וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרכי אביו: הטקטיקה של קים חילצה הישג מארה"ב

ד"ר אלון לבקוביץ

1.3.2012 / 12:44

מה למדנו על מנהיג צפון קוריאה הצעיר מההסכם האחרון? הוא זכה בסיוע נחוץ, אך לא באמת ויתר על הגרעין - שימשיך להוות קלף מיקוח. ואולי בעצם הוא רק ממלא את הוראות דודו?

עם מותו של קים ז'ונג-איל, מנהיגה הנצחי של צפון קוריאה, בדצמבר 2011, התעורר החשש במדינות האזור שבנו, קים ז'ונג און, יתקשה למלא את מקומו כמנהיג המדינה בהצלחה. דאגות אלו גברו לנוכח הניסיון המועט שהיה לו, ותקופת הלימוד הקצרה לצד אביו, מורו ורבו. בכדי לסייע לבנו לשלוט ביד רמה, מינה קים האב, כשנה לפני מותו, מספר קרובי משפחה (בהם בולטים הדודה והדוד) ובכירים בצבא ובמפלגה הקומוניסטית, בכדי שיוכלו לסייע לבנו בבוא היום. האם ההסכמה האחרונה עם וושינגטון, על הקפאת תוכנית הגרעין והטילים של פיונגיאנג, יכולה ללמד אותנו משהו על המנהיג החדש?

זמן קצר לאחר מות סבו של קים ז'ונג-און, מייסד צפון קוריאה קים איל-סונג, ב-1994, הגיע אביו, קים ז'ונג-איל, להסכם עם ארה"ב בדבר הקפאת תוכנית הגרעין. ההסכם נחתם למרות החששות שקים ז'ונג-איל איננו יכול לקבל החלטות קרדינליות זמן קצר לאחר מות אביו. כעת נראה שגם קים ז'ונג-און הולך באותה דרך, ומגיע להסכמה עם ארה"ב זמן קצר לאחר הלוויית אביו.

ובכל זאת, תמיד קיים חשש שפיונגיאנג מוכנה לעשות ויתורים שאינם מאיימים על תוכנית הגרעין שלה, המשמשת כהרתעה מול ארה"ב וכקלף מיקוח למיקסום ההישגים במשא-ומתן. אם למד קים ז'ונג-און מספר שיעורי טקטיקת מו"מ אצל אביו, ניתן לשער שהמחיר שהוא ישלם יהיה נמוך יותר מהרווחים שיפיק מחידוש המגעים - 240,000 טונות מזון, להן זקוקה צפון קוריאה בדחיפות בשל משבר כלכלי ובעיות בחקלאות. בתמורה, קים רק "מקפיא" את תוכנית הגרעין, אך לא מבטל אותה - ולפי כל ההערכות, בידי פיונגיאנג יש כבר עתה ארסנל גרעיני מבצעי וזמין של חמש או שש פצצות. על העוצמה הזו שומר קים להמשך המשא ומתן.

העולם מברך על הכרזת צפון קוריאה: "צעד מעודד"

צילום לוויין של הכור הגרעיני ליד יונגביון, צפון קוריאה, יוני 2007. Space Imaging Asia, File, AP
צילום לווין מ-2007 של הכור הגרעיני ליד יונגביון/AP, Space Imaging Asia, File

לדוגמה, הממשל האמריקאי ציין שפיונגיאנג התחייבה לאפשר ביקור של נציגי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) בכור הגרעיני ליד יונגביון, במטרה לבדוק שלא ניתן להפעילו מחדש. אם הממשל הצפון קוריאני הפסיק להפעיל את הכור והחל תחת זאת להעשיר אורניום באמצעות צנטריפוגות, כי אז ביקור הפקחים איננו מהווה עלות גבוהה ביחס למזון הרב שקוריאה הצפונית תקבל.

שיעור נוסף שכנראה למד מאביו עוסק בתרגומים והבנת הנקרא. פיונגיאנג נטתה לעיתים לתרגם את ההסכמים שחתמה עם ארה"ב בצורה שונה מוושינגטון. לאור זאת, ניתן לצפות כי יישום ההסכם על ידי פיונגיאנג יהיה שונה ממה שארה"ב ובעלות בריתה מצפות. יש להמתין ולראות מהו ההסכם המדויק שהסכימו שני הצדדים, ואיך כל צד מגדיר את ההישגי ההסכם. הרי השטן נמצא בפרטים הקטנים - ולפיונגיאנג יש טקטיקה ידועה לנצל זאת לטובתה.

קים ז'ונג און ישלוט יחד עם דודו והצבא. רויטרס
מי מקבל את ההחלטות? קים הבן לצד דודו, ג'אנג סון-תאק, בהלוויית קים ז'ונג-איל/רויטרס

לסיכום, ניתן לומר שקים ז'ונג און עבר את השיעור הראשון בהצלחה. יש לקוות שסדקים בהנהגה הצפון קוריאנית ידליפו מידע נוסף שבאמצעותו נוכל להבין האם היה זה קים ז'ונג און שקיבל את ההחלטה, או אולי הדודה והדוד.

ד"ר אלון לבקוביץ מלמד בחוג ללימודי אסיה והמזרח הרחוק באוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully