וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפליטים מפגינים, המסעדות קורסות

5.1.2014 / 14:50

השביתה וההפגנה ההמונית של מבקשי המקלט בישראל הותירה את המסעדות ובתי הקפה במחסור חמור של כוח אדם. השף אייל שני: "אף ישראלי לא מוכן לנקות שירותים. תנו להם להיטמע, הם חלק מבוני הארץ הזו"

מערכת וואלה!

מאת דנה ויילר-פולק, ריטה גולדשטיין ואמנון הררי

השביתה עליה הכריזו האזרחים הזרים בארץ מטלטלת את שוק המסעדות המקומי, בעיקר בתל אביב, זאת נוכח המחסור בעובדי כפיים, בעיקר בתחום הניקיון. בעלי המסעדות בעיר נמצאים בין הפטיש לסדן כאשר מחד הם מזדהים עם המחאה של מבקשי המקלט נגד מעצר חבריהם ומנגד ניצבים בפני מחסור חמור בכוח אדם שמאיים על תפקוד העסקים.

השף אייל שני, שמעסיק לא פחות מ-70 אזרחים זרים בחמש המסעדות שבבעלותו סיפר לוואלה! חדשות כי ניס להעסיק ישראלים, אך איש מהם לא היה מוכן לנקות את תאי השירותים, או לשטוף כלים. "הם לא מוכנים להיות בצל ובחשכה, וככה מתנהגת האנושיות לכל אורך השנים", אמר שני. "הקיום שלנו כאן לא ברור ביטחונית וערכית, אבל אנחנו עם שקם כתולדה מרדיפה ואל לנו לנהוג באותה צורה, אנו צריכים ללמוד מההיסטוריה. תנו להם להיטמע, הם חלק מבוני הארץ הזו, ובעוד 50 שנה יהיו אחרים, זו דרכו של העולם".

שני הוסיף כי "הפגיעה בנפש היום גדולה הרבה יותר מהפגיעה הפיזית של עובדים שלא מגיעים לעבודה", אמר שני לוואלה! חדשות. "אני חש פגיעה אישית היום כשיש אצלנו בני אדם שנושאים בנטל משותף, אך המדינה לא מאפשרת להם קיום בסיסי של בני אדם, לא מאפשרת תנאי מחייה בסיסיים. אני רגיל לשרת את האדם העשיר, הלבן, אך הדרך היא לעשות זאת כרובין הוד".

"הבעלים מתחלקים במשמרות שטיפת כלים"

במקביל, בכמה בתי הקפה ומסעדות בתל אביב בחרו היום – בדרכם - להביע הזדהות עם מחאתם של מבקשי המקלט נגד כוונת המדינה להחיל עליהם את החוק למניעת הסתננות. באחד מהם, "קפה ביתא", פרסמו בעלי הבית מכתב לאורחי המקום בו הם כתבו, בין השאר: "קהילת הפליטים, ובה גם העובדים שלנו, הכריזה על שביתה בת שלושה ימים. הטבחים, המנהלים והברמנים שלנו דואגים מאוד לשלום חברינו לעבודה, והתנדבו לאייש את המשרות של השובתים". לכן, כתבו בעלי בית הקפה, "אנחנו נגיש בשלושת ימי השביתה את האוכל האהוב והמוכר שלנו בכלים חד-פעמיים. זוהי דרכנו לחלוק איתם את המתרחש".

"חיפשנו דרך שבה אנחנו נספוג את השלכות השביתה, אבל מבלי שהקהל ירגיש", הסביר רן, מבעלי המקום. "זו הדרך שלנו להעלות מודעות לבעייה הזאת". רן מספר כי כבר באמצע השבוע שעבר, כשהתחילו הדיבורים על השביתה המסתמנת, פנו בבית הקפה ובמסעדות נוספות לחברות כוח אדם, בבקשה לקבל תגבור למשמרות החסרות. "בחברות הבהירו לנו שאין להם פיתרון. אז שלחנו מייל לכל העובדים, וכמעט כולם נרתמו לעזור ולתפוס את המשמרות הללו. גם אנחנו, הבעלים, מתחלקים במשמרות של שטיפת כלים היום".

יושבי המסעדה קיבלו היום את המנות הרגילות שבתפריט, אך לצד כוסות, מזלגות וסכינים רגילים, הוגש האוכל על צלחות חד-פעמיות. "הלקוחות מפרגנים ", מספר רן, וכמוהו, לדבריו, גם העובדים, רובם ככולם. גם אלה שחששו למלא את החסר, הוא מספר, עשו זאת רק מחשש לתגובת הקהל. "אין ברירה, זה ענף שלם שנשען על החבר'ה האלה. יש ביניהם אנשים שעובדים איתנו שנים, הם חלק מאיתנו. הם מנומסים, הם אדיבים, הבעיה איתם מתחילה כשהם לא יכולים לעבוד".

איילת לטוביץ', השפית המוכרת של המסעדה, מסכימה לחלוטין עם הצעד. "אנחנו מאוד תומכים, ומגויסים ברצון למחאה של הפליטים. הרי אם הייתה פורצת מלחמה, והיו מגייסים עובדים, ברור שהייתי תומכת בזה". לטוביץ' סיפרה שהלקוחות הביעו אף הם תמיכה גורפת בצעד. "הם שיבחו. התגובות חיוביות. הם משתפים פעולה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הישראלים לא רוצים לעבוד

גם השף של "קפה 48" ברחוב אלנבי בתל אביב, יונתן בורוביץ', תיאר את הפגיעה בבעלי המסעדות נוכח השביתה. "העובדים הזרים מחזיקים את ענף המסעדנות ובתי המלון בארץ - כל מה שכרוך בעבודות כפיים. אף ישראלי לא מוכן לעבוד בעבודה כזו ואני לו הייתי יכול הייתי הולך ומפגין יחד איתם, כי הם פשוט סובלים".

אלפי מבקשי מקלט ותומכיהם התקבצו בצהריים להפגין בכיכר רבין בתל אביב לאחר שצעדו לשם מגינת לוינסקי בדרום העיר, במחאה על החוק למניעת הסתננות ועל כליאתם של מבקשי מקלט במתקן "חולות" בדרום. המפגינים קוראים "חופש, חופש, לא עוד כלא", ונושאים שלטים שעליהם מספרי אסיר, ושלטים שעליהם נכתב "אנחנו בני אדם". אמש הם הודיעו גם על שביתה כללית, על אותו הרקע, ולא יגיעו לעבודה במשך שלושה ימים שהחלו היום.

עוד במהדורה:

חטא היוהרה: בית המשפט המחוזי קבע היום כי השליטה בקונצרן הגדול במשק, אי.די.בי, תעבור לקבוצת אלשטיין-בן משה, לאחר שלא מצא פגמים בבדיקת מקורות המימון של בן משה. מה הוביל להתרסקותו של נוחי דנקנר, מי שנחשב לטייקון מספר אחת בישראל?

סנגורו של הנער החשוד ברצח נאור אטיאס בן ה-16 טוען כי לקוחו שתה חצי בקבוק וודקה לפני הרצח. הקורבן נמלט מרוצחיו לאורך קילומטר וחצי ברחובות פתח תקווה עד שנדקר למוות. כך התנהל המרדף הקטלני.

שיא של קור בארצות הברית: סופת השלגים "הרקולס" הכתה בסוף השבוע בעוצמה בחוף המזרחי של ארצות הברית. שישה עשר בני אדם נהרגו, יותר מאלפיים טיסות בוטלו, כבישים נחסמו - ותלמידי בתי הספר נהנו מהארכת חופשת החורף. נטשה מוזגוביה, שליחת וואלה! חדשות בוושינגטון, נלחמה בכפור ושרדה כדי לספר.

התחזית: היום מעונן חלקית עד בהיר עם ירידה קלה בטמפרטורות. מחר דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully