וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפטנט של מאיה זיכה אותה בהדלקת משואה

ענת שלו

25.4.2012 / 0:05

טקס הדלקת המשואות יערך תחת הכותרת "מים כמקור החיים". מאיה ושותפתה המציאו שיטה זולה לטיהור מים ובזכות הפטנט היא תזכה להדליק משואה. אלא שגם על ליבה מעיב אסון הקריסה

מאיה בראון, בת 17 ולומדת בתיכון שרת בנתניה, אינה נערה כנערות אחרות בגילה. מאיה, מדענית צעירה שיחד עם שותפה המציאה פטנט לזיקוק מים וזכתה בעקבות כך להכרה בינלאומית ופרסומים בתקשורת העולמית, תדליק משואה לרגל יום העצמאות ה-64 של המדינה בטקס המסורתי בהר הרצל, בטקס המשואות שיתקיים תחת הכותרת "מים כמקור חיים". בשיחה עם וואלה! חדשות היא סיפרה על ההתרגשות ועל הרגשות המעורבים עקב האסון שאירע בהר הרצל בעת החזרות לאירוע.

"כמובן שאני מאוד מתרגשת מכל זה", היא מספרת. "גיליתי שזכיתי בכבוד הזה בערך שבוע לפני פסח. פשוט התקשרו אליי ממשרד ההסברה שאחראי על הטקס ואמרו לי שהם גאים בי. אני הייתי בהלם מוחלט, לא ציפיתי לזה. אני זוכרת שהגבתי בטלפון: 'מה באמת, אני?' ועד עכשיו אני מרגישה ככה, למרות שלאחרונה התחלתי יותר לעכל. אין יותר כבוד מזה, זה מדהים", סיפרה מאיה במהלך פסק זמן שהיא לקחה מהחזרות לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל.

"כל עוד יש אור שמש, גם היכן שיש מחסור במים"

מאיה לומדת במגמת מדעי הנדסה ויחד עם שותפה לפרויקט, אבישי טקטו, פיתחה מיזם שנועד לספק מים נקיים לשתייה, שיכול לשמש, לדבריה, למדינות בעולם השלישי. "חיפשנו בעיה שהיא קונקרטית ובוערת וככה הגענו למשבר המים. התחלנו לחקור את הנושא ומה אפשר לעשות איתו. ככה הגענו לפתח את הפטנט הזה", סיפרה. המתקן אותו ייצרו השניים הוא מערכת לטיהור מים המשתמשת בקרני שמש כדי לחטא מים ולהשמיד חיידקים, תוך חשיפת המים המזוהמים לאור אולטרא-סגול. בעיתונות העולמית, בה סוקרה ההמצאה של השניים בהרחבה, נכתב כי "מדובר בשיטת טיהור זולה וניידת שניתן להשתמש בה בכל בית, כל עוד יש אור שמש וכך ההמצאה תוכל לשמש גם היכן שיש מחסור חמור במים, כמו באפריקה".

צמד השמיניסטים זכו בתחרות מדענים צעירים, ייצגו את ישראל בתחרויות בינלאומיות, זכו לפרסום רב והשתתפו בדיונים אקדמאיים. למרות כל זאת, שומרת מאיה על צניעות. "אני עדיין מאוד מתרגשת, אני רק בת 17 וזה כבוד עצום", היא אומרת. "מאז שנולדתי יום העצמאות היה היום האהוב עליי בשנה ועכשיו זה מקבל גם משמעות חדשה, אישית, עבורי. אני מקבלת הרבה תמיכה גם מהסביבה, החברים שלי מפרגנים ממש וגם כל המשפחה מתלהבת ותהיה שם". באשר לאסון שאירע בהר הרצל בחזרות לטקס, היא אומרת: "זה נורא מה שקרה, מוות מיותר. כל האירוע השמח הזה ייצבע בצבעי האסון הזה. זאת שמחה מהולה בעצב".

בתגובה לשאלה האם תמשיך לעסוק במדע ובתחום המים כשתגדל, מאיה משיבה שעדיין מוקדם להגיד. "מאוד נהניתי מהפרויקט הזה, ויש לו חשיבות עצומה עבורי ואם אני אוכל לעזור איכשהו לאנשים בעולם באמצעות העבודה שלי זה יהיה הדבר הכי מדהים בעולם. אבל אני עוד צעירה ועוד יש לי מספיק זמן להחליט מה לעשות עם החיים שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully