרו תמיד את האנונימיות על פני אור הזרקורים, ושניהם בחרו לפנות לקריירה מדעית – לבושרא דוקטורט ברוקחות מאוניברסיטת דמשק ובשאר למד רפואה באנגליה. אולם בניגוד לבושרא, שהצליחה לשמור באדיקות על האנונימיות שלה, בשאר נאלץ לוותר עליה לאחר מותו של אחיו, באסל, בתאונת דרכים: הוא הוזעק מלונדון, נטש את הרפואה, הוכשר במהרה על ידי אביו ממנו למד כיצד לנהל את סוריה, וקיבל על עצמו את תפקיד הנשיא לאחר מות אביו.

אסף שווכת, גיסו של הנשיא אסד , סוריה, יולי 2012. רויטרס
בושרא עמדה איתן וחאפז אסד נאלץ לברך על הנישואים ולתת לשווכת דרגת גנרל/רויטרס

בזכות חוכמתה הרבה, חריפותה שנודעה למרחוק, אך בעיקר בשל הייחוס שלה, נחשבה בושרא אסד במשך שנים ארוכות לרווקה מבוקשת בסוריה. רבים וטובים ניסו לחזר אחריה, אך מי שהצליח היה דווקא קצין עלאווי שבא ממשפחה במעמד נמוך מזה של משפחת אסד: אסף שווכת. לפי השמועות, מי שהכירה לבושרא את שווכת הייתה חברתה לספסל הלימודים בות'יינה שעבאן - מי שהפכה בחלוף השנים ליועצתו המדינית של בשאר אסד ולאחת הנשים הקרובות ביותר אליו.

שווכת, שברבות הימים הפך לאחד מסמלי המשטר הסורי, לא הצליח לחדור בקלות למשפחה ולמעגל השלטון. אחיה של בושרא, באסל, הסתייג מהקצין הגרוש והמבוגר (שווכת מבוגר בעשר שנים מבושרא – נ.י), והיה משוכנע ששווכת חומד את כספה של משפחת אסד ורוצה לזכות במעמד והשפעה. בעקבות בנו, התנגד גם הנשיא, חאפז אסד, לזוגיות בין השניים. כשהבין באסל ששווכת לא מוכן לוותר, הוא אף שלח אותו ארבע פעמים לכלא, ורק ב-95', שנה לאחר שבאסל נהרג בתאונת דרכים ב-94', נישאו בושרא ושווכת ועברו לגור בשכונת אל-מזה בדמשק.

הנשיא חאפז אסד, אביה של בושרא, הבין מהר מאד כי בתו לא מוכנה לוותר על נישואיה לשווכת, ונאלץ לזמן את הקצין העלאווי האלמוני לארמונו בדמשק ולתת לו את ברכתו לנישואים. בכך צורף שווכת רשמית למשפחת הנשיאות והפך לחתנו היחיד של נשיא סוריה. חאפז אסד אף החליט להעלות את שווכת לדרגת גנרל. לאחר מותו של חאפז אסד הפך בנו, בשאר אסד, לנשיא סוריה ושווכת התקרב אליו, כשלבושרא אסד חלק משמעותי ביצירת החברות והאמון בין הנשיא החדש לבין בעלה. עם זאת, היחסים בין בשאר לבין שווכת ידעו עליות ומורדות. בשנותיו הראשונות של הנשיא כיהן שווכת בתפקיד ראש המודיעין, אולם בשנים האחרונות הוא הוסט לתפקידים זוטרים יותר, כגון סגן הרמטכ"ל וסגן שר ההגנה.

בשנת 99' פרץ סכסוך עז בין שווכת לבין מאהר אסד, אחיהם של בושרא והנשיא בשאר. מאהר, הידוע במזגו החם, רתח מזעם על שווכת לאחר שזה התערב בעניין משפחתי ודרש ממנו לא להתערב. כשהגיב שווכת באמרו כי הוא חלק מהמשפחה, הטונים עלו, מאהר צעק לעבר שווכת והוסיף כי באסל צדק כשניסה להרחיקו מהמשפחה. לקינוח שלף מאהר את אקדחו וירה בבטנו של שווכת. לאחר שאושפז בפריז שב שווכת לדמשק ובתיווכה של רעייתו – ואחותו של מאהר – השניים התפייסו, ומעמדו של שווכת שב להיות איתן.

אסמה אסד, אשתו של נשיא סוריה, נובמבר 2010. Vadim Ghirda, AP
יחסים מתוחים בין שתי הנשים החזקות בסוריה. רעיית הנשיא, אסמה אסד/AP, Vadim Ghirda

ביולי 2012 חוסל שאווכת בפיצוץ שאירע בעת ישיבה של ראשי מערכת הביטחון הסורית בדמשק. לפי הדיווחים שטרם אומתו רשמית, מאהר אסד נפצע קשה ואיבד את רגליו. מאז לא פורסמה תמונה עדכנית שלו.

בושרא אסד הצליחה לפעול היטב מאחורי הקלעים, לנווט בחוכמה ובשקט את המשפחה, להשכין שלום בין הנצים, לתווך בעת מחלוקות, ליצור אמון בין בעלה "הזר" לבין הנשיא ויתר האחים. עם זאת, היא עצמה מסוכסכת עם אסמה אסד, רעייתו של הנשיא בשאר. גורמים המקורבים למשפחת הנשיא סיפרו בעבר כי משפחת אסד, ובראשה האחות הבכורה בושרא, רואה באסמה "גורם זר" והיחסים בין שתי הנשים החזקות הללו "מתוחים מאד". בושרא היא זו שמנעה מאסמה לעשות שימוש בתואר "הגברת הראשונה" ודרשה שאמה, אניסה מחלוף, תמשיך להחזיק בתואר כפי שהחזיקה בו במשך עשרות שנים לצד בעלה, הנשיא לשעבר חאפז אסד. "אין מקום לגברת ראשונה חדשה בזמן שאמי כבר כזו", צוטטה בושרא. זו הסיבה, אגב, שאסמה מוגדרת כ"רעייתו של הנשיא".

לפי ההערכות, הכימאית והד"ר לרוקחות בושרא אסד עמדה בשנים האחרונות מאחורי "מאפיית" התרופות והמוצרים הרפואיים שנכנסים לסוריה. קשה לדעת מה בדיוק היה התפקיד שלה בתעשייה זו, אך לכולם ברור שהיא שלשלה לכיסה כסף רב כתוצאה מאישורים שנתנה ועסקאות שסגרה. כתב סורי מהעיתון "א-ת'אוורה" מצא את עצמו לפני מספר שנים במעצר מבלי שידע למה. רק בדיעבד התברר כי אותו עיתונאי עבד על תחקיר מקיף בנושא תעשיית התרופות בסוריה. העיתונאי הבין את הרמז וגנז את התחקיר. מאז, קיים איפול מלא סביב נושאים שקשורים לשוק התרופות בסוריה. עם זאת, בזכות השפעתה הגוברת על אחיה, מילאה בושרא אסד תפקיד מרכזי בפיתוח תעשיית התרופות במדינה ובכך סייעה לחולים רבים.

לפני כמה חודשים צורפה בושרא (ביחד עם אמה אניסה מחלוף, רעיית הנשיא אסמה אסד, ורעייתו של מאהר אסד מנאל אסד) לרשימת הסנקציות של האיחוד האירופי. כל נכסיה באיחוד האירופי הוקפאו ונאסר עליה להיכנס למדינות האיחוד.

בימים האחרונים דווח כי בושרא עזבה לדובאי, והספקולציות באשר לסיבות שגרמו לה לעשות זאת לא אחרו לבוא: היו כאלה שטענו שבושרא גמרה אומר לעזוב את סוריה בעקבות מותו של בעלה וכעת הוציאה זאת לפועל, והיו גם כאלה שדיווחו כי בושרא טיפחה קשרים עם גורמי אופוזיציה והצטרפה אליהם. מה שחוזר ועולה בכל הדיווחים הללו הוא שבושרא החליטה לעזוב את דמשק בעיקר משום שחששה מאד לחייה ולחיי ילדיה. מאז מותו של בעלה גבר החשש שלה מפני נקמה והוא הפך מוחשי. לפיכך, ביצעה בושרא הערכת מצב מחושבת, וכפי שעשתה היטב במשך כל חייה, בדקה את כל האפשרויות העומדות בפניה, והחליטה, כך נראה, את ההחלטה הנבונה.

נשיא סוריה, בשאר אסד,. AP
נדמה כי לאור מצבו ומצבה, בושרא החליטה את ההחלטה הנבונה. הנשיא אסד/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully