וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מצלמות אבטחה בערים ימנעו את הרצח הבא?

6.5.2012 / 18:20

שני מקרי הרצח אירעו בסוף השבוע מעלים השאלה אם ניתן היה למנוע אותם. רוב הציבור תומך ב"אח הגדול" - גרסת המשטרה: מצלמות אבטחה בערים, אך משפטנים מזהירים מפגיעה בפרטיות

האם מצלמות האבטחה בערים הן הפתרון לגל האלימות השוטף את המדינה? העיר רחובות, בה נרצח הלילה (ראשון) הנער אורגיל מואטי, עדיין לא הצטרפה ל-100 הערים הכלולות בפרויקט הממשלתי "עיר ללא אלימות", אשר עוסק בין היתר ברישות המרחבים הציבוריים במצלמות. סקרים מצביעים על כך ש-80% מהציבור תומך בהתקנת מצלמות שיתעדו את הנעשה ברחובות, אולם משפטנים מזהירים מהפגיעה בפרטיות.

התכנית, אשר נבחרה לשמש תכנית הדגל של ממשלת ישראל ושל המשרד לביטחון פנים בתחום ההתמודדות עם פשיעה, היא למעשה שיתוף פעולה בין המשרד לבין הרשויות המקומיות. בין יעדיה, הגברת תחושת הביטחון האישי של האזרחים, פיתוח מודל להתמודדות עירונית יעילה עם אלימות מסוגים שונים ועבריינות, ובסופו של דבר - צמצום הדרגתי ומשמעותי של תופעות האלימות בעיר.

בתחום האכיפה מופעלות בערים השותפות לפרויקט ניידות שיטור משולב, אשר בהן שוטר ופקח שאמורים לתת מענה לבעיות של תושבים בתוך הערים. בנוסף, במסגרת הפרויקט ממפה המשטרה, בשיתוף הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אזורים מועדים בעיר, בהם מוצבות מצלמות, המחוברות למוקד עירוני בו צופים מוקדנים בנעשה ברחובות ובמקרה הצורך מזעיקים את המשטרה. המימון לפרויקט נחלק בין הממשלה לרשות המקומית, כאשר רשויות בהן רמת האלימות גבוהה מקבלות עדיפות ורשויות נחשלות מקבלות מימון רב יותר מהמדינה. על פי נתוני המשטרה, בשנת 2011 חלה ירידה של 8% בסך עבירות האלימות של בני נוער בכלל המחוזות בארץ.

"הפעלת המצלמות טעונה עיגון בחקיקה"

לצד הנתונים האופטימיים, משפטנים מזהירים מפגיעה בפרטיות של האזרח הקטן. "בדיונים פנימיים של משרד המשפטים הדעה היא שהפעלת מצלמות מעקב באופן שבו הן מופעלות בערים טעונה עיגון בחקיקה, ובינתיים המשטרה והרשויות המקומיות קובעות עובדות בשטח", אמר עורך הדין אבנר פינצ'וק, ראש תחום פרטיות ומידע באגודה לזכויות האזרח. דוגמה לכך ניתן למצוא במקרה שאירע בחודש מרץ, בו הואשם תושב תל אביב בן 22 כי עישן מריחואנה בגינה ציבורית בגבעתיים. הנאשם תועד לכאורה עם הסם במצלמות אבטחה של העירייה, ומוקדן של העירייה הוא שהזעיק את השוטרים.

עו"ד פינצ'וק הוסיף כי "'האח הגדול' של ג'ורג' אורוול היה 'מת' שיהיו לו אמצעי מעקב כאלה, משום שלפחות שם היה צורך לעקוב בזמן אמת אחר המתרחש, ואילו כאן המידע הזה נאגר – אפשר לשלוף אותו גם לאחר שנים רבות ולהצליב אותו עם מאגרי מידע אחרים".

לקריאה נוספת:
האח הגדול, גרסת טייבה: חשודים שתלו מצלמות בעיר
אח גדול? מצלמות העירייה שיכולות להכניס אתכם לכלא
מצלמות בחופים: פיקוח יתר או פיקוח נפש?

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully