וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייס ה"סופרטנקר" מתגעגע לישראל - וגאה בהצלחתו

30.11.2011 / 12:03

לפני שנה צלצל הטלפון בביתו של קליף הל בטקסס, ותוך זמן קצר הוא המריא למשימה המשמעותית ביותר בקריירה שלו: כיבוי השריפה בכרמל. בריאיון לוואלה! חדשות, הוא מבטיח: נשמח לעזור שוב

מדינה שלמה עצרה את נשימתה לפני שנה, כשנחת בשדה התעופה בן גוריון ה"סופרטנקר", מטוס הענק של חברת EVERGREEN, שבא לישראל לסייע בכיבוי שריפת הענק שפרצה בכרמל, בה נספו 44 בני אדם ולמעלה מ-15,000 אזרחים פונו מבתיהם.

ה"סופרטנקר" הוא מטוס בואינג מסוג 747-200 שעבר הסבה לכיבוי שריפות, ועל סיפונו קפטן ושלושה אנשי צוות נוספים. המטוס מסוגל לפזר לאורך שני קילומטרים "קו הגנה נגד אש", המורכב ממעט יותר 80 אלף ליטרים של מים או חומרים מעכבי בערה. לפיכך, זכה לכינוי "מטוס הכיבוי הגדול בעולם".

זמן קצר לאחר שנחת המטוס בישראל, יצא הקפטן, קליף הל, לתדלוק והעמסת חומרים כדי למנוע את התפשטות האש בהר הכרמל, לצד עשרות מטוסי כיבוי מהארץ ומכ-20 מדינות שסייעו לה. את הגיחות מעל מוקדי השריפה, עשה הל כשהוא מלווה בתת אלוף עדן אטיאס, לשעבר מפקד בסיס נבטים של חיל האוויר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין זו אגדה: שירותי כיבוי השריפות של חברת "אברגרין" מוצעים בגוגל לכל דורש/מערכת וואלה, צילום מסך

מאז אסון הכרמל הפך ה"סופרטנקר" למטבע לשון בחברה הישראלית, סימן לעוצמה והשפעה מהירה. עלות יום עבודה של המטוס למשלם המסים נאמדה ביותר ממיליון שקלים.

הל (53), קברניט המטוס, נשוי, אב לשתי בנות וסב לנכד, סיפר בריאיון לוואלה" מביתו בטקסס כי משימת הכיבוי בכרמל היוותה שיא בקריירה שלו כטייס. "לעולם לא אשכח את הטיסה הזו, ולעולם לא אשכח את המשימה שהוטלה עלינו. האנשים היו נחמדים מאוד והאווירה הייתה טובה", העיד בהתרגשות.

הוא ישב בבית כשהטלפון הזעיק אותו למשימה. מעבר לקו, הודיעו לו מחברת EVERGREEN שיש משימת כיבוי דחופה - שריפת ענק בישראל. הוא כבר ביקר בארץ בעבר, אך רק לצורך העברות מטען קצרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קפטן קליף הל עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, נובמבר 2011. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
גם ראש הממשלה נתניהו זכה לביקור בתא הטייס. הקברניט קליף הל, משמאל/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

"את הרגע הזה אני זוכר היטב", הוא מספר. "מיד אחרי שקיבלתי את הטלפון, הודיעו לי על הטיסה, ומיהרתי לארוז. נסעתי לשדה התעופה ומשם טסתי לאריזונה כדי להגיע למטוס, הבנו שצריכים אותנו בדחיפות. משם טסנו עם ה'סופרטנקר' לניו יורק, כי השדה באריזונה מאוד קטן, והיינו זקוקים לכמות גדולה של דלק כדי לטוס מארצות הברית לישראל ללא עצירות, במהירות הגדולה ביותר שאנחנו יכולים".

השתתפת בעבר בכיבוי שריפות בסדר גודל דומה?
"פעלנו לכיבוי שריפות בארצות הברית, בספרד ובמקסיקו. זו שריפה טיפוסית בהשוואה לשריפות הגדולות שאנחנו רואים בקליפורניה. השריפה היתה גדולה גם בטווחים, והטיפול שלנו, ושל שאר המטוסים, היה מאוד חשוב בגלל הקרבה של בתים רבים לשריפה הענקית. אך אנשים רבים היו בסכנה - וזה לא היה טיפוסי למה שאנחנו רואים בקליפורניה".

היה קושי מיוחד בהשתלטות על השריפה, שהתפשטה מיום ליום?
"אנחנו רגילים לשריפות מהסוג הזה, אבל חשוב לציין שקיבלנו המון עזרה מהצבא הישראלי, שעשה את המשימה לקלה יותר עבורנו. השליטה של חיל האוויר הישראלי במרחב האווירי היתה מושלמת. הם עשו עבודה מצוינת בסימון מוקדי האש, ובשליטה במטוסים באזור. לא היתה לנו בעיה למקד את הפעולות שלנו, וזה היה מאוד מרשים".

"הקושי הוא באופן שבו אתה נכנס לפעול באזור השריפה, ואיך שאתה יוצא ממנה בידיעה שיש לך עוד כלי טיס באזור, שעסוקים כולם בכיבוי השריפה במוקדים שונים באותו אזור. זה מאוד מסוכן, וזה יכול להיות בעייתי ומורכב, כמו לנחות בשדה תעופה ללא מגדל פיקוח. חיל האוויר הישראלי עשה לנו את המשימה מאוד קלה ומהירה, לכן היינו ממוקדים ומהירים".

שריפה בכרמל, היום הרביעי. רויטרס
הסופרטנקר נאלץ לפעול בשטח אווירי מצומצם לצד עשרות מטוסים נוספים/רויטרס

אחרי יומיים, הושגה שליטה על האש, והופסקו פעולות הכיבוי מהאוויר. האם התבקשתם לתת יעוץ נוסף לגבי שיטות הפעלה של כלי טיס, או לקראת גיבוש מסקנות של כיבוי שריפות מהאוויר?
"היה לנו תדריך אחרי השריפה בשיתוף חיל האוויר הישראלי. דיברנו במשך מספר ימים, בעיקר בנושא תובנות בנוגע לשריפה. הסברנו את מה שאנחנו יודעים, ועל ומה שהיה לנו חשוב להדגיש".

בישראל נמתחה ביקורת חריפה על הממשלה ועל האחראים לטיפול בשריפה, בין היתר בשל העובדה שלא הזמינו את ה"סופרטנקר" מיד עם הדיווח הראשוני על שריפת הענק.

"אני לא יודע להתייחס לטענות או לביקורת. כל מה שאני יודע לומר הוא שהגענו כמה שיותר מהר לישראל, ברגע שקראו לנו. אני חושב שהיינו מאוד יעילים בהתמודדות עם השריפה, כדי להרחיק את האש מהאזורים המיושבים ולעצור את האש מלהתפשט ולפגוע בבתי אזרחים. היינו מאוד יעילים".


אחרי האסון, צה"ל הקים טייסת כיבוי ורכש שמונה מטוסי כיבוי. מה דעתך על היוזמה?

"מטוסים קטנים יכולים להיות מאוד יעילים לטיפול בשריפות קטנות. הם מהירים, וכמו שאנחנו רואים אותם בארצות הברית, הם נותנים מענה מהיר, ומונעים משריפות להתפשט. ה'סופרטנקר' הוא מטוס מסוג ייחודי, למענה רחב יותר, ובעל עוצמה להתמודד עם שריפות גדולות יותר".

טקס חנוכת טייסת כיבוי בשדה דוב, מאי 2011. נמרוד סונדרס
אחד ממטוסי הכיבוי החדשים של חיל האוויר. קטן ויעיל/נמרוד סונדרס

אחרי יומיים של פעולות כיבוי, נותר הל בישראל שבועיים נוספים, וסייר בארץ עם שלושת אנשי הצוות שלו. בין היתר, טיילו בירושלים ובתל אביב, בהמתינם למשימה הבא. "אני מצטער שהשריפה התרחשה" אמר אז. "הלוואי שהיינו גרים קרוב יותר, אבל מצד שני, אני שמח שיצא לנו לעזור. נשמח לעזור לחברים שלנו שוב. אתם חברים שלנו בכל צורה".


שנה לאסון הכרמל - סיקור מיוחד
איפה עומדת כיום הרפורמה בכבאות?
התיק נגד החשודים בהצתת האש נסגר
טיוטת דו”ח המבקר: "שורת מחדלים"

לפנייה לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully