וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחסות האו"ם: בית ספר על שם מחבל נחנך בעזה

טל שלו

23.7.2012 / 9:40

במשרד החוץ פנו לסוכנות הפיתוח של האו"ם, UNDP, ודרשו הסברים על בניית בית ספר יסודי על שם עדנאן אל-ע'ול, שהיה מעורב ברצח 32 ישראלים. האו"ם: "לא מעורבים בבחירת השם"

האם סוכנויות האו"ם בעזה מעניקות גיבוי להאדרת מחבלים? בתחילת החודש נחנך, בחסות האו"ם, בית ספר יסודי ברצועת עזה, שנקרא על שמו של בכיר החמאס עדנאן אל-ע'ול, שאחראי לרצח 32 ישראלים בפיגועים. בית הספר, שהוקם במימון ממשלת לוב ונחנך על ידי ראש ממשלת החמאס איסמעיל הנייה, נבנה על ידי סוכנות הפיתוח של האו"ם, UNDP, ושמו של הארגון אף צוין כנותן חסות בשלט הרשמי שהוצב בבית הספר במהלך הטקס, בו הושמעו דברי שבח והאדרה למחבלים ורוצחי ישראלים.

בתחילת חודש יולי, נחנך בית הספר היסודי במרכז הרצועה, על שמו של עדנאן אל-ע'ול, שהיה מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס, ומפתחי מערך הרקטות של הארגון, שהיה מעורב בהכנת מטעני החבלה בפיגוע בבית ליד ב-1995, בו נהרגו 22 ישראלים, ובהכנת חגורת הנפץ ששימשה את המחבל שהרג 13 ישראלים בפיגוע בדיזנגוף סנטר ב-1996. לפי מסמך של מרכז המידע למורשת המודיעין, במהלך טקס החניכה של בית הספר, שיבח ראש הממשלה הנייה את פעילות הטרור של אל-ע'ול, שנהרג בתקיפה של חיל האוויר ב-2004. "הוא לא היה מג'אהד (לוחם ג'יהאד) או שהיד רגיל", אמר הנייה בטקס והוסיף כי בית הספר הוקם מטרים ספורים מצומת נצרים - שם נהרג הילד מוחמד א-דורה, "שהצית את האינתיפאדה השנייה", כדבריו.

פיגוע התאבדות כפול בבית ליד, ינואר 1995. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
הפיגוע בצומת בית ליד ב-1995/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

במשרד החוץ פנו למטה ה-UNDP בניו יורק, ודרשו הסברים למעורבותם בהקמת בית הספר. "ישראל חברה השנה בוועד המנהל את ארגון UNDP, ובמסגרת זאת היא פעילה בתחומי העשייה של הארגון ברמת המטה וברמת השטח", נמסר מהמשרד. "מערכת היחסים עם הארגון טובה מאוד, ומתהדקת בשנה האחרונה לאור מעורבותנו הפעילה בניהול הארגון. אנו מבצעים כעת בדיקה של המקרה במטה של הארגון בניו יורק ונבחן את הנושא לאור הסבריהם".

עם זאת, בתגובה רשמית של ה-UNDP הודגש כי הסוכנות הייתה מעורבת רק בבניית התשתית הפיזית של בית הספר, ולא הייתה לה כל נגיעה בהנצחת המחבל במהלך הטקס: "כחלק מהמנדט שלו לסיוע לעם הפלסטיני, ה-UNDP מעורב ותומך במגוון רחב של יוזמות סיוע ופיתוח, ובין היתר גם בפרויקטים לחינוך כמו בניית בתי ספר. ה-UNDP בנה בפועל את בית הספר, ועם סיום הבנייה העבירו לידי משרד החינוך בעזה. בניית בית הספר נעשתה על פי 'שיטת ביצוע ישירה', וללא כל מעורבות של הרשויות בעזה", נמסר מהסוכנות, "ה-UNDP לא היה מעורב בכל צורה בטקס הפתיחה של בית הספר, ולא מילא שום תפקיד בבחירת השם או כל פעילות אחרת המיוחסת לו. מטרת העבודה של האו"ם ושל UNDP היא לבנות שלום ושגשוג בר קיימא באזור".

הפיגוע בדיזנגוף סנטר, 4.3.1996. Israel Hadari, AP
הפיגוע בדיזינגוף סנטר ב-1996/AP, Israel Hadari

בשבועות האחרונים, מתחדדת הביקורת בישראל על פעילות סוכנויותיה השונות של האו"ם בגדה המערבית וברצועת עזה. בין היתר, דרשה ישראל מהאו"ם לבחון מחדש את פעילות OCHA, המשרד לעניינים הומניטריים של הארגון הפועל בגדה ובעזה, על רקע ביקורת חריפה במערכת הביטחון על מעורבותו של הארגון בפעולות שמטרתן דה-לגיטימציה של ישראל, בין היתר, בבנייה בלתי חוקית של פלסטינים בשטחי C.

במקביל, הביע משרד החוץ החודש מחאה חריפה על החלטת ארגון המדע והתרבות של האו"ם, אונסק"ו, להעניק מעמד "קתדרה" לאוניברסיטה האיסלמית בעזה, המזוהה כמורד תמיכה פוליטי והכשרה מבצעית של חמאס, ממנו משתמעת הכרה בחשיבות האוניברסיטה כמוסד אקדמי מוביל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully