וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צה"ל מסייע להרחבת אפרת?

יהושע בריינר

30.11.2011 / 11:21

צה"ל צפוי להיענות לבקשת המתנחלים ולהכריז על שטח הסמוך לאפרת כעל "חווה חקלאית", צעד שיאפשר נוכחות בשטח. למרות איסור הקמת מבני קבע, בשלום עכשיו אומרים כי זוהי שיטה מוכרת

לראשונה מזה שש שנים צפוי צה"ל להכריז על שטח של כ-300 דונמים בגוש עציון כעל "חווה חקלאית", דבר שצפוי לסייע למתנחלים לצורך שימור השטח לטובת פיתוח והרחבה עתידיים של ההתנחלות אפרת, כך נודע לוואלה! חדשות. ההכרזה על השטח כ"חווה חקלאית", הגיעה לאחר שהוגשה בקשה בנושא על ידי תושבי אפרת, המעוניינים בכך שתהיה נוכחות יהודית על הקרקע, זאת על אף שלא ניתן לבנות בה מבני קבע בשלב זה.

מדובר על אזור המכונה "גבעת העיטם" ששטחו הוא 1,700 דונמים, הוכרז ב-2009 כאדמות מדינה וקיימת תכנית מתאר לבניית 2,500 יחידות דיור במקום. בעקבות כך הגישו אז 13 פלסטינים תושבי הכפר ערטיס הסמוך עתירה לבג"ץ נגד ההכרזה, ובמקביל פעלו באפרת, הנחשבת לאחת ההתנחלויות הגדולות ביהודה ושומרון, להכריז על 300 דונמים מהשטח, שנרכשו על ידי חברת "הימנותא", חברת בת של קק"ל, בשנת 1996 כעל "חווה חקלאית". לוואלה! חדשות נודע כי בצה"ל מתכוונים להיעתר לבקשתם של המתנחלים, מה שיביא את אלוף פיקוד המרכז, אבי מזרחי, לאשר את הקמת החווה החקלאית באופן שיאפשר לתושבי אפרת לעבד את האדמה במקום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תושבי אפרת מעוניינים שתהיה נוכחות יהודית על הקרקע ב"גבעת העיטם", זאת על אף שלא ניתן לבנות בו מבני קבע בשלב זה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשלב זה נראה כי האישור שיינתן לא יאפשר לינת לילה בשטח, כלומר, תיאסר הקמת מבנים במקום. אולם לדברי גורמים המעורים בנושא, מטרת הקמת החווה היא להימנע ממחלוקות מול הפלסטינים על שטחים שנרכשו בצורה רשמית על ידי קק"ל. לטענת המתנחלים, פלסטינים תושבי האזור מנסים להשתלט על אדמות "גבעת העיטם" על ידי נטיעות וסלילת דרכי עפר, ומידי מספר חודשים מקיימים המתנחלים במקום נטיעות משלהם על מנת להראות נוכחות בשטח.

בתנועת שלום עכשיו לעומת זאת, טוענים כי שיטת אישורים ל"חוות חקלאיות" הינה שיטה מוכרת, במסגרתה הצבא והמתנחלים פועלים להקמת התנחלויות חדשות. הפעם האחרונה שבה ניתן אישור לחווה שכזאת הייתה ב-2005, אז הוקמה "חוות עינות קדם" המכונה גם החווה של עומר, הסמוכה לקיבוץ ייטב שבבקעת הירדן. היישוב מבואות יריחו הוגדר גם הוא בתחילה כ"חווה חקלאית", כשבשנת 1999 ניתן אישור להקמת חווה בשם "חוות אקלום". בתחילה הוגדר המקום כחווה לצורך ניסויים חקלאיים, וכיום מתגוררות במקום 25 משפחות. במקביל גם ניסו מספר מאחזים לקבל אישורים ל"חווה חקלאית", כך למשל שדה בועז שבגוש עציון וגבעות עולם הסמוך לאיתמר, אולם הבקשות לא אושרו.

"החוות החקלאיות הן שיטה ידועה של המדינה להקמת התנחלויות חדשות, תחילה דרך נוכחות יהודית ולאחר מכך דרך הפיכתן ליישוב", אומרת ראש צוות המעקב אחר התנחלויות בשלום עכשיו, חגית עופרן, "במקרה של 'גבעת העיטם', כבר ידוע כי קיימת תכנית גדולה ומשמעותית של בניית 2,500 יחידות דיור שנועדו להכפיל את אפרת ו'החווה החקלאית' היא הצעד הראשון בדרך לשם". עוד ציינה עופרן כי "אין זה משנה אם מדובר בקרקעות שהוכרזו כעל אדמות מדינה או אם מדובר בשטח שנרכש על ידי קק"ל. הכפלת גודלה של אפרת תפגע באופן ממשי בכל סיכוי להגיע להסדר עתידי עם הפלסטינים ולתוכנית בנייה במקום תהיה השלכה משמעותית על עתיד המדינה".

מנגד, באפרת תומכים בהקמת "החווה החקלאית". "מדובר בקרקעות השייכות למדינה ולקק"ל, שבהם מתקיימות מדי יום פלישות בלתי חוקיות של ערבים המבקשים להפכם לקרקע פלסטינית", אמר ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, "החווה החקלאית ממוקמת במקום שאין לגביו כל טענה משפטית או הליך משפטי כלשהו. כעת מגיעה דרישה חצופה של השמאל הקיצוני, אשר בעזות מצח דורשים שאדמות מדינה אלה ימסרו דווקא לפלסטינים". רביבי הוסיף כי "עופרן וחבריה יודעים היטב כי אם הפלסטינים יקבלו את זכות השימוש באדמות מדינה, לא ניתן יהיה בעתיד להוציא אותם משם. מצער לראות כיצד בכל פעם השמאל הקיצוני מעדיף לעמוד לצדם של הערבים במאבקם הלאומני כנגד העם היהודי השב לנחלת אבותיו".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בימים אלה נבחנת בקשתה של המועצה המקומית אפרת בנוגע להקמת חווה חקלאית באזור הידוע כ'גבעת העיטם'. הבקשה מתייחסת לשטח בבעלות חברת 'הימנותא' בגודל של 309 דונמים. בשלב זה ניתנו הנחיות להמשך בחינת הבקשה בהקשרים של אבטחת המקום ובחינת דפוסי הנוכחות בו, תוך שמירה על הסדר הציבורי".

עוד באותו נושא:
צפו: פלסטינים מחבלים במערך ההגנה של התנחלות
המתנחלים לוחצים: הכשרת המאחזים או הפלת נתניהו
דו"ח באו"ם: "עלייה של 40% באלימות מתנחלים"

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully