וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבן נותר לגסוס בשל סדר עדיפויות לקוי"

יהושע בריינר

30.6.2009 / 7:00

משפחתו של סמ"ר קובי סמילג שנהרג במלחמת לבנון השנייה דורשת להדיח את מפקדו, לאחר שדו"ח קבע שהמפקד העדיף להתרכז בלחימה בבינת ג'בל, מאשר לפנות את סמילג מהמקום

"ייתכן וניתן היה להציל את חייו של קובי סמילג", כך קובע דו"ח חדש שערך מפקד המכללות הצבאיות האלוף גרשון הכהן בעקבות נסיבות מותו של סמ"ר קובי סמילג ז"ל מרחובות, שנהרג במהלך מלחמת לבנון. התחקיר, שנערך על פי דרישת משפחתו של סמילג, מעלה שאלות קשות בעניין סדר העדיפויות של מפקדים במהלך מלחמת לבנון השנייה בעניין חילוץ פצועים. סמילג נהרג במהלך הקרבות בבינת ג'בל כאשר הטנק בו שירת כתותחן נפגע, והוא עצמו נותר פצוע בשטח למשך שעות ארוכות. על פי התחקיר, העדיף הסגן מפקד הגדוד רס"ן ארי מיכלסון, שקיבל אחריות לאירוע לאחר שמפקדו נפגע, להתרכז במשימת הלחימה והחיפוי לכוחות החי"ר שלחמו בבינת ג'בל, מאשר לפנות את סמילג מהמקום.

"לאחר שהגיע הסמג"ד לטנק הפגוע", כותב האלוף הכהן בתחקיר, "ואף שוחח עם קובי נתקל בקשיים שכללו מטח טילים ובחר להטיל את משימת החילוץ על מפקד פלוגת הנדסה". העברת האחריות לקצינים אחרים, והעובדה כי הטיפול בסמילג ערך זמן רב מששיערו, הביאה, כך קובע התחקיר, למותו של החייל. "פעילות הסמג"ד והקצינים השותפים לו אמנם לא חרגו מהפקודות, אך הן מעוררות שאלות על המידה שבה ערך חילוץ הפצועים במקביל למילוי המשימה נתפס על ידם", נכתב בתחקיר, "ניתן היה לצפות מרס"ן מיכלסון להמשיך ולעקוב ולהנחות את פעולת החילוץ ואף לקבל החלטות בצמתים חיוניים במקביל למשימתו העיקרית". בין היתר מציין האלוף הכהן כי על גדר המערכת היה רכב משוריין שהיה יכול לחלץ את סמילג, אך זה לא הובא לאיזור הקרב בזמן.

על אף התחקיר המליץ הכהן להסתפק בהערה פיקודית לרס"ן מיכלסון וכי דיון עתידי בקידומו בצה"ל יחייב עיון בתחקיר. "הסנקציה נגד הקצין היא כמעט מעליבה", אומר האב, אליעזר, "בתחקיר רידדו ושיטחו את הכשלים של הסמג"ד בתירוצים של לחימה שכאילו התרחשה בזמן שקובי שכב פצוע. מיכלסון לא כשיר לשמש כמפקד. הוא השאיר את קובי פצוע והעביר את האחריות לקבלני משנה. מבחינתו קובי היה בובת אימון. יחד עם זאת, הדו"ח מהווה התקדמות בהתחשב בעובדה כי הסמג"ד עוד היה מועמד לקבל צל"ש על התפקוד שלו באירוע". באחרונה שיגר פרקליטה של המשפחה, עו"ד שלומי ציפורי, מכתב לרמטכ"ל בו הוא דורש כי רס"ן מיכלסון יועמד לדין בעקבות התחקיר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צוות מיוחד שהוקם בחן את מותו של קובי סמילג ז"ל ובתוך כך את תפקוד הסמג"ד. הצוות שהוקם לבקשת המשפחה בחן את תפקוד הסמג"ד ומצא כי הקצין פעל על פי הנהלים ובהתאם למצופה ממנו, בתהחשב בתנאי שדה הקרב שבהם התרחש האירוע. האלוף הכהן פגש את המשפחה ומסר לה בפירוט את מסקנות הבדיקה".

ניתן לפנות לכתבנו הצבאי במייל: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully