וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני הנשים והגברים יאבקו על סעיף המשמורת בכנסת

ענת שלו

6.2.2012 / 0:10

ועדות הכנסת ידונו במסקנות ועדת שניט שבחנה את סוגיית סעיף חזקת הגיל הרך לגבי האחריות ההורית בגירושין והמליצה לבטלו. ארגוני הגברים מברכים. ארגוני הנשים: החלטה אומללה

הסעיף השנוי במחלוקת אודות ביטול חזקת הגיל הרך, אשר כיום מוענקת אוטומטית לנשים, צפוי לעמוד היום (שלישי) במרכזו של דיון במסקנות ועדת שניט, אשר בחנה ההיבטים המשפטיים של האחריות ההורית בגירושין, בכנסת. הדיון ייערך במשותף לוועדה למעמד האישה ולוועדה לזכויות הילד, וישתתפו בו יו"ר הוועדה, פרופ' דן שניט, ארגוני נשים וארגוני גברים - אשר צפויים להיאבק אלה באלה על סעיף המחלוקת.

על פי החוק הנוכחי, נתונים ילדים עד גיל 6 למשמורת אצל אמם באופן אוטומטי, אלא אם בית המשפט קבע אחרת. הוועדה, אשר פעלה החל משנת 2006 ועד השנה שעברה, המליצה לבטל סעיף זה, כך שבכל מקרה בו לא הגיעו ההורים להסכם, יידון עניינו בבית הדין לענייני משפחה.

בארגוני הנשים טוענים כי מדובר בהחלטה "אומללה", שתגרום קשיים נפשיים לילדים וקשיים כלכליים להם ולאמותיהם. "בפועל הנשים הן המטפלות. ההחלטה עשויה לגרום לאבות להתחמק מתשלומי מזונות במידה והם מקבלים יותר שעות איתם, והאימהות והילדים יוותרו עניים", אומרים בארגונים. ביקורת נוספת שהביעו הארגונים היא על כך שהניסיון להגיע להסכמה בין ההורים הגרושים וההליך המשפטי המלווה עשוי להסב נזק לכל הצדדים המעורבים. ארגוני הגברים, מצדם, מברכים על ההחלטה ומביעים שביעות רצון מדברי הוועדה, לפיהם יש להסתכל בהיבט שוויוני יותר על הטיפול בילדים נוכח החברה המשתנה.

ארגוני הנשים, בהם ויצ"ו ונעמ"ת העבירו אמש מכתב דחוף לקראת הדיון ליו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) וליו"ר הוועדה למעמד האישה, ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד), בו כתבו כי "ביטול חזקת הגיל הרך תרחיב את שדה הקרב בעת הגירושין על גבם של הילדים". כמו כן ציינו כי "מהניסיון המצטבר בשטח עולה חשש כבד כי במקום להעמיק את מעורבות האבות בחיי ילדיהם יתרחש ההפך הגמור. ביטול החזקה יביא לריבוי דיונים, הארכה והרחבה של הסכסוך בעת גירושין, תוך פגיעה בילדים, ועשויה אף להוות אמצעי סחיטה כלכלי וקלף מיקוח בידי אבות במסגרת הגירושין, כי חלוקת הזמנים תהפוך לאמצעי להקטנת תשלומי המזונות. בעוד שמי שבפועל מטפל בילדים (לפי נתוני הלמ"ס ב- 97.5 אחוז מהמקרים) הן הנשים".

מנגד עומדים ארגוני הגברים, ביניהם אבות גרושים, שדולת הגברים בישראל ועמותת זכויות הגבר במשפחה, אשר כאמור מברכים על השינוי המיוחל. המצב המתואר במכתב ארגוני הנשים אינו דומה לזה של ערן (שם בדוי), אב המטפל בילדיו ומרוצה ממסקנות הוועדה. "אני הורה לשלושה ילדים מקסימים, ומזה ארבע שנים אני גרוש ומגדל אותם. חלק ניכר מהתקופה הנ"ל גידלתי אותם בעצמי, כאשר אשתי לשעבר נסעה להשלים את לימודי הפוסט דוקטורט שלה בחו"ל", סיפר. לדבריו, "גם היום מתנהל מאבק על המשמורת בינינו, כשאני עושה מאמצים גדולים לגדל את ילדיי על הצד הטוב ביותר ולהקטין את הנזק של פירוק התא המשפחתי. עכשיו, יש לילדים זמנים שווים בבתים של שני ההורים, בתים חמים ואוהבים לכל דבר ועניין".

לצד זאת ציין כי "אני מייצג רק את עצמי, אך לדעתי היום יש יותר ויותר אבות כמוני. החברה השתנתה ולא בכדי החליטה ועדת שניט את שהחליטה. ארגוני הנשים מראים את הנשים החלשות, שאכן זקוקות לכל הגנה שיעניקו להן המוסדות, אך חבל שבשם המקרים הקיצוניים פוגעים בכלל האוכלוסייה ובזכותם של הילדים לשתי דמויות הוריות משמעותיות: האם והאב, שווה בשווה".

נאמן תומך: ילדי גרושים לא יועברו אוטומטית לאמהותיהם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully