וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנחלים בפלסטין: כך בנט אכל את הספין של נתניהו

27.1.2014 / 14:32

ההודעה ששחררה לשכת נתניהו גרמה לרעידת אדמה בקרב הימין, שלא הבין כי מדובר בספין - מי אכל את הבישול של ראש הממשלה ואיך זה משפיע על המשך המשא ומתן?

מערכת וואלה!

מאת: אמיר תיבון

מה קורה כשספין תקשורתי יוצא משליטה? מיד מוציאים ספין חדש שיחפה על כך. זו הסיטואציה שאליה נקלע השיח הציבורי בישראל ביממה האחרונה, בעקבות הכותרות על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו הציע להשאיר את המתנחלים שמחוץ לגושי ההתיישבות בשטח המדינה הפלסטינית העתידית.

נתניהו מדבר על כך שאין ברצונו לפנות בכוח מתנחלים כבר שנים. בשיחות סגורות הוא אף אומר שניתן להגיע להסכם עם הפלסטינים "בלי לפנות אף אחד". עד כה הוא הקפיד להביע את העמדה הזו בעיקר בתדרוכים ובשיחות "לא לציטוט", אך בשבועות האחרונים הוא החל להביע אותה גם בפומבי, במטרה להרגיע את הביקורת מימין על המשך המשא ומתן עם הפלסטינים.

הפעם הראשונה הייתה בישיבת סיעת הליכוד לפני כמה שבועות, כאשר הצהיר שאין במשא ומתן כל עיסוק בפינוי יישובים. כאשר נשאל על ידי חברי הכנסת הימניים במפלגה במה כן עוסק המשא ומתן, התחמק נתניהו עם אמירה סתומה על "שטחים לא מיושבים". הימין לא התרצה, והלחץ הפוליטי רק הלך וגבר.

לא המילה האחרונה

בסוף השבוע האחרון טס נתניהו לדאבוס שבשווייץ כדי להשתתף בפורום הכלכלי העולמי. הוא קיווה לדבר שם על היי-טק, על סייבר ועל טפטפות, ולנשום קצת אוויר שווייצרי. אלא ששר החוץ האמריקני ג'ון קרי סירב להרפות, והגיע לפגוש אותו בשולי הפורום. הכותרות בישראל עסקו מצד אחד בהישגיו הדיפלומטיים של נשיא איראן חסן רוחאני שהגיע גם הוא לכנס, ומצד שני במכבש הלחצים של קרי ובאיום החרם על ישראל. בניסיון נוסף להרגיע את החוגים בימין, שבטוחים שההסכם נמצא מעבר לפינה, כינס נתניהו מסיבת עיתונאים והצהיר שאין בכוונתו "לפנות או לעקור" אף יהודי מביתו.

בימין בירכו על הדברים הנחרצים, אבל צפו מראש שלא מדובר במילה האחרונה. יו"ר מועצת יש"ע דני דיין אמר בתגובה כי הצהרת ראש הממשלה חיובית, אבל בשום אופן אינה מספקת. "ההתיישבות חייבת להישאר כולה בריבונות ישראל. כל אופציה אחרת אינה נכונה מבחינה ציונית, מדינית וביטחונית", אמר דיין.

אלא שהבעיה של נתניהו מאותו רגע ואילך הייתה דווקא עם "העולם" - כלומר, עם ארצות הברית ואירופה, שבהן התפרשה אמירתו כהצהרה ימנית קיצונית שסותמת את הגולל על התהליך המדיני. הפלסטינים חגגו, ונתניהו מצא את עצמו במעמד מסוכן, שמאפשר לצד השני להאשים את ישראל בכישלון המשא ומתן.

הפלסטינים נשמו לרווחה

מאחורי דבריו של נתניהו הסתתרה אמת מסוימת: אתמול דווח בוואלה! חדשות שנתניהו אכן הציע לפלסטינים, במסגרת המשא ומתן, כמה פתרונות שיאפשרו למתנחלים להישאר בתחום המדינה הפלסטינית. ההצעות הללו עברו לרמאללה דרך האמריקנים, והפלסטינים דחו על הסף כמעט את כולן. הפרסום לא יצא מלשכתו של נתניהו, אבל כמה שעות אחריו דאג "גורם בכיר בלשכה" להעביר את הפרטים הללו לאתר Times of Israel ולסוכנות הידיעות AP. המטרה: להסביר לעולם למה נתניהו מתכוון כשהוא אומר "לא אפנה".

זה היה ספין מוצלח, פיתיון שנתפר למידותיהם של שני גורמים: האירופאים, שהיו אמורים להבין מזה שנתניהו אמנם לא רוצה לפנות התנחלויות, אבל כן רוצה להגיע להסכם; והפלסטינים, שהיו אמורים להשתולל בעקבות הדברים, לדחות על הסף את הצעתו ולהצטייר כסרבני שלום כפייתיים. המהלך היה קרוב להצליח, כאשר יו"ר צוות המשא ומתן הפלסטיני סאיב עריקאת אמר בריאיון לערוץ 10 שהרשות לא תאפשר לשום מתנחל להישאר בשטח המדינה הפלסטינית.

אלא שדווקא אז, כשבלשכת נתניהו החלו לחייך, פרץ לזירה בסערה שר הכלכלה נפתלי בנט עם גינוי תוקפני במיוחד למהלך של נתניהו. שר בכיר בממשלה שמאשים את ראש הממשלה, דרך "מקורבים" כמובן, ב"אובדן עשתונות ערכי" זה לא דבר שרואים כל יום. אל בנט הצטרפה מקהלת נציגי המתנחלים בליכוד, שהמטירו אש וגופרית על נתניהו.

הפלסטינים נשמו לרווחה. תווית "סרבני השלום" עברה מהם לישראלים בתוך פחות משעה. אבל בלשכת נתניהו הלחץ רק התגבר בעקבות המתקפה המתואמת מימין, שהבהירה עד כמה רעועה הקואליציה של ראש הממשלה. "גורמים בלשכה" החלו לתדרך כתבים עם הודעות ארסיות נגד בנט, ולא התביישו על הדרך להודות שההדלפה המקורית על השארת המתנחלים הייתה ספין.

בשורה התחתונה, מעבר לשרשרת הספינים ישנו גרעין של אמת. נתניהו באמת חושש מאוד לפנות מתנחלים בכוח, אבל חושש עוד יותר מנשיאה באחריות לכישלון השיחות עם הפלסטינים. בין הלחץ מימין לאיום החרם האירופי, הוא קיווה להוציא לפועל מהלך מבריק שיציג אותו כנועז ויצירתי, ואילו את הפלסטינים כסרבנים. הרעיון היה מוצלח, הביצוע הרבה פחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

עוד במהדורה:

אלימות קשה בשיעור: נער נכנס באמצע שיעור בתיכון גימנסיה הרצליה והתנפל על תלמיד עם מספריים, הנער המותקף נחתך קשות באוזנו. לנער התוקף יש היסטוריה של אלימות והוא נחקר בתחנת המשטרה. ממשרד החינוך נמסר: "מדובר באירוע חמור, התלמיד הדוקר הושעה באופן מיידי מלימודים ומחר יערך בירור בעניינו".

לינדה שוורץ, האישה שנפצעה קשה בפיצוץ הגז בירושלים מתה היום מפצעיה. שוורץ, אותרה שעה ארוכה אחרי הפיצוץ תחת הריסות הבניין וסבלה מפגיעות הדף קשות.

המשקפיים של גוגל באולפן המהדורה: ינון מגל מנסה את הגדג'אט הנחשק. ומה מציעות לנו האפליקציות הישראליות למשקפיים? מגילוי מוקדם של מחלת הסרטן ועד לייעוץ משפטי דרך העדשה.

המנצחים והמפסידים הגדולים בטקס הגראמי: הצרפתים כבשו, ביונסה חרכה את הבמה וטיילור סוויפט חזרה הביתה בידיים ריקות. נעה הרשקוביץ, כתבת וואלה! תרבות על הרגעים הגדולים של הטקס.

תחזית: היום ירידה ניכרת בטמפרטורות וגשם מקומי, מחר התקררות נוספת, עד שעות הצהריים ייתכן גשם מקומי בצפון ובמרכז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully