וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בבלרוס: הנשיא לוקשנקו צפוי לנצח

"הרודן האחרון באירופה" צפוי להיבחר לכהונה רביעית, לנוכח פיצול קולות האופוזיציה בין תשעה מועמדים. המועמדים טענו כי השלטון הגביל אותם, וקראו להפגין נגד "העדר הליך דמוקרטי"

אזרחי בלרוס יצאו הבוקר (ראשון) לקלפיות כדי להצביע במערכת הבחירות הרביעית לנשיאות בהיסטוריה של המדינה. לפי ההערכות, הנשיא המכהן אלכסנדר לוקשנקו, הנחשב לרודן האחרון באירופה, צפוי לנצח בקלות ולהיבחר לכהונה רביעית של חמש שנים. באופוזיציה טוענים כי לבחירות אין ערך דמוקרטי.

מול לוקשנקו מתמודדים תשעה מועמדים שונים מהאופוזיציה, בהם איש עסקים ומשורר. רובם לא מוכרים אפילו לציבור בבלרוס, מצב שנוצר לאחר שהאופוזיציה לא הצליחה להתגבש סביב מועמד מוסכם אחד. למרות זאת, המועמדים טוענים כי תוצאות הבחירות נקבעו מראש, ושבעה מהם קראו לאזרחים לצאת ולהפגין הערב נגד "העדרו של הליך דמוקרטי" בכיכר המרכזית במינסק.

במערכת הבחירות האחרונה אמנם נהנתה האופוזיציה מחופש יחסי - ככל הנראה במסגרת מאמציו של לוקשנקו להתחבב על מדינות האיחוד האירופי - ולכל מועמד אף ניתנו 30 דקות לנאום בטלוויזיה הממלכתית. עם זאת, המועמדים טוענים בין היתר כי במהלך מערכת הבחירות לא איפשרו להם הרשויות לקיים עצרות במקומות ציבוריים.

משקיפים בינלאומיים פסקו בעבר כי הבחירות שנערכו במדינה ב-2001 וב-2006 לא עמדו באמות מידה דמוקרטיות (בניגוד לאלו של 1994, שבהן נבחר לוקשנקו). הם טרם פסקו לגבי הבחירות הנוכחיות.

לוקשנקו בן ה-56 אוחז במושכות השלטון ביד ברזל מאז הבחירות הראשונות שנערכו במדינה הענייה בת 10 מיליון התושבים ב-1994, בין היתר בזכות גיבוי מהשכנה הגדולה רוסיה. באחרונה אמנם הצטננו היחסים בין לוקשנקו לקרמלין, על רקע מאמציו להדק את קשרי המדינה עם האיחוד. עם זאת, בשבוע האחרון נראה היה שהקשרים בין מינסק למוסקבה התחזקו מחדש, עם חתימתם של הסכמי נפט וגז חדשים.

מברקי ויקיליקס שנחשפו בסוף השבוע האחרון גילו כי דיפלומטים אמריקאיים קבעו בעבר שלוקשנקו הוא "ללא ספק אדם מופרע", וכי "בכוונתו להישאר בשלטון ללא הגבלת זמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully