ישראל נמצאת במקום השני באחוז בעלי ההשכלה הגבוהה מבין מדינות ה-OECD - כך עולה מנתוני דו"ח Education at a Glance 2012 של הארגון שפורסם אמש (שלישי), המשווה בין מערכות החינוך של מדינות החברות בו. בישראל אחוז בעלי התארים המתקדמים עומד על 46% בעוד שהממוצע של החברות בארגון עומד על 30%. במקום הראשון במדד זה מדורגת קנדה.
מהדו"ח, שסקר את השנים 2009-2010, עולה כי בקרב כלל האוכלוסייה, שיעור הלומדים בישראל בכל שלבי החינוך מגני ילדים ועד מוסדות להשכלה גבוהה - גבוה משיעורם הממוצע במדינות הארגון. כך לדוגמה, שיעור הבוגרים בחטיבה העליונה בישראל עלה מ-89% בשנת 2003 ל-92% בשנת 2010, והוא גבוה מממוצע מדינות ה-OECD, שעומד על 84%.
הצפיפות בכיתות: ישראל מקדימה רק את יפן וצ'ילה
לצד זאת, סקר הדו"ח גם את נושא הצפיפות בכיתות, שמציג תמונה עגומה הרבה יותר. מנתוניו עולה כי בישראל מספר התלמידים בכיתה גבוה מהממוצע ב-OECD; בעוד שבבתי הספר היסודיים עומד הממוצע הישראלי על 27.6 תלמידים בכיתה, הממוצע במדינות הארגון עומד על 21.2 תלמידים בכיתה בלבד. למעשה, ישראל מקדימה בנתון זה רק את צ'ילה (29.3 תלמידים בכיתה בממוצע), ואת יפן (28). במקום הראשון במדד זה ניצבת בגאון לוקסמבורג, בה ישובים 15.6 תלמידים בממוצע בכיתות בתי הספר היסודיים.
זה זמן רב שנתוני שכר המורים בישראל אינם דבר שיש להתפאר בו, ונתוני הדו"ח ממחישים זאת בצורה ברורה אף יותר. בעוד שמשכורת של מורה מתחיל בישראל עמדה על 4,575 שקלים בממוצע לחודש בשנים שנבדקו, במדינות ה-OECD יזכה מורה מתחיל לשכר של 9,065 שקלים. עם זאת, רפורמת "אופק חדש" שיושמה בשנים הללו בבתי הספר היסודיים ובחלק מחטיבות הביניים שיפרה במקצת את שכר המורים, לפחות אלה הוותיקים, וכעת ישראל מדורגת במקום הרביעי בשכר המורים בעלי ותק של 15 שנים בבתי הספר היסודיים.
עוד בנושא
עתירה: לקבוע את ארגון המורים כמייצג העל-יסודי"
משרד החינוך: ילד הסובל מכינים לא יורחק מהגן
בשורה לתלמידים: בוטלו המבחנים בכיתות א'
לפניות לכתבת: michalresh1@walla.com