וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: חמינאי עצר מהלך בפרלמנט להדחת אחמדינג'ד

שיא חדש בביקורת הפנימית על השלטון בטהרן: חברי פרלמנט מהמחנה השמרני המתון הספיקו לאסוף 40 חתימות להדחת הנשיא, בטענה ש"פעל בניגוד לחוק" - לפני שהמנהיג העליון התערב

בקיעים הולכים ומתרחבים בצמרת האירנית ועמם ביקורת חסרת תקדים על הנשיא: חברים בפרלמנט האירני יזמו בימים האחרונים מהלך להדחתו של מחמוד אחמדינג'ד, אך משכו אותו ברגע האחרון, בהוראתו של המנהיג העליון, עלי חמינאי. הפרשה דווחה אתמול (שני) בכמה עיתונים באירן, ודיווחים אלו צוטטו הבוקר ב"וול סטריט ג'ורנל".

לפי הדיווחים, ארבעה חברי פרלמנט בולטים מהמחנה השמרני המתון (בניגוד למחנה השמרני הקיצוני שעליו נמנה הנשיא) החלו באחרונה לאסוף את 74 החתימות הדרושות (מתוך 290 חברי המועצה) כדי לכנס את הפרלמנט לדיון בהצעה להדיח את הנשיא. אחד מהם, ראש ועדת התקציב מוסא רזה סרוואטי, אף אמר כי 40 מחברי הבית כבר חתמו על העצומה.

העילה להדחה, על פי יוזמי המהלך, היא 14 מקרים שונים שבהם, לטענתם, הפר הנשיא את החוק - בכך שפעל בתחומים שונים ללא השקיפות הנדרשת וללא אישור המחוקקים. בין היתר, הואשם הנשיא ביבוא לא חוקי של נפט וגז, ובמשיכת מיליוני דולרים מהרזרבות הלאומיות ללא אישור.

פעם ראשונה בהסטוריה

מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה של הרפובליקה האיסלמית שחברי פרלמנט יוזמים מהלך להדחת הנשיא. החוקה האירנית מאפשרת לפרלמנט לבצע מהלך כזה, אך הדחתו הסופית של הנשיא מותנית באישורו של המנהיג העליון, חמינאי.

ברקע למהלך, ביקורת הולכת וגוברת על אחמדינג'ד מבית בשל תוכניתו לצמצם את סבסוד הדלק בשוק המקומי, עקב הסנקציות הבינלאומיות. ביקורת זו הובילה לצעדים שונים של המשטר בשבועות האחרונים להצרת צעדיה של האופוזיציה.

מלבד זאת, המהלך נועד להוות תגובה להחלטה שקיבלה בשבת "המועצה העליונה לאבטחת האינטרסים של המשטר" - מועצה של חכמי דת שמפקחת על החקיקה בפרלמנט - לגזול סמכויות שונות מהפרלמנט ולהעבירן לידי הנשיא. רבים מחברי הפרלמנט התרתחו על כך, ואתמול סערו הרוחות בפרלמנט כשהנושא עלה לדיון.

ומה יהיה עם הגרעין?

מאז בחירתו ב-2006, סבל אחמדינג'ד מחיכוכים רבים עם הפרלמנט, והמחלוקות הלכו והתרחבו במהלך כהונתו השנייה. בין היתר, סירב הפרלמנט לאשר שמונה מהשרים בממשלתו. גם במקרה הזה התערב חמינאי, ובסופו של דבר נמצאה פשרה שאיפשרה את מינויים של שלושה מהשרים. אחמדינג'ד אף כתב בזמנו מכתב לחמינאי, בו התלונן שהפרלמנט מערים מכשולים בפני שלטונו. אחת הדמויות שמתבלטות כאופוזיציוניות לנשיא הוא יו"ר הפרלמנט עצמו, עלי לריג'אני.

אתרי אינטרנט ובלוגים של האופוזיציה הרפורמיסטית קראו אתמול לחברי הפרלמנט לא להישמע להוראתו של חמינאי, וכפי שביטא זאת בלוגר אחד שצוטט ב"וול סטריט ג'ורנל" - "לפעול באופן עצמאי למען טובתו של הציבור".

בכל מקרה, יש נושא אחד שכל המחנות באירן תמימי דעים לגביו: זכותה של המדינה להמשיך ולפתח את תוכניתה הגרעינית. בקרוב, ב-5 בדצמבר, צפויות להתחדש השיחות בנושא זה בין אירן לקהילה הבינלאומית, וללא קשר לזהותו של הנשיא, האירנים יגיעו לשיחות אלו מאוחדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully