וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחם שהרג בשוגג את קצין צה"ל זעק: "מה עשיתי"

5.2.2014 / 14:14

חבריו לפלוגה של לוחם גבעתי, שירה למוות בסרן טל נחמן במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה, מספרים על הלם כבד מאז התקרית. "רחמנות על הלוחם, הוא פשוט גמור", אמר אחד מהם

מערכת וואלה!

מאת: אמיר בוחבוט

חיילי פלוגת ההנדסה (פלחה"ן) של חטיבת גבעתי, שאחד מלוחמיה הרג אתמול בשוגג את סרן טל נחמן, קצין מחיל האיסוף הקרבי, עדיין בהלם גדול מאז האירוע הטרגי. "המוות של הקצין משפיע על כולם. כל הפלוגה בשוק טוטאלי, ואף אחד לא מעכל את מה שקרה שם", אמר הבוקר (רביעי) אחד הלוחמים בפלוגה. "הלוחם שירה הוא אחד הצעירים בצוות", המשיך הלוחם, ותיאר את הצורה הקשה שבה קיבל את התקרית הלוחם שירה בקצין. "היו שם הרבה צעקות אתמול", אמר, "צעקות של כאב, כמו 'מה עשיתי, מה עשיתי'".

מתחקיר ראשוני של האירוע אתמול בלילה עלה כי שני כלי רכב כבדים יצאו למארב סמוך לגבול הרצועה. השיירה הורכבה מ"נגמפופ", נגמ"ש בעל אמצעים לאיסוף מודיעין, שאובטח על ידי כוח גבעתי שנע בכלי מסוג "אכזרית" וירד מעת לעת לבצע סיורים רגליים. בשלב מסוים, ירד סרן טל נחמן מהסיפון העליון של הנגמ"ש לסיפון התחתון, ותנועתו עוררה ככל הנראה חשד בקרב לוחמי הפלחה"ן. אחד הלוחמים, ששכב על הקרקע, החל לבצע נוהל מעצר חשוד, ומשנחמן לא השיב לו, ירה שני קליעים מטווח של עשרה מטרים ופגע בגבו בעת ששכב על סיפון הנגמ"ש. הקצין נפגע באורח אנוש ופונה לבית חולים סורוקה בבאר שבע, שם נקבע מותו.

"הלב של כולם נקרע"

לוחמים נוספים בפלוגה סיפרו כי הם מבינים את אביו של סרן טל נחמן, שהאשים את הלוחם במות בנו, אך למרות זאת תומכים בחברם. "כולם מחבקים אותו ושומרים עליו. הוא פשוט חשב שמדובר במחבל. רחמנות על הלוחם, הוא פשוט גמור", אמר אחד מהם. "הלב של כולם נקרע", אמר לוחם נוסף. "הוא נקרע גם על האבא והמשפחה של החייל שנהרג, אבל גם על הלוחם. הוא אוכל את עצמו מבפנים. אסור לפגוע בו".

גורם באוגדת עזה הסביר היום כי הלוחם היורה, כמו שאר אנשי הצוות, מטופל על ידי הגורמים הרלוונטיים בפיקוד דרום. צוות של קציני בריאות נפש ויועצים ארגוניים מחטיבת גבעתי, אוגדת עזה והפיקוד ניהל שיחות עם המפקדים והלוחמים במטרה לסייע להם להתמודד עם האירוע, שמתוחקר כעת על ידי מפקד בית הספר לחי"ר, אלוף-משנה מרדכי כהנא, בהוראה של הרמטכ"ל בני גנץ, כדי לברר את נסיבות המקרה. "הלוחם נשאר במסגרת היחידה ושם מקומו. מדובר באירוע קשה לעיכול שמטופל באופן רגיש ומקצועי", הבהיר הגורם.

הטיפול הנפשי בלוחם היורה ובחבריו הוא חלק מנוהל קבוע ומסודר שגובש בצה"ל לטיפול במקרים של ירי דו-צדדי בשוגג. ראשית, הקב"ן האחראי פוגש את כל הגורמים המעורבים בתקרית. כלומר, לא רק החייל היורה, אלא גם המפקדים וחיילים נוספים מהיחידה המעורבת בתקרית. אלה יכולים להיות גם מפגשים אישיים וגם מפגשים קבוצתיים, שבהם החיילים מספרים על תחושותיהם. לאחר מכן, מתקיימת הערכה, וההתקדמות הבאה נעשית בהתאם לנסיבות המקרה ומידת החוסן הנפשי שהחייל מפגין. בכל מקרה, השאיפה היא להחזיר את החייל כמה שיותר מהר לשגרה כדי להשיב לו את תחושת הביטחון העצמי.

מוטי גלעם, ששירת בעבר כקב"ן, סיפר לוואלה! חדשות על תחושות שחווים חיילים שירו בטעות על חבריהם. לדבריו, התחושות של חייל כזה הן מעורבות: קודם כל אשמה גדולה. מעבר לזה, מדובר במפגש מאיים עם מוות, ולכן נפגעת תחושת הביטחון לגבי היתכנות של הישנות המקרה.

עוד במהדורה:

דוח של ארגון הבריאות העולמי מתריע מפני עליה של 75% במקרי הסרטן בעשרים השנים הקרובות. הממצאים מדאיגים לא רק את גורמי הבריאות אלא מעוררים חרדה בלב כולנו. הפסיכולוג הקליני, אריאל הרטמן מסביר מדוע אנחנו מפחדים כל כך ממחלת הסרטן.

300 אלף שקלים תמורת חילוץ: מועדון צנחני רחיפה מרחף מעל לשדה מוקשים ברמת הגולן ולא פעם קורה שצנחנים נוחתים באזור המסוכן. כעת משרד הביטחון דורש תשלום עבור אחד החילוצים. מועדון הרחיפה מצדו טוען כי המדינה מתעלמת מתביעות חוזרות ונשנות להסדיר את תחום הרחיפה. מדוע צנחני הרחיפה מרחפים מעל לאזור המסוכן ומי צריך לשלם על החילוץ?

חוק הספרים החדש: מחר ייכנס לתוקפו חוק הגנת הספרות שיגביל את מבצע "ארבע במאה". מנחם בן, סופר ומשורר, חושב שהחוק מזיק לסופרים ולקוראים ודינו להתבטל.

התחזית: גם הלילה מעונן חלקית וקר, מחר מעונן חלקית עד נאה עם סיכוי לגשם מקומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully