וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חטיפת וסחיטת האריתראים: "מוערך שזה קצה הקרחון"

23.9.2012 / 21:02

מקרה בודד או שיטת מימון של חמאס? נמשכת חקירת סחיטת מבקשי המקלט שקרוביהם נחטפו בסיני, בה היו מעורבים לפי החשד ישראלים וגורמים בארגון הטרור: "מאיימים בקצירת איברים"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

ככל שעובר הזמן מתבררים פרטים נוספים המעידים על חומרת הפרשה שהותרה הבוקר (ראשון) לפרסום, במסגרתה הואשמו ישראלים בסחיטת אזרחים אריתראים שבני משפחתם נחטפו בחצי האי סיני, והעברת הכסף לגורמי חמאס ברצועת עזה. הנאשמים הישראלים הם אלירן מחפוז, ויקטור סיבוני ויעקב גראד. בנוסף, נעצרו קטין מנתניה והפלסטיני לוואי נסר אלדין, פעיל חמאס.

כך, על פי ממצאי החקירה, עבדה השיטה: עימאד אבו עמאר, פעיל חמאס שכונה "סאלם" ומתגורר בעזה, יצר קשר עם בדואים בחצי האי סיני שמנצלים את חולשתם של מבקשי המקלט בדרכם לארץ, חוטפים אותם ומחזיקים בהם בתנאי שבי קשים. במהלך השבי, החוטפים מוציאים מבני הערובה פרטים על בני משפחתם, ובמידה שהם מתגוררים בארצות מוצאם (אריתריאה או סודן), הם יוצרים קשר עם בני משפחתם וסוחטים מהם דמי כופר בסכומים של אלפי דולרים תוך כדי איומים, שאם הכספים לא יגיעו אליהם - הם יוציאו את קרוביהם להורג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הנאשמים משמאל למעלה בכיוון השעון: אלירן מחפוז, ויקטור סיבוני, לוואי נסר אלדין ויעקב גראד/מערכת וואלה, צילום מסך

במידה שחלק מבני המשפחה כבר הגיעו ארצה, יצר אבו עמאר קשר עם הנסחטים ובשיחת ועידה עם הבדואים המחזיקים בחטוף, הכריח אותם לספר על תנאי השבי, שכוללים לא אחת מכות ועינויים, ולהתחנן שישולמו כספי הכופר, אחרת הם יוצאו להורג. בסיום השיחה הורה לאותו קרוב להגיע לנקודת מפגש, שם ימסור את הכסף במזומן. מיד לאחר מכן יצר קשר עם בלדרים. במקרה שנחשף היום, הנאשם יעקב גראד מכפר יונה, שלו קשר ארוך שנים עם אבו עמאר, הכווין אותם להיפגש עם הנסחטים ולקבל מהם את הכסף. בהמשך הורה להם להגיע לפעילי חמאס, שם מסרו לו את הכסף תוך קיזוז עמלה. סכומי הכסף הומרו לשקלים, נאגרו בחשבונות בארץ ובגדה ושימשו את פעילות הארגון.

גורם בכיר בחקירה מסר כי מדובר בשיטה מוכרת של הבדואים בסיני לסחיטת מבקשי המקלט, בעיקר בתל אביב, שמתקיימת כבר שנים. "המחנה של אותם בדואים ממוקם כעשרה קילומטרים מגבול ישראל", סיפר הגורם לוואלה! חדשות. "כך הם מסוגלים להשתמש בטלפונים סלולריים ישראלים. הם משאירים קו פתוח, ונותנים בעיקר לנחטף לשוחח עם קרוב משפחתו בארץ בכדי שיגולל בצורה הכי אישית את העינויים והמכות שהוא עובר, על מנת ללחוץ פסיכולוגית ככל שניתן להשיג את הכסף. האיומים הם שאם הכסף לא ישולם, הם יקצרו את איבריו וימכרו אותם".

"בסיני יש ערימות של גופות של מבקשי מקלט שמצאו כך את מותם", ציין הגורם. "כניסת ארגון החמאס למקור הכסף הזמין הזה אינה מפתיעה. אנו יודעים על מקרה אחד שנחשף היום, אולם אחד החשודים סיפר בחקירתו על העברת כספים בשישה מקרים דומים, שבכל פעם הועברו לארגון 10,000-15,000 דולר. אנו לא יודעים מה עלה בגורלו של אותו אח במקרה שפורסם. אנו מנסים לבדוק, יחד עם גורמי ביטחון נוספים האם מדובר בשיטה של הארגון לממון פעילותו או במקרה בודד, אולם ההערכה היא שמדובר בקצה הקרחון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ההערכה: מספר רשתות כאלו פעילות בסיני

אף שלא ברור עדיין האם הבלדרים היהודים ידעו שהכספים ממנים פעילות טרור, הם ידעו לפי האישום בוודאות שאלו כספי כופר. גורמים במשטרה הדגישו את הקשר בין הפעילות פלילית לפעילות החבלנית, והוסיפו כי לחמאס יש קושי בהעברת כספים לארץ למימון פעולות טרור מבלי שיתגלו. באמצעות פעילי חמאס, כגון נאסר א-דין ממזרח ירושלים, מסוגל הארגון לקיים פעילות כספית בחשבונות בתוך ישראל ובגדה, שמטרתה מימון פעולות טרור של הארגון.

כאמור, במשטרה, ביאחב"ל ובשב"כ עדיין בודקים אם מדובר במקרה בודד או האם מדובר ברשת כופר גדולה בהכוונת החמאס ובשיתוף בדואים מסיני וסייענים מישראל שנהגה לסחוט מבקשי מקלט כדי לממן פעולות טרור. בכל מקרה, ההערכה היא שמספר רשתות כאלו פעילות בסיני וזו אחת הדרכים של הארגון לממן את פעילותו.

אישום: חטפו אריתראים וסחטו קרוביהם עבור חמאס

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully