וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: מכונית תופת ליד מטה ביטחוני בעיר חלב

ניר יהב ורויטרס

18.3.2012 / 14:33

התקפה שנייה ביממה נגד מנגנוניו של אסד: לאחר הפיגוע הכפול אתמול בדמשק, עוד פיגוע סמוך למטה "הביטחון הפוליטי" בעיר השנייה בגודלה במדינה. עד כה דווח על שלושה הרוגים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו)

יממה לאחר הפיגוע הכפול בבירה דמשק - התקפה נוספת נגד מטה ביטחוני בעיר גדולה בסוריה. הטלוויזיה הסורית דיווחה בצהריים (ראשון) כי מכונית תופת התפוצצה באזור מגורים בעיר חלב - העיר השנייה בגודלה במדינה, שבדומה לבירה דמשק, נותרה ברובה שקטה יחסית לאורך ההתקוממות העממית שסחפה את המדינה בשנה החולפת, ומוערך כי רוב תושביה תומכים בשלטון.

על פי הדיווחים הראשוניים בתקשורת הסורית הממלכתית, הפיצוץ אירע בין שני בניינים סמוך לבית ספר, כנסייה וסניף דואר בשכונת סולימנייה בעיר, אולם נועד לפגוע ככל הנראה במטה מנגנון "הביטחון הפוליטי" (מנגנון מודיעין שפועל נגד האופוזיציה) שנמצא גם הוא בסמיכות מקום. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי שלושה בני אדם נהרגו בפיגוע ו-25 נפצעו.

הזירה הסורית - כותרות אחרונות:
המלאכיות של אסד: הנשיא הסורי הקיף עצמו ביועצות
דיווח: ערב הסעודית תחמש את המורדים בסוריה
רוסיה ניצבת לצד סוריה: "הצהרות המערב רק מזיקות"

זירת פיגוע נגד מטה מנגנוני המודיעין בבירת סוריה, דמשק, 17 במרץ 2012. רויטרס
עשן מיתמר מעל זירת הפיגועים בדמשק, אתמול/רויטרס

כמו במקרים קודמים, מיד לאחר הפיגוע החלו חילופי האשמות בין השלטון לאופוזיציה. פעיל בחלב החבר ב"מועצה הלאומית הסורית", מסגרת-הגג של ארגוני האופוזיציה, טען בצהריים כי השלטון הוא שעומד מאחורי הפיגוע. "הפיצוצים האלה תמיד נעשים על ידי השלטון כדי לשכנע אנשים לא להצטרף למהפכה", אמר לרויטרס הפעיל שהזדהה בשם מרוואן. מנגד, בערוץ הטלוויזיה הממלכתי "סוריה-TV" קבעו כי "הטרוריסטים" אחראים לפיצוץ. "זו המתנה שלהם עבורנו", נאמר בדיווח, על רקע שידור צילומי זוועה של גופות מפיגועים קודמים. "טביעות אצבעותיהם ניכרות בכל מקום".

סוריה: קטאר וסעודיה אחראיות לפיגועים

הפיצוץ מגיע יממה אחת בלבד לאחר שני פיצוצים קטלניים שאירעו בעיר הבירה בהם נהרגו 27 בני אדם. שתי מכוניות תופת שהתפוצצו - האחת בסמוך לכיכר ג'מארוק והשנייה באזור שמחבר בין אזור בגדד לשכונת כסאע - גרמו נזק רב לאזור ולכ-100 פצועים. לטענת כלי התקשורת הממלכתיים, בפיצוצים נהרגו אזרחים לצד אנשי כוחות הביטחון.

הבוקר נמשכים חילופי ההאשמות בין משטר אסד לאופוזיציה גם לגבי האחריות לפיצוצים הקטלניים אתמול. בכיר במחתרת העריקים "הצבא הסורי החופשי" טען היום כי המשטר הוא זה שעומד למעשה מאחורי הפיגועים, במטרה להכפיש את המורדים. "זה המשחק של המשטר", הסביר עמר אל-וואווי בראיון ל-CNN. "הם מבצעים פיגועים כאלה מפעם לפעם כדי לקבל עוד תמיכה בינלאומית וחמלה. הם מנסים להוכיח לעולם שהם נלחמים נגד כנופיות חמושות, אך המציאות היא שהם אלו שמבצעים את כל ההרג".

הלוויה של הרוג מאש כוחות הביטחון בעיר אידליב שבצפון סוריה, 15 במרץ 2012. רויטרס
הלוויה של הרוג מאש כוחות הביטחון, בסוף השבוע בעיר אידליב/רויטרס

מנגד, האשימו העיתונים הסורים את קטאר וערב הסעודית באחריות לפיגוע הכפול. בביטאון המשטר, "א-ת'אוורה", נכתב בעמוד הראשון כי "הטרור של חמד (השייח חמד בן ח'ליפה א-ת'אני, אמיר קטאר - נ.י) וסעוד (שר החוץ של ערב הסעודית, סעוד אל-פייסל - נ.י) הוא לא הפעם הראשונה שבה הם מפגינים את איבתם נוטפת הדם כלפינו. הרי שמענו את הקריאות שלהם (לחמש את המורדים - נ.י)". בעיתון "אל-בעת'", הנחשב לבטאון המפלגה השלטת בסוריה, נכתב הבוקר כי הפיגועים "שבוצעו על ידי טרוריסטים, קיבלו סיוע בנשק ובכסף מגורמים מבחוץ".

הפגנת אופוזיציה בדמשק פוזרה באלימות

במקביל, נמשך ההרג גם באזורים נוספים בסוריה. רשת "אל-ג'זירה" דיווחה היום מפי גורמי אופוזיציה כי 15 חיילי צבא סוריה נהרגו מאש לוחמי "הצבא הסורי החופשי" באזור אידליב הצפוני, סמוך לגבול הטורקי. מנגד, דיווחה האופוזיציה על 16 הרוגים היום מאש כוחות הביטחון, רובם גם כן באזור אידליב. עוד דיווחה היום האופוזיציה כי יותר מ-50 חיילי צבא סוריה ערקו לשורות המורדים בעיר הצפון-מזרחית דיר א-זור, באזור הכורדי. על פי הדיווחים, במקום מתנהלים קרבות קשים בין צבא סוריה לבין המורדים, בהם נמנו עד כה ארבעה הרוגים. בעיר הדרומית דרעא, דווח היום כי המורדים הצליחו לפוצץ גשר ששימש כנתיב אספקה לכוחות צבא סוריה שצרו על העיר.

גם בפרברי הבירה דמשק מדווחים היום פעילי אופוזיציה על פשיטות של הצבא נגד ריכוזי מתנגדי המשטר. בעיר עצמה, נערכו היום טקסי זיכרון להרוגי הפיגועים אתמול, כשבמקביל התארגנה סמוך למקום הפיגועים גם הפגנה של כ-200 פעילי אופוזיציה, שקראו קריאות "העם רוצה להפיל את השלטון" - ופוזרו באלימות. "בתחילה, כשהמפגינים קראו קריאות נגד אלימות, המשטרה לא התערבה", סיפר ראמי עבד א-רחמן מארגון זכויות האדם הסורי, "אולם ברגע שהחלו לקרוא קריאות נגד השלטון, השוטרים הסתערו על האנשים והחלו להכות אותם באלות".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

זירת פיגוע נגד מטה מנגנוני המודיעין בבירת סוריה, דמשק, 17 במרץ 2012. רויטרס
אזור מטות המודיעין בדמשק, לאחר הפיגוע אתמול/רויטרס
  • עוד באותו נושא:
  • סוריה
  • חלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully